Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På onsdag var jeg på sykehuset etter smerter i magen, var 22 og halv uke på vei da.

De målte livmorhalsen min til 2 cm ++ men forrige gang jeg målte den var den 4,5 det var bare litt over en mnd siden.

Så nå fikk jeg beskjed om å ta det helt med ro og ligge mye. 100% sykemeldt..

I dag fikk jeg nye smerter i magen.

De målte på nytt. Nå var den 3.5 cm... Altså lenger.

Noe som er veldig bra.

Så jeg lurer på om hun på onsdag målte feil. Eller om det faktisk er mulig at hvilen jeg har gjort har vært med på å gjøre livmorhalsen 1 cm lenger igjen. Jeg har ikke hatt så mye kynnere med nedpress i det siste, så sånn sett har jo ting roet seg..

Hvorfor jeg hadde smerter i dag er det ingen som hadde noe godt svar på.

Men babyen hadde det bra og var ikke på vei ut. HELDIGVIS...

Så nå hviler jeg bare videre til ny beskjed. Men da er det jo et lite håp om å kunne jobbe litt redusert etterhvert hvis denne utviklingen fortsetter??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Er dette første svangerskapet ditt?

Dette svangerskapet har jeg ikke hatt kynnere, men likevel lå livmorhalsen på 3 cm i uke 19, og 2,4 cm i uke 23...skal inn på ny kontroll i uke 27...

Livmorhalsen kan lett bli lengre ved å ta det med ro og unngå stress...ar det samme personen som målte begge gangene? Livmorhalsen er vanskelig å måle nøyaktig ettersom den har en bøy på seg...derfor kan det bli stor variasjon i målingene også...

Mest sannsynlig blir du sykmeldt til uke 34, eventuelt lett arbeid, men med tette kontroller...men dette er opp til hver enkelt gynekolog og hvert enkelt sykehus...når skal du inn igjen?

Skrevet

Andre svangerskap.

ble kortere sist også mest sannsynlig på grunn av mye kynnere da og.

Men det var ikke noe dramatikk, og jeg fødte bare tre uker før.

Det er tre forskjellige som har målt. Men i dag var det en som kom inn for å dobbeltsjekke.. Så..

Jeg vet ikke jeg. Det er jo kanskje som du sier. at det kan være den var bøyd når de målte minst?

Det blir litt kjipt å være hjemme hver dag i fire mnd til. Samtidig så må jeg jo tenke på at det ikke er så lurt å føde altfor tidlig.

Vet jordmoren min tar det veldig alvorlig, så mulig jeg må det. eller kan jobbe litt kanskje.. Så slipper ukene å bli så lange.

Hmm.. Så rart at livmorhalsen din ble så mye kortere uten kynnere..

Jeg vet ikke når og om jeg skal sjekkes igjen. Kommer nok til å ønske det. hvertfall hvis jeg skal ut i litt mer aktiv jobb igjen.

Skrevet

Med meg så har de alltid tatt 3 kontrollmål og gått ut ifra det laveste, for å være på den sikre siden...og i utgangspunktet er ikke 1 cm så stort...er veldig lett å gå glipp av skyggene osv...dette er absolutt noe å ta alvorlig sånn som jordmoren gjør...men livmorhalsen kan være kort den ene uken og lengre den neste...jeg hadde en assistentlege som målte halsen 1 uke etter at den ble målt til 3 cm, og da var den nesten 3,6 cm...dette målet har jeg aldri stolt helt på i utgangspunktet ettersom han bare målte en gang og ikke var ferdig utdannet engang...da stoler jeg heller på han som tok de to andre målingene som har 20 år bak seg på dette området og er veldig nøye i jobben sin...men i teorien, ut ifra mine 3 målinger, så var jeg 3 cm først, 3,5 en uke senere og 2,4 cm tre uker etter der igjen...

Jeg regner med at jeg kommer til å merke mer av kynnerne etterhvert, og har funnet ut at jeg har kynnere, men kjenner dem ikke...må ligge helt stille for å kjenne noe som helst...sammenligner kynnere med det jeg hadde fra uke 26 sist...da kjente jeg det kjempegodt og magen ble knallhard...

Fikk du ikke ny time for oppfølging? Syns du burde hatt en i måneden ihvertfall...jeg har 1 i måneden med min lengde, hyppigere fra uke 28 hvis den er ytterligere forkortet tenker jeg...men jeg fikk også beskjed om at hvis den holdt seg stabil to målinger på rad med grei lengde, så ble det ikke undersøkt noe mer...

Nå er det 1,5 uke til neste kontroll hos meg...jeg lever i spenning...

Skrevet

Jeg skal til jordmor om enuke. Håper hun sender meg på måling.

I dag har jeg hatt harde kynnere og stikkinger igjen. Har laget en ny link for å høre om det er vanlig med disse stikkingene så tidlig.

Husker jeg hadde det seint sist. Og veldig mye sterkere da.

Men..

Jeg bar bittelitt på dattern min i stad, og bærte noen forholdsvis lette andre ting, men kan for all del være derfor jeg kjente sånn i dag.. Hmm..

Ikke så lett å bli klok på.

Og man begynner jo å tenke litt.

Men de sier jo så mye forskjellig alle.

Jeg tror allikevel jeg hører mest på Jordmoren min. Hun går snart av med pensjon så hun har lang fartstid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...