Gå til innhold

Utviklingssprang? 5,5 mnd gammel.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dette med utviklingssprang? Er det reellt, eller bare tull? Jenta mi på 5,5 mnd virker så misfornøyd i disse dager. Har tenkt tenner, men kan ikke se noe. Hun er vanligvis en solstråle som smiler og kniser dagen lang, men de siste dagene har smilet sittet laaangt inne. Samtidig har det blitt vanskelig med legging og soving. Dette har gått som en drøm i 5,5 mnd, men nå vil hun plutselig nesten ikke sove på dagtid, og våkner HVER time på natten. Noen ganger våkner hun og gråter. Jeg får roet henne med puppen, men dette er så uvanlig til å være henne! Kan det være et slikt 'sprang' som jeg ser noen snakke om? Hvor lenge varer det isåfall?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lest om flere som skriver om dårlig søvn, grining osv som et følge av utviklingssprang. Klart barn har perioder der de er urolige, dårlig humør osv. Mulig noen personlig mener at det er pga utviklingssprang, men det er ikke alt som skrives her inne (og/eller som noen har lest på mer eller mindre seriøse nettsteder) som er like faglig begrunnet... Setter nok noen sinner i kok nå, men jeg mener at det ofte bare er et forsøk på å forklare/sette en merkelapp på en atferd som ellers ikke er så lett å forklare.

Skrevet

Det er ikke alltid så lett å vite hva som ligger bak slik endret oppførsel, det KAN være utviklingssprang, men det kan også være noe helt annet. Den eneste gangen jeg med sikkerhet har opplevd at baby sov dårlig pga utviklingssprang var med eldste da hun var 8-9 mnd gammel, og lærte seg å åle, krabbe, sette seg opp selv, reise seg, sa sine første ord og lærte mange nye "triks" - alt dette iløpet av noen få uker. DA var det rimelig kaotisk natterstid, hun våkna i ett sett- klappet, krabbet og bablet i søvne stakkar :P

Men det jeg vet sikkert, er at dette med søvn gjerne går litt i faser- med gode og dårlige faser om hverandre. Virker også som at 5-6 mnds alderen er en ganske vanlig tid hvor mange opplever plutselig trøbbel med legging, søvn osv.- det har jeg ihvertfall opplevd selv med begge mine barn, og også lest X antall innlegg om her inne. Hvor lenge det vil vare er ikke så godt å si, men da min eldste begynte å trøble med leggingen rundt samme alder var det heldigvis over på et par-tre uker=)

Skrevet

Det første som slo meg er at bun kanskje trenger mer mat? Vet ikke om dere har begynt med grøt enda? Siden du sier hun roer seg ved puppen, kanskje hun rett og slett er sulten? Dersom dere har begynt med fast føde, kanskje det er tid for å innføre enda et måltid?

Håper dere finner ut av det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...