Gå til innhold

Ordinær UL først i uke 21 - litt sent?

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time til UL først i uke 21 (20+4 ca ved UL). Er ikke dette veldig sent? Med forrige så var jeg i uke 18. Trodde det var rundt uke 17/18 det var best å beregne termin da det er da fostre er likest i størrelse. Og i bok jeg har fått på HS så står det at UL er mellom uke 16 og 19.

Flere som har fått UL så sent?

(litt utålmodig, hehe)

Fortsetter under...

Da jeg gikk gravid for 7 år siden, sa de at det var best å ta ul mellom uke 17 og 19 med tanke på at fosterene utvikler seg likt fram til da. Men legen min (samme som sist) sa at det nå var endret, og at det var vanlig med ul mellom uke 19 og 21.. Jeg er i uke 16 og har enda ikke bestilt ul, skal bestille neste gang vi er hos legen antar jeg, og da er jeg i uke 18.. Kjenner jeg er utålmodig jeg også, hehe, har lyst til å se den lille. :P

Jeg fikk også UL i uke 21, og følte det ble svært lenge å vente. Så jeg klarte ikke ventetiden og gikk til privat UL i uke 16. Angret ikke på det, da det var fantastisk å få bekreftet av alt sto bra til. Og termindatoen var bare to dager forskjellig på de to ULene.

Annonse

Nei man har krav på det innen 21 fullgåtte uker, så du er godt og vel innafor... :)

Dess større barnet er dess bedre ser de og! :)

Du skal vel egentlig bare være glad for at du i det hele tatt får en UL! :) For mange mange mange her i Oslo Akershus fikk ikke tilbud om UL engang nå ettersom de har termin i juni-juli.-august... :)

sitter med samme følesen.

har fått UL i uke 22, ikke gøy å vente så lenge.

men fikk JM til å ringe sykehuset og de sa at pågangen er så stor at de har akseptert å ta inn gravide til og med uke 23, så da skulle en være innenfor. men syntes like vel det er seint, var i uke 19 med forrige man.

Er det på Ahus? Det følger med et brev der hvor det står at alle har rett til UL før 22 uker..

..og det har forandret seg siden jeg gikk gravid i 20009! Da stod det før uke 20...men den gangen fikk jeg ikke ul før 21+3...

Annonse

Ser jeg ikke er alene. Har bare alltid hørt at det er rundt uke 17/18 og fikk jo det forrige gang. Da bodde jeg faktisk i Oslo og fødte midt i hektiske juli med overfylt barselavdeling. Men fikk UL såpass 'tidlig' likevel, selv om legen sendte papirer litt sent tror jeg og jeg ble sendt til bærum sykehus i stedet for Ullevaal eller Ahus som var nærmest (der var stappfullt gitt).

Nå har jeg flyttet sørover og skal på UL og føde på sørlandet sykehus.

Men tydeligvis ikke spesielt for sykehuset her og ha så sen UL heller i og med at så mange andre opplever det samme.

Var nå på privat UL i uke 12, ellers hadde jeg aldri holdt ut ventingen. Nå er jeg mest spent på termindato og kjønn og selvfølgelig på om alt fremdeles står bra til. Men nå kjenner jeg spark daglig og har gjort det en stund, så det hjelper masse :-)

jeg er bare helt ærlig.. har snakka med de flere ganger og de har veldig liten kapasitet. Det de sier er at legen din kan henvise til Faber-Swensson i byen (privat) også bestiller du time der i stedet.. Det er gratis. Det fikk jeg vite i går og det er litt seint for min del.... er jo litt kø der også.. men jeg har bestilt privat et annet sted og skal betale selv... hør med legen din om muligheten..

uansett så syns jeg det var litt seint av legen din å skulle henvise deg når du er i uke 18?!

jeg fikk da etter legens regning i uke 21+

jeg viste jeg var lengre på vei så jeg hadde regnet med at jeg var i uke 23-24 hvis jeg tok da... jeg klagde og fikk presset meg til i uke 17 og ei halv etter legens termin (var fult opp)... ble utsatt ei uke pga sykdom hos jordmora... og da jeg endelig kom inn, fant de ut at jeg var over 2 uker lenger på vei, så fikk nesten helt rett på egenregnet termin og :D hehe

men jeg hadde 3 ul før pga akkutte tillfeller der de fryktet for lillegullet... som viste seg at det var ukjent smerte som torturerte meg og lillegullet hadde det helt tipp topp inni magen :)

Til de som venter til man er i uke 22 og 23 med UL.

Tenk hvis det er noe galt med fosteret og det ikke er levedyktig. Så skal man tenke et par uker på om man skal ta abort.

Da er jo egentlig fosteret levedyktig utenfor livmor. Synes det er for drøyt.

du må ikke tro at vi venter med ul fordi vi har lyst.. det er helt umulig å få time og hva gjør vi da? kan ikke gjøre annet enn å vente... må jo bare stole på at sykehuset vet hva de driver med.. muligheten for å ta abort er vel også forbi når man er over 23 uker, så det er ikke et tema engang..

tror det er store problemer over hele landet førr å få time innen tiden man skal ha første ul.

---

"litt bordt i fra tema"

abort kan taes ganske sent ut i svangerskap under spesiele omstendigheter...

satt med trussel fra x om at han skulle tvinge meg (er personlig i mot abort, men blander meg ikke i hva andre gjør og mener der)... satt og leste litt på lovene, og hvis jeg ikke husker helt feil kan man ta abort opp til uke 30. men da er det snakk om døfødte unge eller at mor selv kan omkomme og saker lik dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...