lykkelig fødeklar*aprilspire Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 før jeg ble gravid opererte jeg vekk et par analfissurer som jeg hadde vært plaget med i mange år. under svangerskapet nå har jeg fått tilbake den utvendige(hadde både utvendig og innvendig) trodde jeg..og skulle se etter nå....der var ikke bare èn utvendig, men 4!!!! men hvordan vet man om det er hemoroider eller fissur, noen som vet? legen min henviste meg til sykehus sist for å fjerne hemoroiden, og legen som skulle fjerne den lo og sa at det var en fissur, og den måtte jeg inn til operasjon for å ta bort...æsj altså... kjente jo det var igang igjen, men håpte jeg skulle slippe flere operasjoner i allefall
theamortil3 Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Fra siden lommelegen.no: Fissur betyr sprekk. Fissura ani, eller analfissur, er en sprekk i slimhinnen i endetarmen. Sprekken i slimhinnen fører til at vevet i lukkemuskelen ligger helt åpent der sprekken er, og muskelvevet blir irritert av stoffene i avføringen. Resultatet blir at lukkemuskelen trekker seg sammen, og dermed blir avføringen smertefull og kan bli tynn som en kulepenn. Det blir av og til en betennelsesreaksjon og hevelse i vevet rundt. Behandlingen av analfissur består av følgende: Tiltak som gjør at avføringen blir bløtere (olje eller lactulose, nok drikke, fiber i kosten o.l.) og forebygger forstoppelse. Nitroglyserinsalve to ganger om dagen i minst en måned, kanskje to. Dette finnes ikke registrert som medikament, men lages på apoteket etter bestilling fra lege. Nitroglyserinsalve gjør at lukkemuskelen slapper av, og såret får da anledning til å gro. Noen pasienter kan få forbigående hodepine som bivirkning av denne salven. Nitroglyserinsalve er effektiv behandling. Dersom ikke tiltakene over hjelper, kan man vurdere operasjon. Dersom du ikke blir bedre, er det viktig at du får undersøkt endetarmen av en spesialist i kirurgi. Du kan få fastlegen din til å bestille time ved en kirurgisk poliklinikk, eventuelt hos en privatpraktiserende kirurg. De fleste kommer til målet med de tiltakene som er nevnt over, og slipper operasjon. Denne informasjonsbrosjyren fra Ullevål Sykehus om tilstanden ligger på nettet: http://www.gastrokir-ullevaal.com/Brosjyrer/Analfissur.pdf Håper dett hjalp deg litt og at du slipper operasjon...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå