HELomvending Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Akk, nå er jeg så frustrert at jeg trenger noen gode råd.. Lille mini her har aldri vært interessert i å ligge å kose seg på puppen. Det er kun om å gjøre å spise seg sånn halvveis mett, og thats it. Tøm og røm. Og det er forsåvidt greit nok, så lenge han får i seg nok, og i følge vekten på helsestasjonen har dette vært et faktum , frem til han var ca 4 mnd. Frem tid da gikk han opp masse! 250- 300 i uka. Men så flatet det ut, (og det er normalt, ja..) , og han begynte å gå opp 80-100 i uka, og kurven som lå ganske så mye over, er nå under normalen, men fortsatt i persentil. Jeg introduserte smukken tidlig, da jeg hadde så såre brystvorter, og han hang i dem dagen lang(de første to ukene..) Og nå kommer jeg til problemet... Nå er han så avhengig av smukken, og foretrekker den lenge før puppen, og jeg må faktisk lure han på puppen ved hjelp av smukken, (hvis jeg er så heldig å få han til å ta puppen i det hele tatt) Har hele tiden hatt greit med melk, til tross av at han spiser kun nå han MÅ (4-5 ganger om dagen.) Han må ha det rolig rundt seg, og vært skikkelig sulten, og IKKE overtrøtt, for å ta puppen. Og nekter å sovne der. Han blir helt manisk hvis han er i ferd med å sovne der, og slipper puppen, og nekter å ta den igjen. Han spiste godt på natten frem til for en uke siden. Og spiser når han vokner i 8 tiden, igjen i 12 tiden, 4, 5 tiden og igjen i 9 tiden. (dette hvis jeg er heldig...Og han må da nettopp ha våknet, da viser han litt interesse. Gir jeg han brystet utenom da, tar han den aldri, og blir ill-sint!!! Han er nå 6 mnd, og vi har introdusert grøt for en mnd siden, som han liker ganske godt. Han får dette kun på kvelden. Og for en ukes tid siden, ble utdrivningsrefleksen sikkelig treg(har alltid brukt ganske lang tid, men ikke som dette.) og han gir opp. Produksjonen har gått veeeldig ned siste dagene. Og jeg har startet med Syntocinon for at han i det hele tatt skal gidde. Men det finnes jo nesten ikke melk!!! Har gitt han et par flasker med MM, og da slurter han det i seg som bare det. SÅ hva gjør jeg!!? ALt er liksom feil her!! Ikke vil han ha puppen, jeg har nesten ikke melk(pumper meg for å øke, men får så vidt ut noe!) utdrivningen er nesten ikke eksisterende, ikke engang på syntocinonen. Jeg blir så frustrert!!! JEG VIL AMME! Vi har så mye allergier i familien osv, så han trenger antistoffene blant annet. Blir så misunnelig når jeg ser mødre som bare legger barnet til, og det suger. Her er det en kamp. Hva skal jeg gjøre? Skal jeg ta fra han smukken? Har vurdert afipran for å få opp melkeprod igjen, men om det er naturen som prøver å si at nok er nok her, så vet jeg ikke om det er verdt det? Så spm mitt er vel, hvordan får jeg han til å ta puppen, og spise seg mett? Og ikke minst, få tilbake melken?Er liksom inne i en dårlig dårlig sirkel. Og det stresser meg no forferdelig! Skal på 6 mnd kontrol på tirsdag, så får vi veie å se hur det står til, men har på følelsen at vekten har gått ned.. Huff, huff... Noen som har opplevd noe sånt?????? (neppe..? )
HELomvending Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #2 Skrevet 13. mars 2011 Det ble sikkert langt nok!!! ;-)
littlefairy Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 ser at ingen har svart deg, og jeg har ingen erfaring med dette, men lurer likevel på om kanskje du skal introdusere mer fast føde? fant en link her som kanskje kan hjelpe : http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/spedbarnsern_ring/fast_f_de/ ønsker deg masse lykke til og håper hs kan gi noen råd eller hjelpe deg når du skal på 6mnd kontroll, husk de er der for å hjelpe oss, ikke bare kontrollere om vi gjør ting riktig
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Jeg hadde en periode da guttungen var 4 mnd, hvor jeg måtte lure inn puppen via smokken. Jeg måtte gjøre slik lenge, så plutselig kom det en tann... Da var han 5 mnd. Så klør det i munnen kanskje? Det viktigste er at du ikke stresser. Han trenger ikke like mye melk når dere starter med fast føde. Husk at du nå per definisjon ikke fullammer lenger og melkemengen vil gå ned noe, men den skal stabilisere seg. Jeg opplevde og en urolig unge rundt 6 mnd. Det eneste som fungerte her var å legge han til med engang han våknet fra en lur, altså før hvert måltid. Ja, det ser veldig idyllisk ut når du ser andre som ammer barna sine der ute, men jeg tror det er veldig få som opplever at ammingen går 100% problemfritt. Når du endelig finner noe som fungerer i en periode, så kommer det en ny periode.. Jeg foreslår at du tar deg et par dager fri hjemme med ungen din (ikke rengjøring, besøk og annet mas..), slapp av og ikke stress, bare kos dere sammen. Les denne artikkelen: http://ammehjelpen.no/artikkel/148/Utdrivningen-hva-pavirker-den Jeg presiserer: Forsinkelsen i utdrivningen skyldes at kroppen din produserer adrenalin, et stresshormon, som hemmer oxytosinet i å nå melkegangene. Adrenalin produseres dersom et menneske blir sint, engstelig, har smerter eller blir opphisset. Dette gjør at den viktige utdrivningsrefleksen blir hemmet. Og en ting til: Nå som dere har begynt med fast føde, så forsøk å la guttungen styre ammingen. Min har selv nattavvent seg (6-7mnd) og da han var 8 mnd har han nektet å amme på dagtid. Jeg kunne ønske han ville amme oftere, men jeg får det bare ikke til. Nå er han 9 mnd og jeg ammer kun om morgenen. Jeg forsøker å trøste meg med at litt er bedre enn ingenting.
HELomvending Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2011 Tusen takk for et kjempe flott svar!!!! Det er ingen tenner på tur ennå, men han har nok begynt å klø litt, for han tygger på alt som er. Det du sier om stress er nok et av nøkkelordene. Jeg lar dette gå veeeldig inn på meg. Har liksom slitt med ammingen siden han ble født. Hadde som de fleste såre brystvorter, og etter en stund fikk jeg sopp, som jeg selv ikke skjønte før 2,5 mnd senere. det var et lite smerteh... å amme i denne tiden, og når det enedelig begynte å slutte å gjøre vondt, var han ikke veldig interessert i puppen lengre, og måtte fra den tid "lokkes". Og jeg har bare så lyst at det skal gå smertefritt ET PAR mnd iallefall, før det er slutt, hvis du skjønner? Han virker jo aldri sulten, men jeg merker jo dette på bleiene hans, at han drikker for lite. Spesielt om jeg lar han styre måltidene. Da blir det max 2 ganger om dagen + noen nattamminger. Det er også skikkelig vanskelig å legge han, da han somregel ikke gidder å ta puppen før han kubber, og er da skikkelig grinete, og griner lenge før han sovner. Så nå har jeg begynt å gi han mme til kvelds, for det vil han ha. Men det er virkelig ikke mors ønske... Kanskje jeg er nødt til å legge mine ønsker til side, å innse at han ikke vil ha? Jeg bare håpet det fantes en vidunder"kur" som gjorde at han plutselig hadde superlyst på puppen igjen. Jeg skal følge rådet ditt nå. Holde meg inne, og prøve å la det stresse meg minst mulig, og prøve å få opp melkeprod. igjen.. men vanskelig er det, når ikke han vil ha den, som sagt... dårlig sirkel. :-) Skal kombinere noen dager, med mme og mm, da vet jeg iallefall at han får nok, og det hjelper nok litt på stressingen min oxo. Føler meg egentlig veldig rolig, men det er stort sett det eneste jeg tenker på om dagen, så det er nok mer stressende enn jeg aner. Igjen, tuusen tusen takk for svaret ditt, det var til stor hjelp!
gutt 10 Skrevet 14. mars 2011 #6 Skrevet 14. mars 2011 Jeg har en på samme alder, men han er et puppemonster og fra han var to dager gammel til ca 3 mnd så lå han på puppen sikkert 18 timer i døgnet. Synes ikke du skal tenke at andre får det til så mye bedre, alle har sitt å stri med på den ene eller andre måten. Men altså, ved 6 mnd alder har til og med mitt lille puppemonster mistet litt av interessen for pupp. Han får to måltider daglig og i tillegg er det blitt morsommere å leke enn å kose på puppen. Tilby han puppen uten å true, og kos deg med den ammingen dere får til, snart er denne perioden over også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå