Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Noen som lager grøt/middag til baby selv, og har noen gode oppskrifter?
sillyfilly og Olivia Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Har en god grøt oppskrift som jenta mi elsker. 2 ss sammalt hvete fin 1 dl vann 1dl mm/mme. Kokes opp til det tykner.
Rose69 Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Hei! Jeg lager nesten all mat til junior på 8 mnd.Etter å ha smakt glassene (yak!), fant j ut at j måtte lage selv.Men enkle og gode oppskrifter som ble både rimelige og gode.Fikk også mange gode tips her: www.barnemat.com F eks igår moset jeg seifilet (trukket i kjele) sammen med kokte grønnsaker (potet,søtpotet,stangselleri,broccoli,litt purre,squash,gulerøtter..jeg bruker det jeg har tilgjengelig...noen ganger kun søtpotet og gulerøtter) Det ble kjempegodt! Av annet kjøtt har j brukt kyllingfilet.Tenkte å prøve med på lever og annet rødt kjøtt en dag. Enkelt og greit! Fryser ned i små porsjoner (i fryseposer eller glass el lign) I førsten blandet jeg i MME etter oppvarning, men har sluttet nå. Grøt som jeg fryser ned i porsjoner (ja, det går an!) : Jeg koker en stor gryte med økologisk havregryn sammen med LITT ris (pga behov for å få litt tregere mage, han bæsjet 4-5 g daglig!) Har oppi finmoset gulrot (hakket superfint med stavmikser=koker og blir mørt og mykt ), kokte og moste aprikoser (mye jern),eplebiter,pære,banan og/eller annen frukt.Litt kanel.Men kanelen kan man også strø på etter hver gang.I skåla. Fordeler i fryseposer etter avkjøling. Har noen ganger i MME (etter opptining og varming). Jeg synes at de små fortjener annet enn ferdigmat.Tenk om vi skulle spise f eks boksemat hver dag?? Nei takk. J baker også brød (spelt) til junior.Uten frø.Har nettopp startet med å gi han brødskive m pålegg.Går ned på høykant. Dette var d j kom på i farta!Men send meg gjerne en PM!Det er så bra at flere lager hjemmelaget :-) Stå på! Lykke til!
Plutselig blir vi visst 4!! Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2011 Er dette grøt som jeg kan bruke til introduksjon? Eller bør jeg starte med pakker fra butikken?
mammaløve Skrevet 15. mars 2011 #5 Skrevet 15. mars 2011 Åh...takk! Trengte litt inspirasjon etter å ha laget uspiselig babymat to ganger. (Og jada...det var skikkelig store porsjoner selvfølgelig...) Kjente jeg hadde gitt litt opp. Nå begynner småen her å like biter i maten (7 mnd), så da går det jo an å bare trykke det ned med gaffel og litt vann kanskje? Og så lurt å lage opp grøt!
Rose69 Skrevet 15. mars 2011 #6 Skrevet 15. mars 2011 Hei Plutselig blir vi visst 4! Her har du noen oppskrifter på grøt, fra 6 mnd. http://barnemat.com/recipi_0.htm
HiPP Barnemat Skrevet 17. mars 2011 #7 Skrevet 17. mars 2011 Hei! På www.hipp.no finner du mange oppskrifter både på barnemat og på middagsretter til hele familien. Håper det er til hjelp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå