Gå til innhold

Hva gjør dere om dagene? Får så ofte dårlig samvittighet.. Jenta er 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heihei!

Altså.. jenta her er 5 mnd. Hun er våken 1 t og 45 minutt i slengen.. Hva fyller dere denne tiden med? jeg føler snart jeg går i ring her.. Sitte i fanget og kose og våkne, stelle, mate, ligge på teppet, ligge i babygymen.. Føler jeg burde "gjøre mer"..

Hun syns ikke det er kjekt å sitte i fanget eller kose for tia.. og det blir for å være helt ærlig mye på gulvet aleine for henne.. vi er sammen under stelling, mating og litt etter våkning og rett før hun skal sove. Og så sitter jeg innimellom på gulvet lag med henne og "trener" på å ta leker, rulle etc.. men jeg føler jeg ikke gjør det nok! hehe.. klønete formulering her..

Mitt store spørsmål her er vel enkelt og greit.. Hvor mye av våkentiden tilbringer du sammen med babyen din? Altså.. hvor du gir babyen din hele og fulle oppmerksomhet?

jenta her virker fornøyd osv.. og jeg lar henne ligge så lenge hun er fornøyd. Viser hun misnøye tar jeg henne opp.. Men har blitt så usikker.. hvor mye "selvstendig" skal de være???

vet jeg høres ut som verdens mest bekymra mamma, men dette har opptatt tankegangen min masse i det siste.. Så hadde vært fint å høre hvordan deres hverdag er..

Og så føler jeg jeg sitter innmari mye her aleine.. skulle farta mer og besøkt folk.. men jeg får meg liksom ikke avgårde.. lurer på om jeg sliter litt med rester av en fødselsdepresjon pga veldig tøff start.. skulle ønske jeg kunne vært mere sosial og dratt ut mere bare for å "se" folk.. men det føles nesten som jeg ikke "tør".. men de gangene jeg har dratt ut, eller møtt folk har vært de beste dagene sålangt i permisjonen.. så skjønner ikke hvorfor jeg vegrer meg sånn..

Flere som har det sånn?

Dette ble lengre enn jeg hadde tenkt.. *måtte visst plutselig tømme hjertet"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det ganske likt som du... Også en 5 mnd gammel baby. :-)

Har dårlig samvittighet jeg også. Gutten er flink å leke for seg selv, jeg deltar også - er i nærheten hele tiden og kommenterer og speiler hans glede/latter osv. Likevel synes jeg det er ganske deilig å ikke leke hele tiden med han. Kopp kaffi, pc, avis, hobbyting...mange voksneaktiviteter som også frister! Tenker at det er bra at han leker for seg selv litt, og ikke krever mammas tilstedeværelse hele tiden - vil kanskje ha nytte av det senere? Men når han er sutrete og trett, så krever han så utrolig mye energi og tid for å få han til å sovne, snakk om 1 time byssing for å få han til å sovne til tider.. Derfor ender jeg med å si til meg selv at det er ok å sitte i sofaen litt og ta vare på mamsen også! :-)

Skrevet

da eldstejenta mi var 5 mnd lå hun mye alene på gulvet og lekte seg. Både i babygymmen og alene.Jeg gjorde som du jeg, lekte en del med henne, og jeg tok henne opp dersom hun ga meg tegn på at hun ville ha selskap, men ellers fikk hun ligge mye alene og utforske selv. Og i dag er hun en 5-åring med verdens mest livlige fantasi!!

Leker seg masse alene på rommet sitt, og alle andre unger vi kjenner syns det er gøy å leke med henne, fordi hun finner på så mye rart :)

Du sier jo at du tar henne opp når hun sutrer og gir tegn på at hun ønsker det, og da viser du jo henne at du er der for henne hele tiden. Jeg tror at de har kjempegodt av å ligge alene og leke seg jeg :)

Skrevet

Jeg har også ei datter på 5 mnd:) Hun ligger også mye alene på gulvet, høres fælt ut, men:p Vi varier på om hun ligger i lekegrinden og utforsker litt der selv, på leketeppet eller på teppet med mamma/pappa..:) Hun sitter også litt i vippestolen og holder på litt selv. Tar henne opp om hun virker uttilpass:)

Vi leser også litt bøker:) Hun sitter på fanget i armkroken og nyter å bli lest for:) Hun studerer bildene og koser seg fælt:) Vi prøver også å få til en trilletur hver dag:) Nå har vi akkurat byttet over til sposrtsdelen på vognen. Det like hun veldig!:) Da så hun ut og fikk med seg litt, også lukket hun øynene og søvnet når hun var lei:)

Vi er også med på babysvømming og babysang. Kunne du kanskje tenke deg det? Da kommer du deg også litt ut, og du er med andre mamma'r i samme situasjon som deg..:)

Tror det viktigste er å variere litt på det man gjør, og stole på seg selv:)

Syns du gjør en god jobb:)

Klem fra

Skrevet

Takk for fine svar :)

Det er vel kanskje et godt tegn på at vi er gode mammaer, dette med samvittigheten.. og føle at man aldri strekker til..

Jeg går tur 1 til 2 ganger om dagen.. lengden varierer litt.. men kommer meg hvertfall ut på den måten.. men føler meg så mye alene. kanskje derfor jeg legger merke til alle disse tingene og at samvittigheten så lett trer frem..

hun sitter og litt i vippestol som du over her skreiv.. Hun kan egentlig ligge for seg selv i en hel evighet om jeg ikke tar henne opp. Hun blir som regel ikke lei før hun blir sulten eller trøtt. Så jeg prøver å tra det sosiale (stelling, kos og mat) i begynnelsen av våketiden.. og når jeg på en måte er gått tom for "ideer" er det teppet, babygym eller stolen til hun blir trøtt..

har vurdert å skifte til sportsdelen snart.. så vi kan trille litt utenom sovetiden også.. at hun får se litt på verden og at jeg ikke er så avhengig av å vente til hun skal sove med å trille.

Vet ikke hvor jeg har fått for meg at hun kjeder seg hele tiden og at det må skje noe hele tiden.. sikkert samvittigheten dette også. Hun kan sitte på fanget og bare klappe på en babse eller stirre "tomt" ut i luften.. da får jeg for meg at hun kjedere seg.. hehe.. men når jeg tenker meg om koser hun seg mest sannsynlig siden hun sitter der så bedagelig og stille.

Har problemer med å senke skuldrene tror jeg.. har senket dem tusen hakk siden hun ble født, men sliter litt med den siste kneika og rett og slett SLAPPE HELT AV.. hehe.. jeg vet jo hun ikke har vondt av en "kjedelig" dag.. jeg vet jo det ikke er krise om rutinene ikke går på minuttet hver dag.. men jeg blir så lett stressa. har lyst å slappe av!

Har vurdert babysang.. og tenkte å begynne på det etterhvert.. men tidene er så dumme, for hun er stuptrøtt i 10-11 tia og da sover hun ofte i 2 timer.. så å dra henne dit da tror jeg blir nyttalaust :) men jeg vil jeg vil..

har snakket en del med ei jeg traff her inne (Hei Nøttis ;) , og vi har truffet hverandre to ganger.. det har vært veldig kjekt.. men jeg er så dårlig å ta initiativ og få den"feite ræva" mi ut av huset og er redd for å mase. men skal hvertfall snart bli med å bade med Nøttis og noen andre som har bebiser på samme alder etterhvert..

jeg vet det.. masse unnskyldninger og "etterhvert".. men jeg jobber med saken.. tro meg..

OI! Det her ble langt :)

Bare å fortsette å skrive.. hører gjerne flere synspunkter..

Klem tilbake!

Skrevet

Det var det jeg også syns blei litt "kjedelig" at jeg alltid måtte vente til hun skulle sove.. For hun nektet å ligge våken i dypvognen og ikke få se noe altså..:P men det var nesten vemodig å gå på tur første gang med sportsdelen altså, følte lissom da hun var blitt så stor.. Puuh, tiden går så fort..

Tror også det er tegn på at man er en god mamma, at man får dårlig samvittighet osv.. Er så redd for alt mulig lissom.. Men jeg tror ikke de tar skade av å ligge litt alene og utforske..:) Det er jo viktig å kunne leke litt alene, og ikke være avhengig av andre hele tiden også..

Som hun over her skrev, hennes datter hadde lekt mye alene og var nå veldig flink til å leke alene.. 5år senere..:) Da tror jeg vi gjør riktig jeg ;)

Men merker hun ikke trenger så mye søvn på dagtid nå, lenger og lenger våkenperioder..:) Og det er både koselig, moro og slitsomt..:)

Min datter hadde også en sove periode når vi er på babysang, denne bebgynner kl.11. Men har funnet ut av om hun sover en stund før vi drar ditt (1time ca.) så holder hun ut 1time med sang, 1/2time med lek etterpå (mens mammane spiser lunjs). Deretter spiser hun, og når vi drar da sovner hun i vogna og kan sove 2-3timer..:) Hun har ikke tatt skade av at den ene dagen korter vi litt inn på den luren:)

Og babysvømming er KJEMPE gøy, tror nok også de fleste babyer stor trives i vannet:)

Dra i badeanlegget nær deg, og prøv:)

Men du, og du,.. SÅ flink du er som går 2turer pr dag..

Her har jeg mange fine unnskyldninger for å IKKE gå..:P Men nå skal jeg bli flink, FLINK!!:)

Skrevet

Ja, er det ikke rart??! hvor vanskelig det er å komme seg på tur? jeg har måttet være streng med meg selv.. føler meg nesten schizofren her jeg sitter å prater til meg selv inni meg.. haha! "Nei, nå kommer du deg ut" "du har godt av frisk luft" osv.. hehe..

Sååååå vanskelig å komme seg avgårde, men såååå deilig hver gang man har gjort det :) og så "glemmer" man like fort igjen.. så er det samme leksa igjen..

kanskje jeg skulle bli flinkere å kræsje noen rutiner noen dager.. rett og slett å kjenne på følelsen av at det gååår jo bra om ikke alt går etter boka mi og på klokka :) MEN.. vet det er en unnskyldning igjen.. MEN jeg sliter sånn med at tulla spiser dårlig (mme) og at hun blir skipla og ikke vil ha mat når vi er ute på farta.. Maten er mi største bekymring.. og hun har alltid vært småspist og lagt på seg lite.. MEN jeg må skjerpe meg å se at jenta har det jo bra! ingenting som feiler henne! hehe.. og stole på at hun sier fra om hun trenger mat.. og om hun spiser lite, så tar hun det igjen på neste måltid..

AKK! disse bekymringene på løpende bånd.. burde begynne å meditere.. får ta et kurs.. hihi!

blei veldig glad for å høre om dattera til hu over her som hadde så god fantsi.. slik ser jeg for meg i hodet mitt at mi blir også.. lik som meg.. Tullehøne med god fantasi og alt for mange ideer i hodet sitt :P

jeg har da aldri vært et slikt bekymra nek FØR jeg fikk barn! jeg er jo verdensmester i *ta livet, som det faller seg.. ja, ta det som det faller seg.. gi blaffen i bekymringer og strev*.. men det forsvant i det navlestrengen ble klipt omtrent tror jeg..

Nok en gang, takk for fine svar ;)

Klæm

Skrevet

Haha, så fantastisk å lese om dine schizofrene sider;) Sånn er jeg også.. Sier til meg seg "Kom deg ut, det har du godt av!!" Så sier en annen stemme "har du egentlig godt av det?? Det er jko veldig deilig å være inne også!" Hehehe..:) Får overvinne disse "stemmene" altså..:) Hehe...:) Det er jo kjempe deilig når man først kommer seg ut:) Og babyene har godt av litt frisk luft de også:) Nå får vi bli flinke, begge to!;)

De er ikke noe moro når de små er dårlig til å spise.. Min har vanskelig for å konsentrere seg om puppen om dagen.. Bare surrer og hoder på med andre ting:p Så når vi er ute blant folk, så mye jeg gå litt vekk fra de andre så hun får litt ro rundt seg:)

Jeg var heller ikke bekymret før jeg fikk barn.. Bekymringen kommer samtidig med barnet..:P Hehhe..:)

Merkelig hva man KAN bli bekymret for.. Og jammen blir man ganske så fornuftig også:)

Skrevet

Kjære "Helt Lykkelig". Synes du virker som en kjempegod mamma! Og ikke minst som en kjempehyggelig og ærlig person med en stor dose selvironi! Kjenner godt til at dagen forsvinner litt i rutinene, og noen dager føles det bare umulig å komme seg avgårde. Selv avtaler på helsestasjonen setter hele dagen på hodet med forsinkede måltider og blunder. Men noen dager er det vedt litt forstyrrelser i døgnrytmen å komme seg ut på kafè eller dra på besøk. Man skal jo trossalt fortsette å leve selv om man har blitt mamma ;) Og de små tar nok ingen skade av det

Også er det også helt greit å bare slappe av hjemme....tror disse små har det maksimalt bra bare de har foreldre rundt seg som elsker dem og reagerer på signalene deres. Og det gjør jo du i aller høyeste grad!

Om du bor i Bergen er jeg med på å treffe deg anytime ;)

Skrevet

Hei alle fantastiske mødre, med all vår dårlige samvittighet og tanker om å ikke være god nok eller ikke gjøre nok. Been there , done that:D

Nå har jeg nr 2 på vei, og nr 1 er 2,5 år og en kjempefornøyd selvstendig gogutt som er trygg på seg selv og omverdenen.

Gogutten ble også mye for seg selv på gulvet, .... men vet du, jeg ser nå at d gjorde ingenting, for han holdt seg selv i aktivitet med tingene han hadde rundt seg.... d var jo nok....

Så jeg har bare et godt tips!!! HUSK å bare nyte tiden. For du får den aldri tilbake, Jeg gleder meg sånn til nr 2, for jeg skal huske å nyte tiden med henne enda mer :) Ta bilder av enda flere situasjoner, filme enda flere gurglelyder og veivinger med armer og bein, få med meg et hvert øyeblikk som jeg kanskje glemte å nyte med nr.1 pga nettop dårlig samvittighet for et eller annet:D .

Og jeg lover at det første året går fort, du klarer kanskje å ta mange bilder og skrive opp masse opplevelser i noen barne bøker..... MEN d andre året går enda fortere, og jeg sitter nå og er mer stressa på at jeg ikke får med meg alt som skjer i barnehage og alle nye ord og alle bildene jeg ikke rekker å knipse:D hehe

Så HUSK å nyt mens man kan!!! :D

Store babyklemmer til alle herlige vordende mødre :D

Oj, da fikk jeg tømt meg og gitt hehehe

Skrevet

Jeg synes du har fine og reflekterte tanker!

Og du har fått mange fine svar.

Jeg stresset også i starter (med nr 1), skulle rekke alt! Men fikk en kommentar en dag at "slapp av, du skal bare være mamma akkurat nå"

Være mamma! Takk og pris :-) Så j slappet mer av og fikk nyte dagene på en helt annen måte.Uten å stresse.Og glad var j for den kommentaren; for de dagene kommer aldri tilbake.

Kos deg med snuppa, du er en super mamma :-)

ps.les "Verdens beste mamma", skrevet av TINE GLEDITSCH

Skrevet

Rettelse:

Verdens beste mamma : oppmuntringsbok for førstegangsmødre

av Kine Gleditsch ( illustrert av Sverre Bjørstad Graff ) Utgitt 2004

Skrevet

Helloisen,du..

Kom deg utover hit da vel,di tullmus!

Du vet....jeg blir ikke stresset og tåler en "sutrete" og trøtt jente om det er den dagen. ;)

Og vettu...jeg er sikker på at om du bryter "rutinen" din en dag,og oppdager at det går bra så blir det lettere å gjøre det igjen neste gang.

*been there..og blitt råååflink på det nå* Hehe!

Skrevet

haha! Du stakk nasen din innom en tur ja :)

Du er jo blitt råflink! (my hero) Mens her sitter jeg og lar meg råtne bort.. saaaaakte men sikkert... derfor jeg vil ha meg ny bil også! Min egen LILLE trygge bil med plass til barnevogn.. så jeg og lillejenta kan farte rund og chille :P Vil ikke være avhengig av bussen til samboern..

Men vår i lufta! Får håpe selvtilliten og troen blomstrer og at jeg rett og slett skjerper meg snart! Er sånn jeg vettu.. redd for å være i veien.. tenk hvis tenk hvis.. blablabla.. JADA! Skjerper meg nååå! As we speak!

Det er bare denne maten.. jada.. i know.. men om hun ikke spiser, går jeg rundt med en klump i magen resten av dagen.. men som sagt.. jobber med saken.. hun er jo frisk og rask! (*gjenta 10 ganger i speilet :P*) det at hun ikke sover som hun skal etc greier vi alltids å jukse til..

Snakkes søta! Du er jo god da ;)

Skrevet

Anbefaler babysvømming!!!!

Det er kjempegodt å komme seg ut som en familie en gang i uka for å ha det gøy sammen :D Lære noe... Oppleve noe!

Vesla mi er også 5 mnd, og dagene går til kos, lek, stell, mat, sove, krabbeteppe, danse og synge, og div andre ting... Er ikke noe stort som skjer igrunn, vi er mest hjemme, men vi koser oss :)

Har også en liten fotoshoot her hjemme i ny og ne, det er artig :) Babysvømmingen er topp :D

Og barselstreffene er jo noe det også!

Skrevet

Du vet...nesa mi er ganske lang så jeg klarte ikke å holde den unna. ;-P

Men,når du bestemmer deg så står døra iallefall åpen. ;)

Skrevet

Takk for det nøttis ;) Skal ta meg hardt sammen og bli flinkere! skal bare få meg bil først.. neida! Skal bli flinkere fort! Og så skal VI bli flinkere å gå tur.. jeg har gått opp 5 kilo! hyyyyyyyyyl!

Ellers vil jeg si tusen takk for tips og oppmuntrende ord fra alle som har svart :) Deilig å se det ikke bare er jeg som føler det sånn.. og godt med oppmuntrende ord de dagene man ikke greier å være så positiv..

Men idag er jeg positiv igjen! Var til og med utenfor døra og ba en fyr holde kjeft! HAHA! neida.. en som sto med bil med full musikk rett utenfor vinduet når vesla skulle sove.. og ho bare klaga og vrei seg.. så jeg valset ut i rein husmorstil, med samboers sko og hendene godt plantet på hofta..

Var høflig da.. selv om det ikke akkurat var det jeg følte for da begeret rant over :P

Ha en god dag alle sammen! :)

Skrevet

Heihei! Hvor bor du hen da?

Og ellers, kjenner meg mye igjen i det du skriver :)

Hadde vært så fint om alle permisjonsmødre bodde i samme gate! Kjenner tiltakslysten synker ved tanken på buss, brudd på rutiner osv... :P jaja! Skal skjerpe meg når snøen forsvinner!

Klem på du :)

Skrevet

Heihei!

Bor i Ålesund jeg :)

Ja, skulle hatt ei slik gate.. Barselstreet eller no i den dur..

Lurer på hva slags unnskyldninger vi finner på når snøen forsvinner :P Da blir det sikkert for varmt.. haha!

klem tilbake!

Skrevet

:D For varmt ja! For ikke å snakke om myggen!

Trheim her,så da er vi ikke akkurat naboer heller :/

Ha en fin dag! Jeg har sykt barn, så her er det relativt rolig kan man si...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...