lille2 Skrevet 15. mars 2011 #1 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er nå i fødselspermisjon men jeg sliter med sykdom og er fortiden under utredning for dette. Min fødselspermisjon går ut i mai og jeg har ingen jobb å gå tilbake til. Jeg var i et vikariat da jeg startet fødselspermisjonen og dette vikariatet har nå gått ut. Kan jeg da ble sykemeldt etter endt permisjon siden jeg ikke er frisk nok til å jobbe, selv om jeg ikke har en jobb å bli sykemeldt fra? Noen som vet dette?
Fizzymed2små Skrevet 15. mars 2011 #2 Skrevet 15. mars 2011 Det skjønte jeg ikke helt.. Hva skulle du være sykemeldt fra da? Hvis det er for pengene sin del, så må du vel søke om arbeidsledighetstrygd? Jeg aner ikke altså, bare synser..
lille2 Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 15. mars 2011 Hvis jeg hadde vært frisk nok til å jobbe og ikke fått en jobb enda så hadde jeg jo søkt om arbeidsledighetstrygd. Men jeg er ikke frisk nok til å jobbe og kan derfor ikke søke meg ny jobb nå. Kan jeg da ble sykemeldt selv om jeg ikke har jobb?
Gjest Skrevet 15. mars 2011 #4 Skrevet 15. mars 2011 Ja, man kan være sykemeldt fra å være aktivt arbeidssøkende og du vil få sykepenger. (man trenger ikke å ha jobb for å være sykemeldt. man kan være sykemeldt fra permisjon, fra å være student og fra å være arbeidssøkende)
Fizzymed2små Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Jeg er klar over det, men dersom hun ikke er aktivt arbeidssøkende, så har hun jo ingenting å være sykemeldt fra.. da må hun vel først melde seg arbeidsledig?
Gjest Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Nei, det må hun ikke. Hun kan gå rett over på sykemelding, om legen skriver ut dette, og melde seg som arbeidssøker når hun er frisk igjen.
Fizzymed2små Skrevet 15. mars 2011 #7 Skrevet 15. mars 2011 Jammen har vi gode ordninger i dette landet:)
Tantrum Skrevet 15. mars 2011 #8 Skrevet 15. mars 2011 Du bør sjekke hva du får mest ut av når det gjelder penger.... F.eks; om du er sykemeldt og får sykepenger ut fra permisjonspengene dine, om du får sykepenger ut fra jobben du hadde som vikar el om det lønner seg å melde seg arbeidsledig og motta dagpenger. Dagpengene beregnes ut fra forrige likningsår, evt gjennomsnittet på de tre siste årene. Der du kommer BEST ut av det økonomisk, er det som blir vektlagt. Av dette får du 62% minus skatt Du kan gå på dagpenger i to år, altså 104 uker totalt. Og du trenger ikke være hverken frisk eller rask for å gå på det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå