Gå til innhold

Koffein og kolikk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Var i selskap igår, og der var det en som mente at å drikke kaffe/cola og lignende med koffein kunne føre til at barnet får kolikk.. Dette hadde jeg aldri hørt om, så lurte på om noen andre har hørt at det kan være sammenheng mellom koffeininntak og kolikk?

Jeg drikker ikke mer kaffe enn anbefalt mengde, men vil nødig gi slipp på morgenkaffen min! Ellers kan jeg anbefale koffeinfri kaffe utover dagen:) jeg klarer ihvertfall å lure meg selv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:)

Har hørt at man ikke bør drikke brus når man ammer.

Spennende å høre om det er en sammenheng.

Jeg drakk mye cola sist jeg var gravid. Det er lenge siden og jeg viste ikke at det ikke var bra. Barnet ble født frisk uten kolikk.. ikke at det trenger å bety noe

Skrevet

jeg har vært fullstendig avhengig av cola i alle mine svaangerskap, men har fått 3 friske barn uten kolikk ..dem var ikke gulpeunger engang og åt alt mens jeg amma..dem reagerte ikke på noe. men så har jeg ei veninne som ikke drikker verkern brus eller kaffe og alle hennes 3 har hatt kolikk, minstemann var verst.

Skrevet

Det har jeg aldri hørt om.

Jeg har sett ihvertfall en amerikansk studie som antyder en bitteliten økning i risiko for spontanabort ved høyt koffeininntak - men da sammenlignet man en gruppe som aldri inntok koffein overhodet med en gruppe som inntok ekstremt store mengder koffein (sånn 4-5 ganger maks anbefalt dagsdose hver dag). Så jeg tenker den studien ikke er så relevant for en sunn og frisk gravid med et lavt til moderat inntak. Har selv kuttet den til anbefalt dagsdose på 200 mg, noe som tillater 2 kopper kaffe pr dag hvis man ikke drikker te eller koffeinholdig brus i tillegg. Det er for lite for meg, men bedre enn ingenting :-(

Ellers har jeg hørt - men ikke sett dokumentert eller erfart selv - at visse matvarer som feks kål, løk, melkeprodukter kan provosere fram mageknip hos babyer mens man ammer, men jeg har ikke hørt at dette spiller noen rolle i svangerskapet.

Brus er jo generelt "dårlig", enten den er med eller uten koffein, og enten man er gravid eller ikke. Måtehold tenker jeg er en grei tommelfingerregel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...