Gå til innhold

Kan noen her inne ramse opp fordeler og ulemper ved å få barn som student?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du er (forutsetter jeg) ung, og du vil dermed være "ung" når dine barn blir eldre.

Utover det er det ikke så mange fordeler jeg ser...

Skrevet

Man er fleksibel og styrer sin egen hverdag, gull verdt når barna er små. og litt mindre små.

Bakdelen er selvsagt økonomien, men man klarer seg da alltid ;)

Skrevet

Jeg ble student da gutten min var to år, så fikk ikke barn under studiet, men jeg ser bare fordeler bortsett fra økonomien. Mere tid til barnet, fordeler "arbeidstiden" selv, mere tid til samboer, ingen som forventer noe av meg som på jobb++++. Synes det å studere er ferie i forhold til jobb:-) Deilig!

Hvis du får barn under studiene kan dette være mer lønnsomt enn hvis du har jobbet lite så du ikke har opparbeidet deg permisjonspenger, men får bare engangsstønad. Hvis jeg ble gravid nå ville jeg fått 8800 eller noe i mnd, og det hadde vi fint klart oss på her i huset ettersom sambo jobber:-) Jeg anbefaler det veldig!

Skrevet

Hva er de 8800 kr da? Er alt lån/stipend fra lånekassen?

Skrevet

Fordeler:

- Mer tid til barnet... du styrer din egen hverdag mer. Du kan velge ut forelesninger, og disse sykt barn dagene går lettere:)

- Jeg har hatt lette dager i svangerskapet iforhold til svangerskap i jobb.. Kan styre mine egne dager:)

Ulemper

- Økonomi, men det er bedre å studere når barnet er lite, enn når de er 6 år og oppover å man ikke kan gi dem det samme som jevnaldrende, eller dra på ferietur som nabojenta fordi man ikke har råd. Det synes iallefall jeg er ganske greit:)

- Men om du skulle bli gravid nå, så sørg for å jobbe litt, slik at du kan opparbeide deg rett til foreldrepenger, slik at du har litt ekstra i mnd itillegg til fødselsstipend.

- Du får 6600 kr i mnd med fullt stipend og lån. Hvis mannen din/samboeren tjener under 28 000 kr i mnd så vil du få %vis utregning på foreldrestipend itillegg til vanlig lån.

Men, alt i alt, synes det er flott med barn jeg, i studietiden, selv om jeg gjerne skulle hatt mer penger (men hvem vil vel ikke det) ;)

Skrevet

fordeler:

-meget fleksible dager gjennom svangerskap og første året med barnet

-du trenger ikke å ta perm fra studier med mindre du har mye praksis o.l, ergo, du kan bli ferdig på normert tid OG ha barn i BHG alder når du begynner å jobbe

-du blir ferdig med "styret" som er å ha baby tidlig

-du kan jobbe litt etter studiene før du føler at eggetimeren begynner å riste

-du lærer å leve med lite penger, dermed blir du mer fornuftig mtp utstyr og dill til ungen

-hvis du har flere år igjen å studere, så er det mye lettere å ta fri hvis det skjer noe (sykdom, helsesjekk o.l) enn det er når man jobber.

Ulemper:

-lite penger

-hardere å studere med barn enn uten

-man får ikke tatt del i studentmiljøet på lik linje som de barnløse

-man blir stemplet som ung mor av HS og havner i meget rare barselgrupper (hvis man velger å være i barselgruppe)

-hvis man ikke tar "perm" fra studiene kan man føle at babytiden blir spist opp av studier, men det kan man "ta igjen" med barn nr 2,3,4 osv ;)

Jeg valgte å få barn like før siste studieår, men endte opp med å måtte ta perm pga medfødt feil på baby (klumpfot) og det spiste opp en del penger pga rot med lånekassa (hold tunga RETT I MUNNEN og fyll ut alle søknader og slikt FØR barnet er født slik at du ikke glemmer noe i ammetåka). Men utenom det økonomiske så hadde jeg en herrlig babytid med knøtten :) Og siden jeg "bare" studerte, så var det rimelig problemfritt å strarte opp igjen etter et års perm. Har hørt flere arbeidende sagt at de føler at alt de skulle gjort under permåret henger igjen når de starter opp igjen. Men det slapp jeg ;)

OG man føler seg som kongen på haugen og rik som en baron når studietiden er over og man kommer i jobb! Bare ikke bli som meg, som handler inn masse driit ungen ikke trenger bare fordi man kan :P

Skrevet

Fordeler:

- Jeg fikk fødselsstipend i ett år og klarte meg greit økonomisk på det.

- Jeg studerte 50 % første året hans i barnehagen, og hadde han dermed aldri lengre enn 5 timer om dagen i bhg.

- Studentsamskipnaden har eksamensgaranti, så selv om barnet er sykt på eksamensdagen, får du allikevel tatt eksamen

- Du er mer fleksibel. Jeg har ingen obligatoriske forelesninger, så om jeg trenger en dag hjemme med han, så kan jeg ta det.

Ulemper:

- Jeg har mindre tid til å studere, siden jeg må tilbringe en del tid med sønnen min i tillegg

- Jeg har ofte dårlig samvittighet, enten for at jeg er for lite med sønnen min eller at jeg gjør for lite skolearbeid, siden det ene spiser tid fra det andre

Skrevet

Om du har støtte fra lånekassen så får du vel alt lånet det året du får barn omgjort til stipend? Det er jo økonomisk gunstig på lang sikt, om ikke så mye der og da..

Skrevet

Det er helt fantastisk å være student og småbarnsmor. Jeg er utrolig glad for at jeg hadde muligheten til å kombinere dette selv. Jeg fikk masse tid til barnet mitt og høy grad av fleksibilitet. Jeg kunne utvikle meg i stor grad både faglig og menneskelig parallellt med hverandre og denne tiden gjorde meg til et bedre menneske enn jeg var.

Å få barn gjorde meg dessuten til en bedre student ettersom jeg ble flinkere til å prioritere tiden og ikke bruke den opp på fjas og tull.

Skrevet

Hvor fleksibelt dette er avhenger av hva slags studie du har og hva slags jobb du evt får senere.

For min del var mitt studie ikke fleksibelt dersom man ville få med seg forelesninger, samt obligatoriske øvinger/labbarbeid mm. Derimot er min arbeidsdag i dag svært fleksibel - jeg legger opp min egen hverdag mht møter, ar fleksitid og kan jobbe hjemmefra om jeg ønsker.

Dermed er det for min del mer fleksibelt nå i jobb enn da jeg var student.

Skrevet

Kom over et innlegg om dette:

www.lizas-stue.blogspot.com/2011/03/en-mor-tre-barn-og-1000-ting-gjre.html

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...