Tre små troll :) Skrevet 15. mars 2011 #1 Del Skrevet 15. mars 2011 Har født vaginalt to ganger tidligere, hvorav en fødsel var ren tortur, mens den siste var en ganske fin opplevelse. Jeg kunne godt tenkt meg å oppleve å føde vaginalt en siste gang, men jeg vurderer allikevel KS denne gangen. Grunnen er at det i begge fødselene har oppstått en del komplikasjoner og jeg har revnet en del. Har innimellom litt problemer med luft (og avføring hvis jeg har løs mage), men fungerer for så vidt greit. Men er redd for at jeg skal revne enda mer og få enda mer problemer. I tillegg ble jeg helt "lam" i beina etter forrige fødsel. Jeg klarte ikke gå mer enn noen få skritt de første par ukene, og det tok flere måneder før jeg kunne trille tur med babyen. Jeg vet ikke hva dette kom av, men det kom akutt etter fødselen. Nå får jeg samme følelse hver gang jeg har noe i skjeden, f.eks etter sex eller GU, eller hvis jeg bruker tampong. Beina blir helt numne og jeg får lammelsefornemmelse. Dette varer i ca 24 timer. Gyn tror det kommer av press på nerver i skjeden... Er nå redd for hvordan jeg skal bli etter nok en vaginal fødsel. Frykter at jeg ikke kommer til å klare å gå på lang tid etterpå, og er også redd for å få problemer med enda flere rifter. Men samtidig har jeg lest så mange skrekkhistorier etter KS her inne. Men alle jeg kjenner som har tatt KS har bare gode opplevelser. Har noen noen erfaringer å dele med meg? Noen råd? Er så usikker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rypefest-2imagen sprekkferdig Skrevet 15. mars 2011 #2 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg kan fortelle deg om en fin fødsel, for det hadde jeg med snuppa for litt over tre år siden. Ble lagt inn på formiddagen med litt høyt blodtrykk, og hadde egentlig ikke tid til å føde akkurat den helga..... Hadde noen CTG'er utover dagen og slappet godt av. Sov litt mens gubben gikk i det bryllupet vi skulle i, og ringte til dirigenten og fortalte at jeg ikke fikk permisjon for å delta på konserten jeg skulle spille neste dag. Uansett rundt halv fire så fikk jeg noen sterke kynnere. Tenkte ikke mer over det. Hadde de med jevne mellomrom og fikk på CTG rundt halv seks. Da sa jordmora at jeg hadde rier. Nei det kunne det ikke være påstod jeg hardnakket. Rier skulle jo være vonde. Det gikk noen timer til med jevne kynnere, jeg dusjet lenge (hadde enerom på sykehuset) Gubben kom innom etter bryllupet og gjorde seg klar for å dra på fest. Da ga jordmor beskjed om at han nok måtte bli på sykehuset. Idol på tv og bare avslapping i noen timer til. Ny CTG rundt 8 på kvelden. Da mente Jordmora at dette kom til å ta tid da jeg virket upåvirket av riene. Litt sterkere kynnere i et par timer før jordmor bestemte seg for å sjekke åpninga før jeg skulle få noe å sove på. Da skulle du sett ansiktet hennes. Du har 6 cm åpning, vi må gå på fødestua ropte hun mens hun la på sprang for å ordne ting og tang. Jeg er hyperallergisk mot latex så sykehuset ble raidet for utstyr jeg tålte. Nå var klokka halv 11. Kl 12 fikk jeg beskjed om at de måtte sette på elektrode på snuppa sitt hode, så jeg måtte føde liggende på siden. 12.28 etter 3 pressrier kom ei nydelig snuppe ut. Hele fødselen forløp på 8 timer og helt uten smertestillende. Et par timer etter var jeg ute å gikk meg en tur. Hadde en liten rift som ble sydd med hardangersøm som jordmora sa. Så det går an å ha ukompliserte fødsler. Håper på det denne gangen også, selv om det er to som skal ut. For meg var det nok å puste godt med magen under hele fødselen. Å spille i korps til dagen før fødsel sørget iallefall til at lungene kunne brukes ordentlig.. Lykke til med din fødsel, håper den blir helt fantastisk denne gangen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143022619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cessa81 Skrevet 15. mars 2011 #3 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei. Hatt en vaginal fødsel, og ett akutt keisersnitt. Hadde ikke noe problemer etter KS, men vondt er det jo, melka kan komme senere igang, og kan jo få infeksjon i operasjons såret. Er tøft å måtte være avhengig av hjelp etter KS. Men med dine erfaringer skjønner jeg veldig godt at du vurderer KS. Hadde nok vurdert det jeg også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143022678 Del på andre sider Flere delingsvalg…
alle*gode*ting*er*tre Skrevet 15. mars 2011 #4 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg har hatt to KS. Et haste og et planlagt. Begge var uten komlikasjoner, så jeg tenker at jeg var heldig med det. Ingen som kan forutse om en får komplikasjoner i forkant.. Smerter er ikke til å komme utenom! Men en får morfin de første 2-3 dagene og så paralgin forte el.l noen dager. Når du sendes hjem er det paracet som skal hjelpe. Luft i magen i starten er helt normalt etter en operasjon! Det sier seg selv når de har åpnet opp der at luft blir liggende igjen. Men ikke noe jeg strevde veldig lenge med. Amming på natten syntes jeg var et pes. De kutter av magemuskler og syr de sammen igjen. Det betyr at du ikke kan bruke magemuskler for å reise deg ut av seng eller sofa. Skyve seg opp ved hjelp av armer, legge baby ved siden av deg, bruke flere minutter på å velte seg ut av sengen og så hente baby igjen... Løsning på sykehuset ble å ringe på hjelp hver gang. Hjemme, vekke mannen for å få han t i hente baby til meg og legge ned i seng igjen... De første 6-7 ukene skal en ikke løfte mer enn barnets vekt. Derfor må eks bilstol først ut i bil, så babyen... det er et styr! Man er avhengig av hjelp de første ukene, spesielt hvis man har mindre barn som man ikke kan løfte osv.. KS er ikke en lettvint løsning. Men for enkelte er det allikevel den beste løsningen når alt kommer til alt. Få fagpersoner med på avgjørelsen. De vet jo tross alt mer enn oss. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143023105 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Endeligtobarnsmamma Skrevet 15. mars 2011 #5 Del Skrevet 15. mars 2011 Jeg signerer Cessa i det hun skriver. Hadde akutt snitt og ingen andre plager etterpå enn det som er å forvente etter en operasjon. Melka kom greit i gang, og ingen problemer med hverken infeksjoner eller luft i magen. Men jeg var ganske avhengig av hjelp de to første ukene, spesielt mht å komme seg inn og ut av senga.... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143023160 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3barnsmor123 Skrevet 15. mars 2011 #6 Del Skrevet 15. mars 2011 Hei hei Min første fødsel ble planlagt ks siden lillemann lå i sete og jeg hadde for trangt bekken t å kunne føde en baby i seteleie. Ks gikk kjempe fint, far fikk være med og vi har til og med bilder fra de tok nurket ut av magen ( høres kansje ekkelt ut men er veldig glad for de bildene ) Var oppe å gikk dagen etter og har aldri hatt prøblemet med snittet i ettertid. Med andre mann så var det vanlig fødsel på 18 timer uten smertestillende. Jeg var livredd hele tiden for at jeg skulle føde et barn på over 4kg da jeg fikk klar beskjed etter førstemann at ikke jeg måtte føde et barn i vanlig fødsel på over 4 kg. Da gullet ble født veide gan 4520 g...grøss å gru! Syntes det var vondt og sitte og å gå på do i lang tid etter fødsel...for meg så var dette mye værre enn ks så jeg håper virkelig jeg kan få ks denne gangen ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143023225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tre små troll :) Skrevet 16. mars 2011 Forfatter #7 Del Skrevet 16. mars 2011 Takk for svar alle sammen. Rypefest m/2imagen, så flott at du hadde en så fin opplevelse. Men som sagt hadde jeg også en fantastisk flott opplevelse med min andre fødsel, så jeg vet hvordan det kan være. Fødsel varte kun i 2 timer fra jeg kom på føden, og jeg trengte ingen smertelindring, brukte kun pusten min, og jeg så på mens den lille kom ut - helt vidunderlig. Men samtidig satt jenta fast, fikk lav fosterlyd, navlestreng rundt halsen, og like før vakumforløsning. Ble masse rifter pga veldig mye arrvev etter totalruptur med nr. 1. Samt masse blødninger... Og det var en veldig god opplevelse for meg... Fødselen var kjempe fin og jeg skulle gjerne gjenopplevd den... men som jeg sier... det er kjempe stor sjanse for nye rifter (siden jeg har så veldig mye arrvev) og i tillegg er det stor sjanse for at jeg igjen blir "invalid" i flere måneder etter. Så det er ikke pga selve fødselsopplevelsen jeg lurer på ks... tvert imot. Den vil jeg gjerne ha igjen. Dere som har hatt ks... har luftplagene vært helt vanvittige, dvs så vonde at dere sliter? Jeg leser her inne om de som ligger og gråter pga luftsmerter etter ks... Flott å høre at dere faktisk har hatt gode ks fødsler, for her inne synes jeg det er meste de verste opplevelsene som blir gjengitt. Jeg vil egentlig ikke ha KS... syntes det var fantastisk å se på lille jenta mi komme ut av kroppen min... helt vanvittig. Har tenkt mye på hvor fantastisk det ville vært å få det på film en gang... MEN... så tenker jeg på muligheten for at de samme komplikasjonene skal skje igjen, hvilket det er stor sjanse for. Samt at jeg er livredd for å bli like invalid igjen, eller kanskje enda verre enn sist. Ønsker å ha masse informasjon før jeg snakker med fagpersoner, for jeg vet at de fleste fagpersoner fraråder ks. Iallefall sykehusene... så ønsker på en måte ikke å komme til samtale med masse usikkerhet, for da vet jeg at de kommer til å kjøre på knallhardt for å overbevise om å føde vaginalt, ev. at de nekter ks fordi jeg selv er usikker. Synes sykehusene er uprofesjonelle fordi de ikke gir et velbalanser bilde av ks vs vaginal fødsel, men kun skaper et horribelt bilde av ks for å skremme kvinner. Dette til tross for at man kanskje har gode medisinske grunner til å velge ks... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143026562 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SologLillegull Skrevet 16. mars 2011 #8 Del Skrevet 16. mars 2011 For meg endte det med hastesnitt etter ett og et halvt lange døgn med veer. På grunn av tull med påfyllet av epiduralen ble det full anestesi, så jeg sov når lillegull ble født, så kanskje ikke den beste opplevelsen på det nivået;) MEN, etterpå gikk alt veldig bra. Amminga kom godt i gang, jeg sluttet med smertestillende etter fire dager, og gikk lange turer etter to uker. Det er travelt å være så avhengig av hjelp de første dagene, men det går fort over. Ellers så var magen rundt snittet nummen i nesten 6 måneder, men nå er alt tilbake til normalen. Jeg har tenkt å prøve å få planlagt KS for nummer to. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143022239-er-det-noen-som-har-hatt-en-fin-f%C3%B8dselsopplevelse-med-ks-uten-komplikasjoner-smerter-eller-luftproblemer/#findComment-143026690 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå