Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Eventuelt bare for gutter. Takknemlig for alle svar!
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Egentlig 20 år for begge kjønn. En 18-åring er ikke moden nok til å kjøre bil. Jeg vet at gutter under 23 er de mest utsatte i ulykker og krasjer, men begge kjønn trenger litt mer modning før de får lappen. Jeg var selv 18 da jeg fikk lappen, og kan i dag si at jeg ikke var helt moden nok. Og dette er over 20 år siden.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Det mest idiotiske jeg har hørt. Man blir myndig når man blir 18. Da burde man få lov til å være voksen.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Jeg tror mer på holdningsendring enn å heve aldersgrensen. 18åringer trenger jo all opplæringen de får av å kjøre selv, man må kjøre for å bli en god sjåfør. Tror ikke man blir en god sjåfør av å øvekjøre i 4år, istede for alene. Det hadde jo og gjort at mange lærlinger ikke kunne brukt bil. (Hjemmehjelp, elektrikere, etc, )
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Synes det burde være 20 eller 21 for begge kjønn.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 ... og eneste grunnen til at myndighetsgrensen er 18 år i dette landet (tidligere 21) var for at flere skulle stemme ved valg.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Jeg ser poenget med det, men er uenig. Uansett hva dibbere her inne måtte like eller ikke like, så er man pr definisjon voksen når man er 18 år, noe som også innebærer at en del får barn da. For de som da prøver å ta ansvar med å flytte ut, jobbe/studere og klare seg selv (slik som voksne liksom skal kunne), kan det å ikke få lov til å kjøre bil være noe som gjør hverdagen mye vanskeligere. Man kan ikke på en side forvente at 18 åringer skal være voksne, og på den andre siden nekte dem rettigheter som voksne. Da må en i så fall også heve stemmegrensen osv til 20 år.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #8 Skrevet 14. mars 2011 Nei, dette blir å dra det aaaalt for langt! Er man myndig når man er 18 år eller ikke liksom? Er selv 26 år nå og fikk sertifikatet da jeg var 18, og takk og lov for det. Jeg flyttet hjemmefra så fort videregående var borte, hadde egen hund (svær) og studerte langt hjemmefra. Hvordan skulle jeg klart meg uten bil da? Det er nok smartere å sette strengere regler for de unge sjåførene, slik at de raskere mister sertifikatet igjen om de ikke overholder trafikkreglene.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 HI her. Man er myndig når man er 18 år ja, men det er ikke ensbetydende med at man er voksen nok til å kjøre bil. Ungdom som nett har fått førerkort er overrepresentert i trafikkulykker, faktisk så er det denne aldersgruppen som står for 30% av alle trafikkulykker. Når man er 18 år er ikke hjernen ferdig utviklet, og det er den ikke før man er ca. 25 år gammel. Dette er også grunnen til at unge mennesker er dårlige på å se konsekvensen av egne handlinger. Jeg er for at aldersgrensen på førerkort blir hevet, men jeg tror ikke dette tiltaket alene er med på å hindre ulykker.
1+1=3<3 Skrevet 14. mars 2011 #11 Skrevet 14. mars 2011 Har ikke lest alle svara her, så jeg beklager hvis jeg gjentar noe. Jeg synes ikke bare burde heve aldersgrensen for og få bilsertifikat. Fordi man er myndig når man er fylt 18 år, og at jeg synes dette alderen for og lære seg det ansvaret og føre en bil på egen hånd. Får man den rette opplæringa og bruker hue så er man skikket til og kjøre bil. Det at noen kjører gris, ville ikke forandret seg om man fikk lappen noen år seinere. Mange i midten av tjueårene kjører like tullete som mange 18 åringer gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå