Gå til innhold

Noen som har barn som har astma symptomer kun ved forkjølelse/syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Min datter har astmasymptomer når hun blir syk og får luftveisinfeksjon. Hun piper og puster tungt når hun sover. De kan ikke påvise allergi / astma før barnet er minst 3 år sier legen -

noen med erfaring?

Vi har akkurat gitt bort katten vår i frykt for at disse gjør det verre.

Skrevet

Jepp. Begynte da han var ett år. Hver gang han ble forkjølet hostet han som sinnsykt (mest om natten) i laaange tider av gangen. Han lød pipete og noen ganger surklete i halsen, men alltid under forkjølelse. Han er diagnostisert med: forkjølelseutløst astma. Vi fikk et nytt liv i sykdomsperiodene etter han begynte med astmamedisin. Trolig vil han vokse dette av seg. Det er riktig at det ofte mht allergi er en fordel at ungene er litt større, men også her vet jeg at Strømmen barneklinikk har hjulpet. De kan ihvertfall hjelpe med å finne ut om barnet ditt har astma. Lykke til stå på!

Skrevet

Jenta vår begynte på faste medisiner ved 11 mnd pga akkurat det same. Ho blei tett (ikkje så mykje piping, meir surkling) og hosta noko voldsomt i vekesvis etter kvar forkjølelse frå ho var eit par mnd gamal.

Nei, det er kanskje ikkje lett å påvise astma hos små barn (spesielt om barnet blir undersøkt i ein god periode), men som astmalegen sa til oss: Prøv astmamedisin. Blir ho bedre i pusten er diagnosen grei, for medisinen vil ikkje virke om det er noko anna som er problemet.

Då lille begynte på medisin gjekk ho frå å hoste i 1-2 mnd etter forkjølelse til å hoste berre 1-2 veker. Himmelvid forskjell! Ho har no vokst av seg problemet (dei fleste gjer det før dei når skulealder), har ikkje gått på daglege medisiner sidan ho var 2 1/2. Medisinen har berre vore i bruk eit par gongar det siste året, i forbindelse med kraftig forkjølelse og lungebetennelse som framkalte astmasymptom igjen.

Skrevet

Jepp.

Sønnen min blir tett (astma) når han er forkjølet.

Er vanlig ellers..

Fikk medisiner som hjelper utrolig bra.

Syntes du skal stå på jeg,og kreve å få prøve astma medisiner.

Det kan de prøve fra de er babyer,så ingen grunn til å la henne slite noe mere..

Funker det ikke,så er det ikke astma,men da har du jo prøvd det.

Forebyggende astma medisiner tar litt tid før de virker,noen få uker..

Skrevet

Har ei tulle som får får astma ved sykdom. De kalte det virus utløsende astma, eller noe i den duren. Har gått på forebyggen flutide i to vintre nå, har ventolin hvis ho skal få astma symptomer. Fikk påvist dette på sykehuset da hun var 1 1/2 år.

Har prøvd og kutte ut forebyggende nå, da de mener jo kan vokse dette av seg. Er nå 3 år snart. Har hatt lite problemer i vinter heldighvis.

Skrevet

Har dere prøvd Bricanyl? Er det den astmamedisnen dere bruker?

Virker den kun hvis det er astma? :)

Skrevet

Han bruker Flutide og Singulaire som er forebyggende,også er det Ventoline ved behov når han er tett..

Har ingen erfaring med Bricanyl..

Skrevet

Eldste vår har blitt behandlet for infeksjonsutløst astma siden hun var 1,5, er 3 nå. Nattlig hoste og periodevis tetthet har vært hovedsymptomet hennes, har aldri hatt noe skikkelig astmaanfall, heldigvis. Man får ikke tatt pusteprøve hos så små, men det er da vanlig å teste ut medisin. Vi prøvde medisin (Flutide, kortison) i 1 mnd - hosten forsvant etter 2 dager. Så kuttet vi den ut, hosten kom igjen etter 1-2 dager. Da mente barnelegen diagnosen var grei. Hun har eksem og matvareallergier i tillegg, og alle disse tingene henger sammen (atopi). Var uten medisin i fjor sommer, men måtte på igjen i vinter. Håper å kunne kutte igjen til våren, og krysser fingrene for at hun snart vokser det av seg.

Skrevet

Har selv alvorlig astma (er 27år) og fikk ikke diagnosen før jeg var 2-3år. Men de kalte det først kronisk bronkitt fra jeg var 6mnd til jeg da fikk alvorlig astma diagnosen.. Har enda plager og er ut og inn av sus og hestekurer med prednisolon.

Men nok om det. Jenta mi som blir 3år i mai fikk diagnosen astmatisk bronkitt når hu var 18mnd. Legen lytta og sa med engang hva dette var. Jeg var egentlig forbredt på det,men fikk litt sjokk samtidlig..

Det var med forkjølelse at vi syns hun hostet og pep mye og fikk derfor diagnosen.. Hun går på flutide som er forebyggende og tar også ventoline ved behov (opptil 6ganger i døgnet) Flutiden og ventoline øker vi hvis hun ikke blir bedre med den daglige dosen med flutide og ventoline. Her skal jenta mi testes til våren ang. allergi. Vi venter til pollen kommer for da kan det kanskje slå ut på det hvis hun er allergisk..

Jeg hadde krevd at de gjor noe.. !!!! Masse lykke til;)

Skrevet

Vi fikk bricanyl når gutten vår var 8 mnd. Foe det første som fungere det ikke i det hele tatt og for det andre skal det ikke brukes av barn under to år!

Vi fikk bricanyl til bruk av hostesaft en annen gang, og da fungerte den. Så har inntrykk av at bricanyl bare er en slimoppsløsende hostesaft og absolutt ingen astma med.

Skrevet

Har du lest noe om Bricanyl..?

Je googlet litt for jeg har ikke brukt den selv,men min storesøster hadde den litt av og til (hun hadde "barneastma").. Men det sto en plass om Bricanyl:

Behandlingen tar sikte på å redusere ødemet/hevelsen i slimhinnene og lette luftpassasjen i bronchiene. Bricanyl er et preparat med denne virkningen og brukes ved bronchitt, enten denne er akutt eller mer kronisk. Ev. kombineres Bricanyl med andre medisiner som har tilsvarende effekt, men via andre mekanismer.

Om Bricanyl er nødvenidig avgjøres av hvor plaget barnet er i pusten og hosten. Det er vanlig å bruke medisinen med et inhalasjonskammer..

Men jeg hadde igjen gått til legen og fått ham kontrollert.. Men det må jo dere self. bestemme.. Men det er vondt når de ikke er gode.4

Det er bedre medisiner idag enn når jeg var lita. Flutide medisinen var ikke kommet når jeg var lita,27år siden.. Så det er veldig kjekt at de har funnet noe fra de er ganske små som kan lette for barn..:)

Lykke til vertfall:)

Skrevet

Jeg har tre barn på 2, 6 og 7. Han på 6 har sykdomsbasert astma dvs når han er forkjølet får han astmasymptomer og bruker astmamedisiner. Når han er frisk, for eks på sommeren bruker han ikke medisiner. Det er kun når han blir forkjølet så blir hanmye dårligere enn de andre og får lungebetennelse og bronkitt osv mye lettere og blir veldig tungpustet. Han har vokst av seg mye for når han var mindre var han oftere og mere syk, Dette er noe jeg regner med at han vokser helt av seg. Han er prematur og jeg regner med at det er grunnen. Han har ingen allergier.

Skrevet

Vi har også en jente på 2,5 år som har slike symptomer ved forkjølelese.

Vi har vært til lege og blir nå henvist til barnelege som er spesialist på barneastma. Men det som har vært vesentlig hos oss er at hun får feber, ikke så mye men ca 38 og 38,5. Noen ganger nærmere 39 grader. Og hun har dette ofte, før var det 1 gang i mnd men i det siste har det vært hver 14 dag. Skikkelig slitsomt dette....

Fler som har det slik??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...