jentahans Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Skal ha keisersnitt i morgen..har ikke tørt tatt noe for hosten min i det hele tatt som jeg har gått med lenge.. Kan jeg ta en liten dose i natt? Er jo morfin i den, men det får jeg jo i morgen tidlig uansett. Tenker bare for å se om den hjelper meg til en god natt søvn og at kanskje hosten er borte i morgen.. vet mangen sier at de allerede er mye bedre etter bare en dose?? Men gjør ikke noe som kan skade barnet mitt!!
addaadda Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Morfinet vil ikke skade fosteret, men var jeg deg er dette den siste dagen/ natten jeg ville valgt å ta det. nettopp fordi at morfinet sløver barnet og dette kan gå utover de første pustene og overganger fra føtalt til ekstaruterint liv kan forstyrres. Under keisersnitt vil de gi deg morfinet hvis du trenger dette rett før de snitter og slik at barnet ikke rekker å få så mye av det. Hvis barnet får morfinet vil det trenge antidot(narcanti) rett etter forløselse. Man prøver alltid å ungå å gi morfin under keisersnittet. har tatt i mot noen slike barn hvor de har vært nødt til å gi morfin ved hastekeisersnitt, og de barna trenger narcanti og bli observert litt etterpå og blir ikke lagt direkte på mors bryst for å si det sånn. men det skader ikke barnet. Lykke til i morgen
theamortil3 Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Du kan trygt ta en dose i kveld. Det er Etylmorfin som er i Cosylan og det er ikke like sterkt som Morfin. Virketiden er også bare 4-6 timer så det er ute av kroppen i morgentidlig. Er ikke farlig å ta en dose av det. Hadde vært skadelig for barnet og tatt det gjevnlig. Du trenger ei god natt søvn nå så du bør ta deg en dose til natten. Lykke til i morgen :-)
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Ved cosylan er det hosterefleksen som hemmes, så hosten blir ikke borte eller forkjølelsen bedre av den. Bare kortvarig (4-6t) hemming av hosterefleksen. Skjønner at du har lyst til å ta det for å få en god natts søvn før keisersnitt, men noe effekt utover det får den neppe. Tviler for at det gjør noe med en liten dose når du legger deg, men ville ikke tatt det for tett opp til keisersnittet, da det kan være interaksjoner med den og andre medikamenter du skal få i morgen. (tenker en dose er greit, ellers burde man ikke ta det i svangerskapet da det over tid kan føre til avhengighet hos fosteret). Kjempemasse lykke til imorgen! Så spennende:))) og håper du får en god natts søvn! Hilsen sykepleier
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå