Gå til innhold

Kan jeg få annen støtte til utdanning enn overgangsstønad fra NAV?? Håper på mange svar:-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg håper på å studere fra høsten, og har søkt overgangsstønad. Jeg har trodd, og ingen på NAV har fortalt meg, at os regnes ut ifra hele kalenderåret hva du har hatt i inntekt.

Jeg har vært sykemeldt siden juni 2010, så har tjent ca 200 000 i sykepenger fram til juni 2011 som jeg mest sannsynlig vil være sykemeldt til.

Snakket med NAV i dag, og de forteller meg at da vil jeg bare få en os på ca 6000 istdefor full siden alle inntekter regnes sammen for hele kalenderåret. Og da vil jeg jo ikke ha nok inntekt til å studere, men 6000 pluss barnetrygd.

Er det noen andre her som har fått dekket studier på andre ytelser fra NAV? Tenker da på at jeg har vært sykemeldt i et år, kan jeg få arbeidsavklaringspenger feks?

Blir veldig takknemlig for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan få AAP om du kvalifiser medisinsk. Det får man ikke automatisk om man har hatt 1 år med sykepenger. Ellers er det ikke noe annet på NAV men sjekk Lånekassen

Skrevet

Takk for svar!

Men meningen med aap er vel at man er syk? Og da kan jeg vel ikke studere?

Skrevet

Jeg trodde OS var en fast sum jeg (litt i overkant av 11.000,- mnd), så sant du ikke har jobb ved siden av? Mulig det har kommet nye regler her også. Men om du mottar OS, så kan du søke om utdanningsstønad om du ikke har relevant utdanning fra før av. Jeg aner ikke hvor mye denne stønaden er på, men det er en stønad som heter det. Du kan også få stønad til barnetilsyn og ekstra barnetrygd.

Skrevet

??????? Os er for aleneforsørgere, har du inntekt utenom os blir os redusert.. Hva du har tjent tidligere har ingenting å si, det er hva du tjener mens du mottar os som har noe å si.. Du må jo mene noe annet?? AAp kan du kanskje få, men hvorvidt du får lov til å studere på aap er helt opp til nav, om de mener det er det som skal til for å få deg ut i jobb så kan de si ja, mener de det finnes andre muligheter som får deg raskere ut i jobb vil de nok foretrekke det.. Skal mye til å få dekket utdannelse av nav - de fleste må jo leve på studielån + jobb for å kunne studere..

Skrevet

Jo, det er nettopp det de sier..at det jeg har tjent i kalenderåret 2011 har betydning for hva jeg vil få i os på høstsemesteret.

Siden jeg har vært sykemeldt fra en jobb som har i underkant av 400 000 i årslønn, vil jeg ha "tjent"(sykepenger) 200 000 fram til sommeren og da mener NAV at jeg ikke har rett på full os fra august når jeg skal begyne å studere(hadde tenkt å ha en jobb ved siden av studier der jeg tenkte å tjene ca 3000 som jeg trodde var grensen før os ble redusert...det tror jeg at jeg må droppe nå også)

Håper noen vet dette og kan svare meg:-)

Skrevet

Om du ikke har jobb, eller annen inntekt, iform av trygd og sånt. Så vil du motta full OS. det er desverre mye feilinformasjon i NAV ang dette, så det lønner seg å BE om å få snakke med noen som har peiling på akkuratt det du lurer på.

Full OS er litt i overkant av 11.000,- mnd, om dette er din eneste inntekt, trenger du ikke skatte av denne. Du vil jo i tilegg til dette motta barnetrygd for ett barn mer en det faktiske antallet du har + eventuelt bidrag fra far. Du kan også søke om utdanningsstønad, jeg vet desverre ikke noe om denne stønaden, vet bare at det går an å få det i forbindelse med OS.

Det er med andre ord ikke riktig den infoen du har fått fra NAV. Om du er sykemeldt fra jobben din eller har sykepenger eller sånt, så vil OS bli redusert, men da vil du jo likevel ha sykepengene eller lønna, ikke sant? Skjønner du?

Skrevet

Tror du må ta en telefon til nav og bestille en time hos en saksbehandler som har peiling på dette med overgangstønad. Jeg har selv opplevd å stille samme spørsmål til tre forskjellige mennesker hos nav og få tre forskjellige svar, man kan dessverre ikke alltid ta det de sier for god fisk. Det er et innviklet trygdesystem vi har, så jeg skjønner godt at alle ikke kan vite alt. Men de har en merkelig kultur i nav synes jeg, de skal liksom ikke sjekke opp noe de er usikre på, de gjetter isteden.

Hva du har tjent tidligere har ingenting å si for os, om du og mannen går fra hverandre i dag og du ikke kan fortsette i jobben du har av en eller annen grunn når du blir alenemor får du os. At du tjente godt før du ble skilt har ingenting å si, det er ikke sånn at du må leve på sultegrensen som skilt fordi du tjente godt som skiftarbeider når du var gift f.eks. Det er ikke sånn at man må bli skilt 1.januar for å ha krav på os fra første dag som skilt.

Skrevet

Lånekassen.

Hva du har tjent tidligere har ingenting å si for OS så du er blitt feilinformert.

Skrevet

Sakset fra nav.no

Overgangsstønaden reduseres mot inntekt. Det betyr at du kan tjene inntil halvparten av grunnbeløpet i løpet av en tolvmåneders periode uten av overgangsstønaden din blir redusert. Tjener du mer, blir overgangsstønaden redusert med 40 øre for hver krone du tjener ut over det halve grunnbeløpet.

Ser ut som du er helt riktig informert, med en årsinntekt på 200.000 vil overgangsstønaden bli redusert. Selv har jeg aldri hørt om at de gjør det på denne måten, det er jo hva du tjener på dagen du søker som er viktig, ikke hva du tjente før...

Men du kan søke om ekstra midler til å dekke studier, også må du nok gå til lånekassen akkurat som oss andre.

Skrevet

Heisann

Det som 16:39 stemmer ikke i ditt tilfelle. OS blir redusert dersom du SAMTIDIG tjener penger. Dersom du søker OS etter at du har mottatt din siste lønn/porsjon sykepenger, så skal du ha full OS:

Skrevet

Studielån burde vel være første tanke, lenge før diverse stønader.

Skrevet

HI her

Hvorfor burde det være min første tanke egentlig??? Hvis jeg har krav på div stønader fra nav, vil jeg jo selvfølgelig få det jeg kan framfor å måtte låne????

Du som sakset fra nav.no:

Det er akkurat det samme jeg leste som gjorde at jeg ble i tvil, der står det jo at det er en 12-mndperiode som legges til grunn for hvor mye os man får Og da sa hun at jeg hadde tjent så mye hittil i år at jeg ikke ville få full os.

Det var en dame på nav forvaltning for os som svarte meg, og jeg syns det er merkelig at da hun ikke skulle ha oversikt for det. Men jeg har også inntrykk av at det er mye dårlig kunnskap på nav.

Jeg er 39 år, og det er grunnen til at jeg håper jeg kan unngå lån hos lånekassa. Jeg vil være over 40 år når jeg er ferdig på skolen, og i min situasjon mener jeg det er tyngre enn for en på 20 år som er ferdig studert som har 20 flere år på seg å tilbakebetale.

Mitt mål er å kunne forsørge meg og barna mine bra etter ferdig utdanning, og da er det ikke noe godt utganngspunkt å ville ha et høyt lån.

Jeg har jobbet i 20 år og sliter med å få meg bra jobb siden jeg mangler utdanning, så derfor er dette veldig viktig for meg nå som jeg ble alene og fikk muligheten til å utdanne meg:-)

Skrevet

Tar gjerne imot flere svar:-)

HI

Skrevet

Akkurat det du skriver om OS synes jeg høres merkelig ut. Jeg får os, ganske redusert pga permisjonspenger som jeg også får. MEN når jeg er ferdig med permisjonen, har jeg ingen jobb å gå tilbake til og får da full OS.

Og da har jeg faktisk"tjent" penger før

Skrevet

Tusen takk!!!!!!!!

Her står det jo slik jeg oppfatter det og trodde det var. Her står det i den kommende 12-mndperiode ikke den som har vært:-)

Takk igjen, nå kan jeg senke skuldrene litt!

Skrevet

Hei, du kan også søke utdanningstønad. Hvis du studerer 100% kan du få inntil 22.000 kr i året pluss penger til skolebøker (jeg fikk rundt 3000 til skolebøker).

Søk stipend hos Lånekassa, ikke studielån. Jeg får forsørgerstipend på ca 1400 mnd eller noe. Penger som kommer greit med :)

Du må bare grave og spør hos nav, det er mange som ikke har peiling på hva du har krav på. Spør flere så er du sikker på at du får de svarene du leiter etter :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...