Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg lurer på en del ting om det å bli gravid (noe jeg snart skal prøve, men jeg ser av alle innleggene her inne at det er mye man må passe på og at det kan ta mye lengre tid enn man kanskje hadde tenkt).

1) Hvor lenge før man faktisk vil prøve er det man bør slutte med p-piller? De har vel en effekt også etter at man slutter? Altså, de hemmer vel fertilitet litt utover perioden man tar dem?

2) Anbefaler dere en slik eggløsningsmåler for å finne ut når man er mest fruktbar, eller er det bare å prøve seg frem og håpe på det beste?

3) Jeg har begynt å ta folat allerede, selv om jeg også tar p-piller. Er det andre ting jeg bør begynne med allerede?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei på deg.. Jeg er også førstegangsprøver og skulle ønske jeg spurte de samme spørsmålene før jeg begynte å prøve.. Jeg sluttet på p-pilla i juli ifjor, men har bare hatt en eggløsning siden da (som endte med mensen), så er ganske frustrert og forbannet.. Skulle ønske jeg sluttet på p-pilla mye tidligere:(

1) Mitt tips til deg er først og fremst, slutt med pilla med en gang. Det kan ta laaaang tid før syklusen stabiliserer seg.

2) Du MÅ ikke teste etter eggløsning, men ikke forvent at du får en 28dagers syklus med en gang.. Tok 90 dager før jeg fikk min første eggløsning og den fant jeg ved hjelp av tester..

3) Det holder med folat til å starte med.. Er mange her inne som bruker ulike andre "hjelpemidler", men det er som regel de som har prøvd en stund allerede..

Lykke til med prøvingen:)

Skrevet

Hei :)

Jeg slutta på pillen for ca 1 år siden. Fikk en ganske normal syklus rett etterpå. Hadde mensen men jeg gikk på pillen da.

Vi prøver på vår første å er inne i vår 2 pp nå.

Bruker cb sin eggløsninstest, å det viste seg å være lurt. Hadde sener el enn "normalen".

Jeg tar folat, ikke noe annet.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ble gravid allerede første måneden etter at jeg sluttet på piller, jeg fikk aldri noen normal mens etter den som jeg automatisk fikk da jeg sluttet på pillene. Så det trenger ikke å ta lang tid! :)

Det kan være greit å vite når i syklusen du har eggløsning, så da kan du teste et par sykluser og finne det ut, om det ikke skulle klaffe med en gang.

Det holder med folat, jeg tar i tillegg vitaminer og omega-3 (og jern, da jeg har jernmangel).

Ønsker dere masse lykke til! :)

Skrevet

1) du burde slutte iallefall 4 mnd før du vil prøve da det kan ta lang tid før mensen blir regelmessig etter pilleslutt. Hos meg tok det 7 måneder før mensen ble regelmessig.

2) De sier at beste er å prøve ikke tenke så mye på det. Eggløsning kan utebli vist man er mye stresset, det er først denne måneden jeg har testet etter EL og jeg fant den ikke (følte jeg ble mer stresset av det) men har hatt EL for jeg fikk en blødning 1 uke før ikm, tror det var mensen.

3) Folat er gret å begynne med 3 mnd før du planlegger å bli gravid har jeg hørt. Jeg begynte med en gang vi planla å bli gravide, men etter å ha gått på det 4 mnd sluttet jeg følte på en måte at det var ikke vits før jeg ble gravid. Å her sitter jeg enda mange måneder etterpå og er enda ikke gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...