Busy_bee Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Har fått råd om å prøve brystskjold mot såre brystknopper. Men den lille klumpen har dårlig/feil sugetak og suger litt skjevt. Vil et brystskjold hjelpe i slike tilfeller eller gjør det bare vondt verre?
Snellamedto Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Brystskjold hjelper mot såre pupper, men det er mange aber ved dem! Jeg måtte bruke det pga gutten vår ikke fikk sugetak pga kort tungebånd, og jeg fikk brystbetennelse 3 ganger på 2 uker fordi han fikk ikke tømt brystet. I tillegg la han ikke på seg i hele tatt, han fikk rett og slett ikke ut melka. Så det hjalp null mot vektnedgangen, for å si det sånn. Babyen må jobbe mye hardere for å få ut melken så vær obs på om han/hun spiser eller bare blir liggende å sutte. Vær også klar over at avvenning kan være vanskelig da det er så mye lettere å få tak på brystskjoldknopp enn en vanlig knopp. Og så er det ikke så kjempekult å amme offentlig med brystskjold. Så mine erfaringer er ganske dårlige, enda det var Rikshospitalet som uten noen betenkeligheter anbefalte meg det da gutten var to uker. Men når det er sagt er det også mange som har hatt god hjelp av dem! Særlig mot såre knopper. Lykke til!
lillenims Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Det kan hjelpe, men som petronella_83 sier har det absolutt ulemper også. Om du velger å prøve er det UANSETT viktig å prøve å løse problemet: det dårlige sugetaket. Sugetaket vil jo absolutt ikke bli bedre med brystskjold, og kanskje spesielt med dårlig sugetak kan det være verre å få ut nok melk via brystskjold. Det går evt an å prøve å bruke det bare på en side, dersom den ene siden er verre enn den andre. Hvem har gitt deg råd om å prøve brystskjold? Kan vedkommende også hjelpe deg å rette opp sugetaket til klumpen? Se ammehjelpens artikkel om brystskjold: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold
Busy_bee Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #4 Skrevet 13. mars 2011 Det var to venninner som nevnte dette uavhengig av hverandre. Men, jeg har andre som har dårlige erfaringer også. Er derfor skeptisk til å prøve. Akkurat nå får den lille bare pumpemelk siden jeg er så sår. Vil jo så gjerne amme, så da er en villig til å prøve det meste. :-) skal ta en tur på helsestasjonen I morgen og sjekke ut sugetaket. Tror jeg drøyer skjold til etter det uansett da. Har ikke lyst å gjøre ting vanskeligere enn det allerede er.
mastermind Skrevet 14. mars 2011 #5 Skrevet 14. mars 2011 Hei Brukte skjold med storesøster hele ammeperioden. Gikk helt fint. Har også brukt det litt til lillebror siden jeg har vært så sår. Det hjelper på skeivsuginga, absolutt! Det som kan være negativt er det de andre skriver at det kan være vanskelig å tømme brystet. Jeg har derimot bare positive erfaringer, litt stress å huske å ta med skjoldet bare. Denne gangen har jeg derimot vært mer sår enn det er mulit å bli! Det er like vondt med skjold og mini suger meg til blods MED skjold. Vil gi deg et råd mot sår: avent sine melkeoppsamlere. Kjøpes på apotek. I pakken er det to par, et par til å samle melk og et med luftehull. Dette ser ut som en appelsin delt i to. Brystvortene får fri, kommer ikke borti noe, og disse "koppene" med luftehull gjør at sårene gror. Jeg prøvde alt av kremer, skjold, lufting og vet ikke hva, men i det jeg fikk satt på disse så var det som å komme til himmelen. Bruker de litt innimellom nå også. Mini er 6 uker, har ikke sår lenger, men har vondt innimellom. Så ta deg en tur på apoteket. Hjelper garantert.
mastermind Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Og pump litt. Jeg gjør det nå pga jeg tror jeg har sopp, vondt som pokker. Men prøv å amme litt innimellom. F eks amme hvert tredgje måltid for å holde produksjonen oppe. Utdrivingen og tømmingen er mer effektiv med amming, så lurt å gjøre det innimellom
tina 79:) Skrevet 14. mars 2011 #7 Skrevet 14. mars 2011 Hei. Jeg sleit veldig med såre brystvorter og mye vond amming med jenta mi sist. Brukte ammeskjold litt til og fra den første måneden. Det lettet veldig på smertene, og ammeskjoldene hjalp meg til å slappe av og tørre å flytte litt på snuppa når vi ammet, så vi ble flinkere med ammestillingen på ganske kort tid. Jeg passet på å amme uten skjold så snart jeg turte, etterhvert som sårene grodde, og til slutt kunne vi kutte ut skjoldene helt. Det er nok ikke noe "værre" å amme med skjold enn å gi flaske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå