Gjest Skrevet 14. mars 2011 #1 Skrevet 14. mars 2011 Skal greie ut om litterære virkemidler i "ja-grisen og nei-grisen" av Andrè Bjerke...Hjelp sier jeg da!!
magedans Skrevet 14. mars 2011 #2 Skrevet 14. mars 2011 Jeg skrev alltid analyser da jeg gikk på videregående men det begynner jo å bli leeeeeeeenge siden Mitt beste tips til deg er å sette deg ned og lese om litterære virkemidler, det er ikke så mange knaggene å huske, og vips du er du i gang. Lurt å lære seg framfor å be om hjelp på nettforum, er min strenge tante-Sofie-mening i dag men et tips på veien skal du få: Først tegnet Liv en Ja-gris, en riktig blid og glad gris. Den smiler sånn at milevis har ingen sett slik smilegris. ENDERIM, DET SISTE ORDET I HVER SETNING RIMER PÅ DET SISTE I DEN NESTE. HER ER DET EN AAAA-FORM, ALTSÅ FIRE ORD SOM RIMER PÅ HVERANDRE Så tegnet Liv en nei-gris, en riktig sur og lei gris, men også den er heldigvis blitt nokså lik en heldig gris. DET SAMME HER, SER DU For Liv, hun er så morsom selv at grisen smiler likevel!
Hanna30 Skrevet 14. mars 2011 #3 Skrevet 14. mars 2011 Som sagt over her kan du si noe om rim. Det er både enderim og allitterasjon i diket. Enderim er at ordene i slutten av verselinjene rimer på hverandre. For eksempel gris - gris - milevis -smilegris i første strofe. Allitterasjon er bokstavrim og vil si at flere ord i samme verselinje begynner på samme kononant, eller ordene i ei verselinje har ulike vokaler. For eksempel s'ene i "Den Smiler Sånn at milevis har ingen Sett Slik Smilegris. I de to verselinjene er det fem ord som begynner på s. Det er ikke tilfeldig, men et litterært virkemiddel som får diktet til å flyte bedre. Enderimene har oppbyggingen aaaa i første og andre strofe (a betegner her det første rimordet, og siden alle ord i de to første stroofene rimer på det første ordet får alle betegnelsen a). I tredje strofe har enderimene oppbygging bb. Her er det et nytt rim (selv -likevel). Slik bryter den tredje strofa med de to første, noe som heller ikke er tilfeldig. Kan du tenke deg hvorfor? Er kanskje innholdet i tredje strofe også annerledes enn de to første? Innhold og form har ofte nøye sammenheng. Kanskje vil forfatteren understreke at diktet tar en ny vending ved å vise det også med formen? Her kan du tenke litt selv:) I tillegg til rim har diktet fast rytme. Det veksler med fast mønster mellom lette og tunge stavelser. Så kan du tenke igjennom om diktet har noen symboler. Kan ja-grisen og nei-grisen være symboler på noe annet? Hva er en ja-gris? Og hva er en nei-gris? Besjeling kan være vanlig i dikt. Det er å gi dyr eller ting menneskelige egenskaper. Kanskje kan man si at de tegnede grisene her er besjelet, siden det betegnes som blant annet "glad, sur og lei". Du bør også har med noe om temaet i diktet. Hva handler diktet egentlig om? Det var noen ting iallefall! Vil også råde deg til å lese om litterære virkemidler og se om du kan finne noen flere? Husk å tenke gjennom HVORFOR virkemidlene er brukt, ikke bare rams opp virkemidlene. Viktog å forlklare mer rundt dem, vis med eksempler, slik at læreren ser at du har forstått det. Lykke til!
Hanna30 Skrevet 16. mars 2011 #4 Skrevet 16. mars 2011 Har du ikke lest tipsene, HI? Vi er to stykker som har lagt litt arbeid i å gi deg tips til å komme godt på vei, og da synes jeg det er fint med et "takk" jeg!
ullpledd Skrevet 16. mars 2011 #5 Skrevet 16. mars 2011 Kjære begge to!! Tusen takk for hjelpa, og beklager at jeg ikke har svart. Jeg har sett svarene, men det har bare gått i ett her. Men selvfølgelig fortjener dere en takk. Et stort takk:) Jeg hadde selv skrivd ned en del ting før jeg leste svar her og ble så glad for at det jeg hadde skrivd var i samsvar med det du skrev Hanna. Takk igjen!!
Gjest Skrevet 25. mars 2011 #7 Skrevet 25. mars 2011 Å da begynte jeg å savne studielivet. Gudameg så mange dikt jeg har analysert. Riktignok på engelsk. Husker ingenting merker jeg og. Så trist!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå