Gå til innhold

Farge/farve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva sier du? Farge sier jeg.. Hvor kommer ordet farve fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra ett eller annet fint strøk. Samme som have, torv (altså torg, ikke jordsmonn), mave...

Skrevet

Ja, du sier noe! Det tenkte jeg faktisk ikke på.. Begynner og bli seint her;) så det er ikke en dialekt eller talefeil.. Bare en pen måte og snakke på^^

Skrevet

Farve kommer fra dansk, i likhet med have og torv. Det var en av de første tingene som ble endret da man begynte å fornorske det danske skriftspråket. En stund var det en valgfri skrivemåte, men nå er det ute av bokmålsrettskrivingen.

Skrevet

Mine besteforeldre snakker sånn. Til viss grad moren min.

Kommer litt an på alder og litt an på hvor man bor.

Skrevet

Tidligere ble det regnet som fint å snakke nært dansk. Derfor sier gamle mennesker det ofte. Det var vanlig i byene, ikke på bygdene. Det er sosiolekt, mer enn dialekt.

Skrevet

Min mormor var sterkt preget av sin oppvekst i Fritzners gate på beste vestkant, så jeg må innrømme at hun sa farve, have, mave, torv osv. Hun sa også "åksestek" om oksestek, slå den!

Datteren hennes, (tanta mi) har drevet det til kunst. Hun uttaler bacon som "beeeeeken" i stedet for "beiken"! Høres ut som dronning Sonja!

Åh, jeg syns det er så snobbete... men kan ikke si noe, tante er verdens søteste ellers.

Skrevet

Værken "farve" elle beken" ær sæli snobbete dær jæ ær fra væffal! Helt vanle Frekstaprek, det se ;o)

Skrevet

Sant, vi snakker sånn i Fredrikstadområdet :) Skal prøve å finne ut hvorfor, ettersom vi ellers ikke er kjent for så snobbete snakking akkurat. På den annen side, vi sier jo også røk, sten og ben i stedet for røyk, stein og bein. For de fleste er det veldig snobbete, men vi har jo bare ikke ei-diftongen i dialeken, og monoftongerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...