Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Har ei jente på snart 10 mnd som ikke vil drikke mme. Drikker kun vann til maten. Spiser heldigvis mye grøt, så hun får bra med kalsium og jern i seg. Er også veldig glad i leverpostei og prim på skiva, så hun får i seg mye jern der også. Hun nekta pupp fra 7 mnd ca. Har tidvis fått i henne litt mme, men nå er det helt slutt. Det jeg lurer på er om jeg snart kan begynne å venne henne til kumelk, ettersom hun ikke vil ha mme uansett. Ettersom jeg har forstått det, så er det ikke det at kumelk er farlig å gi, men at mme innholdet mer av det babyen trenger? Eller? Men når vesla ikke drikker mme uansett, må da kumelk være bedre enn ingenting? Å hvis jeg begynner tilvenningen nå snart, er vel kanskje sjansen større for at hun begynner å like det fortere?
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Det er nok pga av faren for utvikling av allergi de fraråder at barn under 1 år drikker kumelk.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Det er ikke pga allergi nei, men at kumelk skal fortrenge opptak av jern. Forøvrig kan man gi syrnede melkeprodukter(f eks yoghurt) og begynne med melk i matlaging fra 10 mnd alder. Så da kan man få dekket inn litt av kalsiumbehovet der.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #4 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har også hørt dette om at melk hindrer et godt jernopptak, men når det er sakt så fikk min generasjon kumelk fra 6mnd. Og jeg kan ikke erindre at det er mange i slutten av 20årene-begynnelsen av 30årene som har jernmangel? Tror du kan med god samvittighet gi kumelk. Må jo ikke ha det til alle måltider og det er snakk om 2mnd "før tiden".
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Det er jo ikke sånn at man får evig jernmangel da... Men det trengs litt tid å bygge opp et godt jernlager, så derfor er det best å legge til rette så tidlig som mulig. Det kommer jo også an på mengden melk, og kostholdet ellers.
junimora10 Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Det er ikke slik at kumelk fortrenger selve jenopptaket direkte, men kan føre til at barnet ikke spiser nok av jernrike matvarer. At barnet rett og slett blir for mett av melka. Mme har mer jern og blir derfor anbefalt som et bedre alternativ. Hvis barnet har god matlyst og spiser rikelig med grøt og andre jernrike matvarer, er det ikke noen grunn til å vente med å innføre kumelk når barnet ikke vil ha mme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå