Gå til innhold

Ammeslutt på et bryst. Er det mulig??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegull få helt panikk når jeg legger han til de venstre brystet. Hylskriker, kaver og setter melken i vranga om han mot formodning tar puppen..:( På det høyre brystet går ammingen smertefritt. Så derfor lurer jeg på om det er mulig å slutte å amme på det ene brystet, men fortsette på det andre? Vil jeg beholde melken i "det gode" brystet da og miste den i det andre? (det hadde jo vært best mener jeg). NB! Har vært til kiropraktor og manuellterapeut med han, uten at det har hjupet noe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det no grunn til det? min gjorde det samme, men pga at han ikke fikk godt nok tak som andre gjorde med andre puppen. Ammer nå kun på den ene ( gjort det en stund ) og for mme itillegg og han tar puppen han pleide blå nekte, litt å litt. Er litt størrelse forskjell på brystene =( hvordan dem ser ut etter endt undres…..

Skrevet

Veldig vanlig ja,. Skjedde med begge mine. Tror det var lettere å amme på det ene brystet, måtte jobbe mere med det andre. I tillegg hadde mini stramt tungebånd. Noen barn har kanskje låsninger e.l. som gjør det vanskelig / vondt å snu hodet ene veien.

Skrevet

og ja, med første ammet eg med ett bryst ca 6 mnd.

Skrevet

Jeg har det samme måte. Ammer på en pupp. Finner ingen fysisk grunn til at babyen kun tar ett, men hun hyler og vrir seg hvis jeg legger henne til hæyre. Vært til fysio, men finner ingenting feil. Kan jeg spørre hva dere gjør med den andre puppen? Jeg pumper meg to ganger om dagen, men lurer på om jeg bare skal la det være. Pumper jo meg for å ha melk i tilfelle hun skal finne ut at hun vil ta det senere. Men synes pumping er noe styr.. Hva gjør dere?

Skrevet

Innholdsmessig skal det gå fint å amme kun på ett bryst, det er jo fullt mulig å fullamme tvillinger. Det er også mange som får problemer med produksjonen i et av brystene etter brystbetennelse, da hender det det blir mye mindre eller stopper helt opp, så det burde gå griet, tror jeg.

Merk at det kan ta 2-3 mnd etter fødselen før det går bra. Melkeproduksjonen de første dagene er fullstendig drevet av hormoner, dvs at man får melk enten man ammer eller ei. Etter noen dager begynner produksjonen gradvis å bli behovsstyrt, dvs av amming eller pumping, og da vil man gradvis miste melka dersom man ikke ammer/pumper. Det er først etter 2-3 måneder at dette er fullstendig styrt av behovet, derfor vil det fremdeles være en del melk i brystet selv om man ikke ammer dersom det er ganske kort tid etter fødselen. Jeg anbefaler derfor å pumpe eller håndmelke for å unngå spreng, tette melkeganger og brystbetennelse. Melka er holdbar ca 6 mnd i fryseren.

Dere som forteller om at amminga ikke fungerer på den ene sida, har dere forsøkt å legge til barnet samme veg på begge bryst, dvs i "tvillingstilling" på det ene og i en mer vanlig "vuggestilling" på det andre? (Se video hos ammehjelpen.no) Selv om kiropraktor/lege ikke finner noe galt så kan jo ungen føle ubehag (eller utrygghet) på den ene siden likevel, da ser jeg for meg at det kan hjelpe å la barnet ligge med samme side opp.

Det går også an å ha treg utdrivingsrefleks på den ene siden som kan gjøre at noen barn ikke gidder vente (mens andre bare koser seg med å ligge og suge likevel), da kan det ofte hjelpe å legge til barnet på den andre siden først, og så bytte til det "dårlige" (trege) brystet etterpå, evt etter noen sekunder dersom det er nok til å trigge utdrivingen. Det går også an å stimulere brystknoppen med rene fingre til det kommer melk.

Jeg har også sett ørebetennelse foreslått som årsak til dienekt på ett bryst, men det er kanskje mer vanlig hos eldre barn - og har oftest helt andre symptomer også.... (AU!!!!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...