Gå til innhold

Noen som har erfaring med Frimurerne? Mannen min skal kanskje bli tatt opp der.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen skremmehistorier takk, bare fakta. Jeg vet for lite.

Skrevet

Hvorfor vil han bli medlem der?

Skrevet

Faren til en god venninne er med. For meg har det alltid virket som om det er en gutteklubb som treffes med den hensikt å hjelpe hverandre å bli bedre mennesker og forherlige hverandre litt i prossessen.

Fakta kan være litt vanskelig å finne da det meste egentlig skal være hemmelig, men det finnes et par gode bøker på temaet visstnok (skrevet av "avhoppere").

Personlig ville jeg heller valgt et annet brorskap for å forbedre meg som menneske - ikke fordi jeg er kvinne, men fordi jeg er skeptisk til organisasjoner som driver med hemmelighold.

Gjest Antarctica
Skrevet

Holder med kaklehøna her. Kjenner flere flott, gode mennesker som er medlemmer. Men det har kristen grunnparagraf, og dyrker sitt hemmelighold. Begge de to tinga ville ha stoppa meg, om jeg var mann.

Skrevet

Noen skremmehistorier er fakta... Ettersom frimurerne holder kortene tett til brystet, er fort å tenke at det de holder på med ikke tåler dagens lys.

Hørte et medlem si engang: "Vi kunne godt holdt ritualene våre midt på torget, vi, men det hadde ikke hatt noen hensikt fordi ingen ville forstå". Smart.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ritualene i seg selv er ikke farlige, tenker jeg, de er som nattverden eller konfirmasjonen: markerer en inngang fra noe til noe annet, f eks når en losjebroder stiger i gradene. Om man markerer det ved å kle seg i hvite kappper, synge alle fugler firstemt eller ved å slikke på en blodig kniv er uviktig.

Men at losjebrødre over hele verden er forplikta til lojalitet overfor hverandre, uansett, det er noe jeg ser på med strenge øyne. Det åpner for korrupsjon av alle slag. Også justismord.

Skrevet

Ja. Etter min mening er et slikt brorskap ikke forenlig med et demokratisk samfunn ... eller for å si det slik synes jeg det er naivt at man kan ha alle slags verv her til lands selv om man er medlem av frimurerlosjen.

Skrevet

På den annen side kan man si det er beregnende. Det er ikke tilfeldig at advokater, politi og andre sentrale i samfunnet verves til frimurerlosjen.

Skrevet

Enig med mange her. Ritualene sine må de gjerne drive på med, men jeg synes det er hårreisende at det i et demokratisk samfunn skal være rom for slike organisasjoner. De love lojalitet og brorskap overfor hverandre, og sitter du f.eks i et jobbintervju der arbeidsgiver er en losjebror, og den parten du konkurrerer med jobben om er en losjebror, så blir det nok dårlig med jobb på deg. Og det er sant som de sier at mange høytstående yrkesgrupper er hyppig representert i tillegg til politi osv. Korrupsjon og en trussel for demokratiet. Jeg hadde gått fra min mann hvis han hadde vurdert noe sånn, det hadde vitnet om grunnholdninger som var vidt forskjellige. Når det er sagt så er min far medlem i lignende brorskap, han hisser seg vanvittig opp når jeg tar opp temaet, så det skjer ikke så ofte, og han må jo gjøre som han vil, men vet godt hva jeg mener.

Skrevet

For et par tre år siden var dette med frimurerne oppe i media. Jeg husker ikke nøyaktig hva det var som kom frem, bare at det var litt "skummele" saker.

Da dette kom opp fortalte svigermor at min svigerfar en gang skulle bli tatt opp hos Frimurerne. Hun hadde da satt seg inn i hva dem driver med og satte seg tvert på bakbena. Henne og ungene eller Frimurerne var valget han fikk. Hun mente det var for skummelt.

Vet det er mye hemmeligholdelse av ting og tang der. Jeg kommer fra en liten by og der er det viden kjendt at advokater, politi og andre "høye herrer" er Frimurere. Vet at det har skjedd at kriminalitet har blitt sett bort fra pga. "broderskapet".

Skrevet

De jeg kjenner som er medlemmer der er ærlige og flotte menn. Kjærlige familiefedre og bestefedre.

De var jo i litt hardt vær for et par år siden bla fordi dommer og tiltalt i en rettsak fant sted. Slike ting er j oikke lov.

Det er en gjeng mannfolk som samles, "læres" opp i den kristne tro og har rangeringer omtrent som i det millitære- de aller fleste er der jo for å knytte kontaker. De har møter ca en dag per uke, trenger ikke være med hver gang men man bør gå jevnlig.

Vet ikke om du husker han legen på østlandet som ble tatt for overgrep og trussler ? Han var medlem men ble kastet på hodet ut av klubben selvsagt når de fant ut av det. Og siden det er en klubb med ganske mange medlemmer kommer du ut i hardt vær for å si det slik.

Hadde ikke hatt store betenkeligheter hvis min mann ville vært medlem.

Skrevet

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4382905&rom=MP

Denne boken har vært en bestselger siden den ble gitt ut, mener den finnes i billigutgave nå.

Jeg hadde begynt å lure om mannen min ville inn i noe sånt, da hadde han vært en litt annen mann enn det jeg innbiller meg at han er. Jeg hadde ikke likt det. Skjønner ikke hemmeligholdet, om det var en uskyldig kristen organisasjon som de ynder påstå hadde det ikke vært nødvendig med det hemmeligholdet. Heller ikke normalt at man skal love troskap på den måten, da kan man plutselig risikere å møte seg selv og sine egne verdier i døra på en måte jeg ikke ville satt pris på.

Skrevet

Tror nok du er litt naiv nå... kjenner flere frimurere og medlemmer i lignende losjer (bl.a. min far og mange av hans kamerater) som er flotte menn, fedre, ektemenn og bestefedre, er ikke det det er snakk om. MEN de lover evig troskap, og ikke alle er "bra" nok som medlemmer, detter er absolutt ikke bra og en trussel mot alt demokratiet er basert på. De gjør mye bra og veldedig arbeid, ikke noe med det.

Skrevet

Pappa har vært med i mange år, og en nå konsertmester.

Siden jeg er verdens mest nysgjerrige person ler han bare av meg når jeg spørr han om hva de driver på med ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...