Gå til innhold

Når kommer melken egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at noen får melk i brystene før fødsel, men akkurat når kommer melken dersom du ikke har sett snurten av den før fødsel? Det er jo garantert veldig forskjellig.. men nå tenker jeg på de som får til og få melk i det hele tatt.

Kommer den med en gang baby er ute, etter noen minutter med suging på brystet, eller etter noen dager? :P Bare lurer så fælt.. Man skal jo ta barnet til brystet med en gang det er ute, men virker så rart at det liksom PLUTSELIG skal være melk der da?

Takk for svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det produseres råmelk i brystene frem mot fødsel. Denne er mer konsentrert og litt gul i fargen. Den inneholder viktige næringsstoffer og ikke minst mye antistoffer som beskytter barnet mot sykdom frem til det har dannet sine egne.

Å ta barnet til brystet med en gang etter fødsel er med på å stimulere brystene til å produsere den melken barnet kommer til å amme i månedene fremover. Det tar noen dager før denne melken kommer og hvis barnet dier riktig og ofte i de første dagene kan det stimulere til rikelig melkeproduksjon! Barnet blir født med et fettlager som tåler de dagene det tar før melken kommer og får påfyll av råmelken itillegg. De sulter ikke med andre ord - selvom det av og til kan virke sånn! Husk at de har vært vant med kontinuerlig tilførsel av næring gjennom navlestrengen og må venne seg til å få det i måltider istedetfor!

Vil du vite mer - alt du kunne tenke deg å spørre om amming - så gå gjerne inn på ammehjelpen sine nettsider! :) Eller skaff deg boken "Amme ABC" av Gro Nylander! Der burde du kunne finne ut alt du trenger å vite! :)

Skrevet

Det er veldig vanskelig, om ikke umulig, å kunne forestille seg dette, men ja; i de aller fleste tilfeller kommer det råmelk når barnet blir lagt til brystet etter fødsel. Til og med når jeg ble igangsatt med 2. mann kom det når han var ute. Merkelig hvordan det funker. Det er heller ikke unormalt hvis du må "jobbe" litt for det, men legger du barnet til bryst ofte, kommer det nok. Lykke til :-)

Skrevet

Den er stort sett ikke på plass umiddelbart etter fødsel. Melkeproduksjonen startes jo av hormoner som produseres når fødselen er over. Og jo mer babyen får suge jo fortere kommer den.

Jeg fødte natt til lørdag, og utpå ettermiddagen søndag begynte melken så smått å komme. Mandag hadde jeg rikelig.

Gutten min hadde litt problemer med å ta brystet de første 2 døgnene pga vond nakke og etterhvert også fordi han var slapp pga begynnende gulsott. Så mandag pumpet jeg meg for å få i han på andre måter. Da pumpet jeg 80 ml fra ett bryst, noe personalet på barsel var imponert over. Så hos meg strømmet det på til tross for dårlig suging fra babyen i begynnelsen.

Skrevet

Jeg hadde forøvrig ingen antydning til melk i brystene før fødsel.

Skrevet

Jeg begynnte nok å få melk litt før fødselen sist, denne gangen merker jeg mindre til det. Men kjenner prikkefølelsen som kommer ved melkens utdrivning innimellom, så nå nærmer det seg vel... (Har termin i dag.) Men det er som du skriver veldig varialbelt. Jeg fikk jo ikke akkurat mye melk den første tiden. Måtte pumpe meg sist da vi måtte en tur innom barneintensiven, og i starten klarte jeg ikke mer enn 10-20 ml fra hvert bryst. Det var da etter 2-3 dager. Men jeg har aldri heller produsert de store volumene med melk, men har nok hatt en ganske fet melk. Det som kom i starten var jo som gul kremfløte, nesten smør. Jeg fullammet i 6 mnd og ammet i et drøyt år.

Har hørt at det ikke er uvanlig at det tar 2-3 dager før man får noe særlig melk å snakke om og har også hørt at noen har gått oppimot en uke før melkeproduksjonen kommer skikkeig i gang. Trikset er nok å ikke gi opp og ikke bli for hysterisk for at barnet ikke får nok. tilby ofte, da kommer produksjonen raskere i gang. Vær forberedt på at det er slitsomt. Jeg synes alle fokuserte på hvor vondt det var. Jeg hadde svært lite vondt, men de første tre mnd satt jeg konstant med puppen ute. Det tar på kreftene og krever planlegging så du også får spist, dusjet etc. Jeg tok opp masse filmer også tilbrakte jeg dagene forran tv med puppen ute. Skulle jeg ut måtte jeg kaste sjenansen til side og være klar til å amme når som helst, hvor som helst.Men jeg synes helt klart det var verdt det. Det er så utrolig praktisk å amme ( i tilleg til den evig omdiskuterte helsegevinsten.) Jeg syntes det var skikkelig pes når vi ved 6 mnd begynte med mat. Før kunne jeg jo bare slenge ut en pupp, da måtte jeg plutselig planlegge med smekker og skjeer og grøt osv. Det var så greit å alltid kunne stille med ferdig temperert og medbrakt hvor enn jeg var uten tanke på om det var nok, om flasker var rene osv.

Anbefaler å lese ammebrosjyren du får på helsestasjonen før du føder. Jeg brukte også Gro Nylander sin bok "Mamma for første gang" som har en god innføring i amming. Tror veldig på å lese om det før barnet er der, for du rekker ikke så mye når babyen først er ute. Fikk tips fra ei venninne om det, og har satt veldig pris på det rådet. Da er du ikke bare forberedt på hvordan osv, men du vet litt om hvordan du kan forebygge og oppdage brystbetennelse osv som man lett kan få i starten når melken sprenger på og babyen kanskje ikke helt har perfeksjonert sugeteknikken sin enda.

Lykke til!

Skrevet

når jeg fikk første kom ikkje melka før 3 dager etter fødsel, klarte ikkje å slappe av på sykehuset men med en gang vi kom hjem hadde eg melkespreng;-)

er gravid med nr 2 nå i uke 35 å fremdeles ingen melk her, lekker hvertfall ikkje men veldig ømme bryst!

Skrevet

Hmm, jeg har masse råmelk allerede jeg! Trykker jeg eller legger press på brystene så sildrer det ut råmelk... blankt og hvitt/gult..! Og jeg er kun i uke 27... Kunne godt drøyd det i 10 uker til jeg da men :P

Skrevet

Jeg hadde melk før fødsel, men jeg ville bare si at tiltross for det kan det være litt stress å få til ammingen med det første. Det er jo ikke bare mor som skal få det til, barnet skal jo også skjønne poenget;)

For oss tok det ca to uker før vi virkelig hadde fått grep om det begge to, og det til tross for at jeg hadde masse melk (så mye at vi ga bort til sykhuset etter første uka) Så bare prøv å være tålmodig, så kommer både melk og sugeteknikk.

Grunnen til at jeg sier det er at jeg stresset ganske mye for å få babyen til å skjønne greia, og med barseltårer, hormoner og lite søvn kan det noen ganger føles som verdens undergang;) Det beste som skjedde meg var at jeg traff en bekjent på gata et par uker etter fødsel som hadde følgende kommentar når jeg sa at nå begynete vi å få sving på det: "Skulle ønsken noen sa til meg at amming kunne være vanskelig". Det var sånn en lettelse å vite at flere hadde det som oss.

Det er ikke nødvendigvis mengde melk som avgjør om det går lett å få til amming iallefall:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...