Gå til innhold

naboen har en hund som løper løs, den er en stor plage for oss. vi har prøvd å prate med de flere ganger, men hjelper ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

problemene begynner å bli store.

i helgen oppplevde vi å få hunden inn i huset vårt mens vi bar inn poser fra bilen.

hunden driter ned tomten vår.

vi har pratet med naboen flere ganger om dette på en pen måte. og nå har jeg fått nok.

vi har to unger som er redd store hunder. så å være ute på dagen går ikke. hunden er løs hele dagen.

jeg lurer på hva jeg kan gjøre.

noen som kan hjelpe?

Skrevet

prøv en gang til å prate med de, om ikke ringer du politiet.

Barna dine må få lov til å leke i sin egen hage......

Skrevet

Det er bånd tvang i Norge, så dere har loven på deres side.

Sånt er uansvarlig og eierne burde få tilsnakk av dyrevern eller politi.

Vet aldri om en hund kan reagere i forsvar over barn...

Si at hvis de ikke har hunden i hundegård, eller i bånd, så kan det politi anmeldes. Det handler om sikkerhet for barna og dyret.

Skrevet

Du får gjøre som meg, si til naboen, at hvis ikke du får bånd på den hunden, så blir vi nødt til å anmelde dere.

Hvis dere har mulighet, så film noen snutter av hunden mens den er løs, greit å ha som bevis hvis dere må gå til det skritt , å anmelde naboen.

Ofte er en anmeldelse det eneste som funker på sånne folk, som ikke tar muntlig advarsel til etterretning.

Skrevet

vi har prøvd å prate med de flere ganger,.. siste gangen ble mannen min truet. og slikt orker ejg ikke,.

Skrevet

Fang den inn og overlat den til politiet hver gang det skjer. Da må naboen betale for å få den tilbake. Tror det er noe i størrelsesorden 1000,- hver gang.

Skrevet

Husk at lovpålagt båndtang gjelder fra 1.april til 1.september, dersom ikke kommunen har innført ekstraordinær båndtvang. Men dere kan kreve at hundeeier har kontroll på hunden sin om han ikke går i bånd.

Si ifra på en pen måte at dere vil at hunden skal være under kontroll, slik at deres handlefrihet på egen eiendom ikke begrenses av naboen. Det må dere kunne kreve. Hvis ikke, så kontaktes politiet!

Skrevet

Enig i at du burde kontakte politiet HVER eneste gang hunden er løs. Du får heller bare "unskylde" at du maser, men dette er jo et kjempestort problem og en potensiell trussel mot dine barn. At mannen din ble truet da han prøvde å snakke med dem burde også komme fram i samtale med politiet.

Sånne folk som naboen din ødelegger for alle, også for oss ansvarlige hundeeiere.

Skrevet

Har dere hvert deres hus, eller deler dere tomt på noen måte?

Jeg bor slik at jeg har gjerde bare på NESTEN alle kanter av hagen, så av og til løper hunden min opp der hvor vi mangler gjerde og snuser rundt på nabotomta. Til våren/sommeren skal jeg sette opp ekstra gjerde, slik at jeg slipper å passe så godt på hele tiden.

Synes det er en selvfølge å ha gjerde rundt egen tomt når man har hunden løs hjemme, eller at man hele tiden er med hunden ut og kan kalle den inn når den går utover egen tomt.

Der vi bodde før, kom det stadig vekk en utgammel Vorster på besøk på tomta vår. Den gikk alltid løs, selv om eieren var på jobb eller lignende.

Hunden var snill som bare det, men for meg som har en tispe, ble det utrolig plagsomt når vi skulle ut og lufte oss, da denne gammer'n ikke hadde glemt elskovslystene sine og ble veldig innpåsliten.

Stemmer for å ontake politiet, siden naboene tydeligvis ikke er til å prate med! :)

Skrevet

om bikkja ikke er aggressiv, så kan du ta et bånd og binde fast bikkja ;)

Om naboen sier noe så er det båndtvang, og da responderer du med å ringe politiet om han ikke fortsetter med bånd...

Skrevet

vi har gjerde rundt hele tomten, men mangler port i innkjørslen. naboen har ikke gjerde,. og lar hunden løpe løs 4-7 ganger dagli.

vi flyttet hit i vinter så har ikke planer om å sette opp port i år.

vi skal bytte ut alt av gjerde men om det blir i år eller neste år vet vi ikek enda.

jeg har ikke veldig lyst til å ringe å plage politiet med dette hele tiden heller.

vi får se hva vi gjør. men veldig fristende og bruke en bånd vi har her å få hunden i det. og sette hunden på tomten. men blir nok bare mer bråk av det.

Skrevet

det holder å ringe falken,viking eller lignende for å få den inn.de kommer å henter den å har til eieren henter den eller sender den til omplassering ettervært om den ike blir henta og om det skjer ofte.

politiet tinger stort sett bare eieren å ber han få tak i den nå de veit hvem som eier den..

da må de betaler for vær dag den er der.

så er ikke nødvendig å ringe politiet vær gang å anmelde naboen da det sikkert kan føre til enda mere anstrengt forhold til naboen.

Skrevet

Du må bare ringe politiet å forhøre deg.

Tenk deg den dagen et av barna dine kommer inn i stua, tilgriset (tråkket på) hundebæsj, eller at du har så små barn som kanskje tar i det f.eks.

Det verste som kan skje er at hunden biter et av barna dine.

Jeg kjenner jeg blir skikkelig provosert og irritert. Jeg har vært hundeier selv hele livet og aldri hadde jeg oppført meg slik som din nabo. Men jeg hadde heller ikke våget å ikke tilkalle politiet eller Falken pga. dette. En dag kan det være for sent, kjære deg. Ikke glem at hunder er dyr...selv om den er aldri så snill og leken.

Skrevet

både jeg og min mann har hatt hund tidligere. og alltid hatt den i bånd.

vi har alltid begge tatt hensyn til andre små unger eller folk som viser de er redd. og da holdt hunden unna dem. men disse naboene her dem gir f**** i naboer og hensyn.

Skrevet

Finnes det flere naboer rundt dere, slik at dere eventuelt kan gå sammen en gjeng?? Kan hende de skjønner det bedre hvis det er flere som sier ifra? Dette må jo være veldig arrogante folk, som ikke tenker på andre enn seg selv. De burde strengt tatt bodd på et øde sted!!!!

Skrevet

Bruk politiet. Det finnes gærninger over alt.

Skrevet

Signerer dette med å prate med naboene og høre, dere kan enten snakke til han sammen eller ringe polititet.

Skrevet

Er du redd for hunder? Fest et tau i halsbåndet og lever den resolutt tilbake til naboen hver gang hunden gjør noe som irriterer deg (går inn i huset, driter på planen, plager barna dine etc.). Er ikke eieren hjemme, så bind hunden til et tre e.l. ute i hagen hans. (Men bruk for all del sunn fornuft, og tenk på hundens beste oppi det hele også: Det er tross alt ikke hundens skyld at eieren er håpløs! M.a.o. bind tauet forsvarlig, og ikke sett bikkja i solsteika uten vann.)

Ellers kan du jo prøve å disiplinere den selv? Kjeft på den, jag den vekk, lag "knurrelyder", ha vanngevær i nærheten og gi den en dusj når prøver å drite ned plenen - det fins masse småtriks for å fortelle hunden svært enkelt at det den gjør ikke er greit. Og den skjønner nok ganske fort hva som er feil hvis du lager knurrelyder med det samme den går over dørstokken. Bare husk å nevne for naboen at du kommer til å ta saken i egne hender og personlig få bikkja til å gi seg hvis ikke han selv gjør noe.

Om naboen virkelig ignorerer dere og problemene blir så ille at dere ikke vet deres arme råd; ring politiet og spør om de har mulighet til å hente en løs hund som plager dere. Si at den tilhører naboen (som kanskje tilfeldigvis ikke er hjemme?), at barna dine er redde for den og at du selv har gitt opp å prøve å nå inn hos både hund og eier. I beste fall får naboen din en alvorsprat med onkel politi, i verste fall skjer det ... ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...