Gå til innhold

synes sønnen min på 5 uker sover veldig lite!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han sover jo forsåvidt greit på natten. som regel våken 1 eller 2 ganger for mat og ny bleie.. men på dagtid sover han nesten aldri mer enn 10 min i strekk! han vil puppe hele tiden og sovner ved puppen. når jeg da legger han ned våkner han som regel med en eneste gang, men er jeg heldig sover han kanskje i 10 min.

sånn er det som regel helt til kl 10 11 på kvelden igjen.. (dagen starter som regel ved 7-8 tiden.

noen ganger ser jeg jo godt på han at han er overtrøtt.. men han får ikke sove alikevel.. så da må jeg bare sette ham i bilstolen og kjøre en tur med han bare for at han skal få sovet ut litt..

jeg er jo alenemor og derfor er det veldig vanskelig. når han er våken vil han overhodet ikke ligge for seg selv heller..

klart det er herlig med en baby som viser så sterkt at han er glad i meg <3 men det tar på når jeg ikke får spist et skikkelig måltid i fred og ro engang.. så her er det bare et knekkebrød i ny og ned :P

Noen som har noen gode råd? eller noen tips til rutiner som kan funke allerede nå?

jeg trenger virkelig å ha hendene fri innimellom.

får jo ikke vasket gulvet eller hengt opp klær. for det tar lenger tid enn det han sover.. og jeg kan jo ikke bare la han gråte..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg kjenner meg veldig igjen i dette. Har du nok melk? Prøv å hold han våken når han ammer slik at det blir gjort effektivt. IKKE kjør for å få han til å sove, det er så dumt og unaturlig og kan bli vanskelig å avvenne:/ Jeg begynnte bl.a. å trille faste turer til samme tid hver dag, da sov han og søvn avler søvn. Kanskje du skal prøve å legge han i sengen sin på rommet hver gang han bør sove litt(du kan ha det dagslyst så han skiller dag/natt),det er den han forbinder med søvn. Jeg var veldig stresset med dette og gikk bort til han så fort smokken datt ut osv. Prøv å vær rolig, han blir stressa hvis du er det.. Jeg merket forskjell når jeg begynnte å gi litt mme. Bæresele kan være en god ting så du får gjort litt med han på deg:P Min er 2 mnd nå og ting er allerede mye bedre, og trøst deg med at det blir bedre for deg og når du blir bedre kjent med barnet ditt. Prøv å slapp av. De sier at 0-3 mnd baby skal sove 16-19 timer i døgnet, min var våken 16-19 timer;) Nå sover han fra 23-0730 med ca et måltid om natten. Han sover tilsammen kanskje 2-3 timer i løpet av dagen, det er fortsatt lite, men han er roligere når han er våken:) Lykke til:)

Skrevet

ps: Prøv å la det gå minst 2 timer mellom hver amming. ammer du forresten av begge brystene? Det bør du prøve så han blir sikkelig mett:)

Skrevet

jeg ser du har skrevet gutt10 men jeg får det ikke opp :(

Skrevet

Dette høres ut som eldste min.

Det viste seg at han ikke tålte meieriprodukter, han var urolig, men ikke kollikkskriking. HS anbefalte meg å slutte med alt av meieriprodukter og produkter som inneholdt melkesukker, melkeprotein, tørrmelk osv. Og etter 3 dager var han en helt annen gutt. Du vil merke etter en liten uke om han blir roligere av at du har melkefridiett, hvis han ikke blir det, kan du bare starte opp igjen og spise, for da var det ikke det. Men verdt et forsøk.

Men han måtte læres å sove på dagen, vi måtte lage en rutine for han. Så da trillet vi tur hver gang han hadde vært våken i 2 timer. Ble mye tur i 2 uker, før han skjønte at å ligge i vogn betyr sove, så da sovnet han etter en liten trilletur og sov videre etter at vognen stoppet.

Mange har god erfaring med bæresjal. Da får han kroppskontakt og mammalukt, og du har 2 armer fri til å gjøre det du vil (spise, vaske klær osv) og du avlaster også armene dine i forhold til bæring.

Lykke til.

Skrevet

Synes du først og fremst ikke skal la han sovne ved puppen, men få han til å sovne der han skal sove, slik at du slipper å flytte på han. Du kan gjøre vogna/senga/krybba trang og trygg, kanskje med et teppe med din lukt?

Vi har en slags maskin som lager suselyder (kjøpt på Baby shop) akkurat slik det høres ut i mors mage, og det roer ned vår lille på 10 uker.

Ellers er bæresjal absolutt verdt pengene! Vi har en sleepy wrap, og hun sovner nedi der :) Du kan se mer på www.syvsjal.no f.eks

Skrevet

Jeg har en puppeelsker på 4 uker og kjenner meg også veldig igjen og lurer på de samme tingene. Men må si jeg ikke missunner deg å være alenemor! Er ganske avhengig av at mannen min kommer hjem for å få tatt meg en dusj, hengt opp vasken etc, han må lage middag til meg ellers hadde det nok bare blitt Fjordland her.

Skrevet

Bæresjal er HELT genialt, det ble myye brukt her i gården de første månedene, siden jenta mi ikke klarte å sove noe særlig alene i verken vogn eller kurv. I sjalet derimot kunne hun sove flere timer i strekk, mens jeg fikk armene fri til å gjøre andre ting=)

Close Baby Carrier er helt supert, fordi det ikke krever noe knyting, og bare strammes til ved hjelp av to ringer- superenkelt og kjapt!

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332

Skrevet

ja her går det i knekkebrød foreløbig. men fjordlan skal garantert handles inn i dag! :P

jeg

har en babybjørn bæresele og den har hjulpet meg en del. men det virker som han sitter ukomfortabelt i den..

og desuten tør jeg ikke lage mat med han i den :P tenk om det skulle sprute fra stekepanna eller noe? så han brenner seg? nei huff. men fjordland var en god ide da!!

jeg spiser så og si ikke melkeprodukter fra før. så tviler på at det er det.. men kan jo kutte ut det lille jeg spiser bare for å skjekke :)

i dag er han heldigvis fornøyd en liten stund mens jeg gynger på vippestolen.. så i dag har jeg i allefall fått satt meg ned foran tv'n og slappet av :) (med foten på vippestolen selfølgelig :P)

heldigvis har jeg masse melk. nesten for mye :/ men han er et skikkelig matvrak så kanskje det ikke er nok alikevel.. eller så leste jeg på ammehjelpen om at de kan være urolige når man har for mye melk også.. så jeg tror heller at det er det da i så fall..

men jeg får vel bare prøve meg fram med forskjellige ting..

jeg tror jeg skal prøve å kjøpe et sånn sjal av noe slag. kanskje det er bedre å "henge" der enn i babybjørnen..

men da skulle jeg hatt et sjal det er lett å amme i også.

noen som har noen tips til gode sjal? som jeg ikke må bruke timer på å knyte? :P

Skrevet

Hei duracellkanin!

Husker deg fra BIM, gratulerer med den lille gutten. Jeg har ikke født enda, men "forbereder" meg litt på spedbarnstiden med å lese her inne. Det er så mye man glemmer / fortrenger ;)

Høres ut som du har fått en litt slitsom start, men fortvil ikke, det bruker å ordne seg sakte men sikkert.

Du har fått mange gode råd over her, fjordland er genialt! Jeg ville tatt en prat med helsestasjonen jeg, bare for å få litt råd og oppfølging, så du ikke blir så sliten at du plutselig ikke orker mer. Har du prøvd å gi flaske? Bare for å se hvor mye han drikker? Prøv som det står over her å la det gå minst to timer mellom hver gang du tilbyr puppen.

Husker da datteren min var ca 5 uker, så hadde vi 3,5-timers runder hele døgnet. Det tok ca 15-20 minutter å amme på hver pupp, i tillegg måtte vi gulpe/rape osv... så mating tok ca en time. Så ble det en halvtime med stell/bleieskift, en halvtime med våkent barn, også sov hun alt fra 40 minutter til halvannen time. De sover som oftest i korte intervaller i den alderen, men 10 minutter er jo litt i korteste laget.

Du ødelegger ham ikke ved å la han litte litt alene sånn at du får laget deg mat. Ikke glem deg selv oppi alle rutinene, og bruk vippestolen for det den er verdt :) Jenta vår måtte sitte i den mens jeg dusjet, og mens jeg lagde mat. Hadde også vognen inne, og hun lå i den mens jeg spiste. Jeg måtte "tørre" å ta meg litt tid til meg selv.

Håper dagene dine snart blir litt lettere. Stor klem

Skrevet

Dette høres akkurat ut som gutten min, han er også 5 uker. Har du prøvd å legge han ut i vognen? Det har jeg begynt med nå, og det funker veldig bra, de siste tre dagene har han sovet 2-3 timer i strekk midt på dagen, så vi har fått en helt ny hverdag :) Tidliger har han bare sovet ved puppen, og kanskje jeg fikk lagt han litt i senga hvis jeg la meg sammen med han, for så at jeg smøg meg forsiktig ut ettehvert..Men som sagt så funker vogna veldig god her :)

Lykke til :)

Skrevet

Bæresjal er HELT genialt, det ble myye brukt her i gården de første månedene, siden jenta mi ikke klarte å sove noe særlig alene i verken vogn eller kurv. I sjalet derimot kunne hun sove flere timer i strekk, mens jeg fikk armene fri til å gjøre andre ting=)

Close Baby Carrier er helt supert, fordi det ikke krever noe knyting, og bare strammes til ved hjelp av to ringer- superenkelt og kjapt!

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=545_332

(det kan du amme i også)

Skrevet

takk for tipset :D da må jeg nok skaffe meg et sånt.. men tror jeg skal prøve å finne et brukt :P

synes helt ærlig at det er dyrt med 700 kr for det..

det å legge han ute i vogna tror jeg ikke at jeg tør rett og slett.

for jeg leier en leilighet i enden av en offentlig bygning.. har bare en liten trapp ute her. gårsplassen er liksom veldig åpen rett ut mot hovedveien og her på bygda bor det mye rare folk.. vet aldri hva folk finner på her.. riktignok er gårdsplassen en nedoverbakke. så det er uansett ikke trygt å sette vogna der.

og i tillegg er leiligheta i 2 etasje. så jeg synes det er skumelt å ha han så langt fra meg selv om jeg har vindu rett over trappa ute.. men jeg har ikke baby-call heller.. :(

hmm.. er det bare meg eller høres jeg veldig overbeskyttende ut? :P

Skrevet

Skjønner godt at du ikke vil ha ham ute. Jenta mi sov kjempegodt i sengen sin til hun var 2,5 år, og hadde ingen problemer med å skille på dag og natt. Vi hadde det bare lyst om dagen, og mørkt om natten. Du får jo god "uteeffekt" av å lufte litt på rommet også, bare ta på ham litt ekstra tøy og lue, så får han kaldt og godt rom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...