Gå til innhold

angrer på navnet....... skal vi bytte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når babyen var i magen sto det mellom disse navnene:

Isac

Andreas

og Isac Andreas

Isac fordi det er et veldig fint navn, og vi syns det passer sammen med brorens navn Oscar

Andreas fordi min far heter det, og det har gått i tradisjoner å kalle opp det navnet. Det har vært annenhver med Hans og Andreas. Min bror heter hans magne, så egentlig var det hans "jobb" å kalle opp, men etter mye tenking og grubling fant vi ut at vi kunne "ta navnet" ettersom han ikke har kjæreste engang, ikke sikkert at den event fremtidige damen vil kalle andreas og ikke sikkert han får gutt, og ikke sikkert at pappa lever og opplever det å bli kalt opp hvis vi skal "vente" på han.

Isac Andreas fordi da får vi begge i en smekk. Men, så blir det jo litt dumt fordi mest sannsynlig hadde han blitt kalt isac, og hva er vits med andreas da? Og hvis vi først skal kalle opp, kan vi jo gjøre det skikkelig..

Sååå, det ble Andreas. Bessen er stolt, alle har fått vite navnet både her og der og på facebook og alt. Han er bare 2 uker så navnet er jo ikke folkeregistrert enda.

Poenget er, jeg klarer IKKE å venne meg til det. syns det er UNATURLIG å kalle babyen min det samme som pappa heter. Tar meg i å kalle han babyen hele tiden, og når jeg sier Andreas så er det merklig syns jeg. Så nå angrer jeg på at jeg ikke tok Isac Andreas. Da hadde det blitt et annet navn, og jeg tror vi hadde brukt begge navnene hvis vi hadde vært bevisst på det! Angrer som en hund..... MEn er det for sent å snu? Det mener mannen min, han mener jeg bare må slippe det, men klarer ikke

synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke for seint. Angrer du så angrer du...

Broren min og damen hadde kalt minste gutten sin et navn i nesten 5 mnd før de i siste liten bestemte seg for å endre navnet til noe heeelt annet.

Familien reagerte jo litt i starten, men no er det ingen av oss som tenker på det.

No var han ikke oppkalt etter noen da, men om dere velger å putte Isac før Andreas så går jo fremdeles navnet Andreas videre i stamtreet ;)

I familien min er det også en del av oss som har fått "arvet" navn. Eldste broren min fikk pappa sitt nr 2 navn, andre broren min fikk storebror sitt nr 2 navn. Og begge nevøene mine har fått onkel sine navn som sine nr 2 navn. Vi er fra latin Amerika der to fornavn (uten bindestrek!) er helt vanlig. Vet ikke helt om jeg klarte å forklare meg selv her... hehehe... ikke bare bare når man ikke vil legge ut navnene for å vise hva man mener... :)

Det viktigste er at du og mannen din er fornøyde med navnevalget.

Det er tross alt DERES guttebebis dere velger navn til.

:)

Lykke til! :D

Skrevet

Ja, hadde det vært et vanlig navn ute oppkallig vi ville byttet hadde det vært en ting, men nå er jo dette en stolthet for pappa......... tror han hadde vært like stolt hvis det hadde vært isac andreas fra begynnelsen, men tror han hadde reagert hvis vi forandrer nå......

ååååååå, sååå vansklig!

Skrevet

Forstår deg veldig godt! Kjenner igjen følelsen som ligger å murrer. Jeg følte ikke det samme for jentenavnet som samboeren, men det måtte tid til for at jeg ble vant med det. Navnet er nydelig, men var ikke det jeg hadde tenkt dersom jeg fikk jente.

Etter 3 mnd og jeg fikk trumfet gjennom at vi skulle ha to navn( det har alle vi andre i familien), har jeg slått meg til ro med det...er rett og slett kjempefornøyd!

Det er ikke dumt å forandre navnet nå! Hvert fall ikke dersom Andreas blir stående fortsatt. Gå for Isac Andreas du! Din far forstår det nok :) Hva kaller din mor babyen? Lille Andreas?

Hos oss går også guttenavnet igjen i en rekke generasjoner, vi har det med som mellomnavn til sønnen vår,men bruker bare fornavnet. Det er forvirrende med så mange som heter det samme. Greit å få sitt eget navn også`?

Sorry langt svar. Lykke til! Har hørt om de som endret navn etter et år....to uker er ingenting!

Skrevet

mamma sier lille andreas ja... hun spør selv hva vi skal kalle han, da foreslår hun lille andreas, mini andreas, andreas jr....

så, det er jo ikke bare jeg som sliter med dette! jeg har en stor klump i magen nå!

Skrevet

Du skal nok se at morfar er like stolt for at barnebarnet er oppkalt etter han selv om Isac kommer før Andreas.

Det er handlingen i seg selv som betyr noe for din far, mer enn hva papiret sier, vil jeg tro :)

Men forstår deg godt at du syns det er vanskelig.

Vet ikke hvordan forholdet mellom deg og din far er, men går ut ifra at det er ganske fint siden du velger å kalle barnet ditt opp etter han. Prat med han. Forklar han det slik du har forklart det for oss her i forumet. :)

Men igjen, så syns jeg at dere skal velge et navn dere er fornøyd med. Det er jo ikke helt riktig at gutten deres ender opp med et navn dere er halvfornøyd med bare fordi du ikke vil såre din fars følelser ved å gi bebisen navnet Isac Andreas, og ikke som eneste navn.

Lytt til hva dere vil... Det er mitt forslag... Valget er tross alt deres ;)

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Jeg hadde skiftet navn til Isac Andreas jeg. Forstår godt tanken din om at andre kan reagere, men - som nevnt over her - det er faktisk deres barn og dere som bestemmer. Kan heller ikke tenke meg at "store-Andreas" blir skuffet om lillegutten får et ekstra fornavn, og i alle fall ikke om du forklarer som her, at det er vanskelig å skille de fra hverandre.

Her skulle egentlig lillegutt hete det samme som bestefar, men jeg protesterte og sa at han skulle få sitt eget navn, men at det kunne ha bestefars navn i seg. Så da ble det slik. Lillegutt er kalt opp etter bestefar, men har fortsatt sitt eget navn. Bestefar er kjempestolt og fornøyd, og det er jeg og ;)

Stå på ditt, det har ikke gått for lang tid, og du endrer jo ikke navnet vekk fra Andreas :)

Skrevet

Forklar pappa (og andre) hvorfor du bytter, og bytt navn. De som vil kan jo kalle han Andreas i stedet for Isac eller Isac Andreas, det er ikke SÅ uvanlig at en del bruker mellomnavnet i stedet for fornavnet om det er noe spesielt med det. Ungen selv vil nok synes det er helt greit, han blir jo vant med at morfar kaller han Andreas mens mamma sier Isac og pappa kanskje sier Tassen.

Vi har dobbelnavn på vår datter, og bruker kun det første selv om nummer 2 er oppkallingsnavnet. Men når det skal være litt høytidelig bruker vi begge, og jeg pleier oppgi begge skriftlig. Ut fra fødselsannonsene i avisa ser det ut som vi kommer til å bruke begge navnene når hun blir skolejente om noen år også :-)

Skrevet

Følg magefølelsen din, kan ikke skjønne at noen skulle ha noen rett til å bli fornærmet, pappan din må da skjønne du synes det er rart å kalle ugen din det samme som ham, og herlighet barnet e rikke mange ukene. Du kan jo bare si at det var meningen med dobbelnavn hele veien.

Jeg har kalt mini Andreas og elsker navnet, men så er det lengre ut i slekta han er kalt opp :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Hi her!

Ja, altså poenget er dette... tror ikke at pappa hadde blitt fornermet hadde vi kalt isac andreas fra begynnelsen! han hadde nok blitt like stolt tror jeg.... men nå når vi har gått ut med navnet, tilogmed fødselsannonsen i avisa har kunngjort at det blir andreas..... så tror jeg han kommer til å reagere... Han har jo gått å skrytt til alle han kjenner, og nå skal han gå og si at neeei, de ombestemte seg....

syns dette er så utrooolig vansklig! Men føler det ikke stemmer med andreas.. Han er en isac andreas!

ønsker flere synspunkter!

Skrevet

Kan forestille meg at det er litt ekkelt å skulle bytte, men jeg tror det skjer ganske ofte at man ombestemmer seg og bytter navn. Og babyen skjønner jo ikke noe av det uansett;)

Navnet skal han bære med seg resten av livet og jeg syns dere skal gjøre som dere ønsker og bytte til Isac. Ja, det blir kanskje litt surmuling i krokene, men det går sikkert fort over.

Det er deres baby og det er dere som bestemmer. Bytt navn:)

Skrevet

Synes det høres veldig merkelig ut med Isac Andreas med den stavemåten, Isak Andreas passer mye bedre som navn sammen, eller evt. Isac Andrè. -om du skjønner hva jeg mener.

Når det er sagt synes jeg Andreas er kjempefint alene også. Men hadde jeg ikke vært fortrolig med det hadde jeg byttet.

Skrevet

Min mor la til et fornavn til min bror i 2002. Var også oppkalling der, og det gikk fint det. Nå blir han kalt både for det navnet han opprinnelig kun hadde, og på skolen bruker de begge navna.

Synes du bare skal endre om du føler for det.. Jeg forstår deg med den oppkallinga, at det blir litt rart:) Dessuten var Isac Andreas et nydelig navn!

Skrevet

Bytt! Ikke drøy noe mer nå! Du vil jo bytte og da er det vel greit å gjøre det så fort som mulig! Enig med hun over - det er deres barn og et navn han skal ha resten av livet! Om det blir litt rart for faren din eller om han blir litt skuffet så går vel det over ganske kjapt! Det viktigste er vel at du gir sønnen din et navn du er fornøyd med? Men få det unnagjort, blir bare verre om du utsetter det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...