Gå til innhold

Er det anbefalt at nyfødte sover på en tynn babypute nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mener jeg har fått med meg at det nå er anbefalt at de fra helt nyfødt sover på en tynn pute for å forebygge flatt bakhode....?

Fortsetter under...

Skrevet

hehe, akkurat det snakket helsesøster om på forrige kontroll! Det med pute har visst vært et forskningsprosjekt for å se om det faktisk forebygger flatt hode.. min hs sa at det ikke er entydige funn på dette. Var visst sånn at fysioterapeuter gjerne vil at alle skal bruke pute, mens andre ikke vil anbefale pga større fare for krybbedød - så gjør som du vil er konklusjonen!

Noen barn vil ikke ha pute mens andre kan ikke sove uten. Jeg har hatt ett barn av hver, første lå med pute og fikk alikevel en anelse flatt bakhode. Andre barnet bare kavet med puta og sov bedre uten mens har ingen tegn til flatt hode -men han har alltid sovet på siden altså...

Skrevet

Her har det vært anbefalt at nyfødte skal sove med en flufffy pute (ikke flat) i minst 7 år (siden storebror ble født)

Skrevet

Fikk beskjed på sykehuset for 3 år siden når jeg fødte min sønn at de burde ha sånn flat babypute. Han fikk heller aldri flatt bakhode, men det har kanskje ikke nødvendigvis med puten å gjøre.

Skrevet

Farlig med pute til spedbarn

I Aftenposten 20.12 står det at alle spedbarn i Vestfold anbefales å sove på en pute for å forebygge skjevheter i skallen og nakken. Dette er en farlig anbefaling. Flere forskningsstudier viser en sammenheng mellom bruk av pute og plutselig uventet spedbarnsdød.

http://www.lub.no/farlig-med-pute-til-spedbarn

Så her er det ingen pute til lille baby nei:)

Skrevet

Oisann, nei da blir det ingen pute. Men, er det ok med lammeskinn da? Skulle tro det var hundre år siden sist jeg hadde nyfødt i hus :-P

Annonse

Skrevet

Vi har lammeskinn, tror ikke det er farlig! Lytt til magefølelsen også, du kommer langt med den!!

Skrevet

Sønnen min på 2 har aldri hatt pute, og han har et flott rundt hode:-) Men man skal være litt obs på om de ligger på samme side hele tiden når de er små - prøve å bytte side.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...