Gå til innhold

Flere som egentlig ikke har jobb etter endt permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere som egentlig ikke har jobb etter endt permisjon?

Kan man melde seg arbeidsledig mens man har permisjon.. tenker å ta meg selv ti uker med ulønnet, siden jeg skal spare, andre osm har planer om dette? Kan man evt få dagpenger eller økonomisk støtte dersom man ikke får jobb? Sånn som vanlige folk får, aldri vært borti dette. =/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg er i samme situasjon jeg og.... lurer på det samme! men om man tar ti uker ulønnet kan man nok melde seg arbeidsledig vil jeg tro?

hmmmmmm

Skrevet

Hei!

For og kunne motta dagpenger, må du være reell arbeidssøker.

Dvs at barnet ditt må ha barnepass fordi du må kunne være med på karriere veiledning (jobbklubb) evt ta jobb på kort tid.

Det er en "jobb" i seg selv å være jobbsøker gjennom NAV, de krever en del av deg.

Hadde jeg vært deg hadde jeg spart opp penger for å være hjemme noe lengre, men kanskje lurt å ha følerne ute i perm.tiden tilfelle det kommer en jobb som kan passe deg bra.

http://www.nav.no/Om+NAV/Skjemaer/Privatpersoner/Uten+arbeid/Dagpenger

https://www.nav.no/sbl/arbeid/registrering?execution=e1s1

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/Dagpenger

Uansett er det kjempe viktig å bruke litt tid på å reg. seg på nav.no og evt vikarbyråer.. Det tar litt tid, men det er viktig i jobbsøkingsprosessen.

Lykke til..

Klem fra ei som jobber i NAV.

Skrevet

Står uten jobb jeg også da ja. Men om en melder seg arbeidsledig, må man ha barnehageplass til ungen(e) eller annen type barnepass, ellers har en ikke rett til noe dagpenger. Det fikk jeg vite når jeg var i kontakt med nav, såg dumt på meg og vare sure når de hørte at jeg skulle ha barn hjemme..

Skrevet

Så fantastisk å få svar fra en som jobber i nav!

For jeg har tenkt og spare å være hjemme med barnet mitt i de ti ukene, men når de ti ukene er over og jeg evt ikke har klart å fått meg jobb, vil jeg melde meg som arbeidsøker/ledig og søke om dagpenger. Vil jo helst ha jobb med en gang! :) Så dette går? :)

Men hva betyr dette:

Vær obs på at du mister rettigheter som sykepenger og pleiepenger når du tar ulønnet permisjon.

Er det om jeg blir syk eller barnet?

Skrevet

Ja, sykepenger=deg, pleiepenger=barnet.

EKS: hvis jeg blir syk mens jeg er i 6 uker ulønna perm,altså midlertidig borte fra arb.livet, så får jeg 65% av mitt pensjonsgrunnlag, (gj.snitt basert på de siste tre års inntekt) som sykepenger, men hvis jeg blir sykemeldt når jeg er tilbake i jobb, vil jeg få full sykepengedekning fra dag 1.

Basert på Folketrygdloven § 8.47.

Så du mister ikke rettighetene helt. Foreldrepenger er opptjening til sykepenger.

Du kan reg. deg som arb.søker etter endt permisjon, du må bare ha barnepass.. Sier du nei til jobbklubb fordi du ikke har barnepass, så mister du dagpengene..

:)

Skrevet

Men så lenge jeg har satt av penger og har godt med sparepenger, hus + bil etc. Ett stabilt liv, bør jeg beskymre meg for at jeg skal bli syk da? Bør det være den eneste grunnen til at jeg ikke "kan" velge å gå for 100% utbetaling over kortere periode? For man er jo forsikret også..

For der hvor jeg jobber i dag er det ikke sikkert jeg kan jobbe etter permisjonen, for det kommer ann på hva de trenger, er innenfor skolesystemet så jeg melder jo ikke ifra til noen heller at jeg tar 10 ukers ulønnet permisjon? :)

Beklager altså, men er bare så redd for å "kjøre" meg selv fast så må bare spørre litt ekstra, syns det er litt vanskelig og så mye man skal tenke på. Er førstemann på vei og mye og sette seg inn i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...