J -76 Skrevet 13. mars 2011 #1 Skrevet 13. mars 2011 Huff ammingen denne gangen er blitt helt annerledes enn med første, kan det være årstiden tro? Jeg får gjentatte tette melkeganger og det er helt sinnsykt vondt. Jeg forstår det ikke for jeg ammer annenhver time ca hele døgnet. Jeg tar lecitin og masserer, fikk også en melkeblemme jeg fikk has på, men sannelig var det igang igjen med pupp nr 2. Jeg er så fortvilet. Forfordelig å amme i smerter og dette går virkelig utover humør og energi, noen oppløftende ord her? snufs....
snipp&snapp Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 har samme problemet.. er førstegangsfødene, så har ikke noe å sammenligne med fra tidligere. hva er lecitin ?? jeg har fått antiniotika av legen for begynnende brystbetennelse. det er drit vondt å amme fra begge puppa og jeg har flere tette melkeganger, jente mi vil helst henge i puppen hele tiden. slitsomt!!
J -76 Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2011 Leit å høre at du og strever med dette, virkelig noe av det vondeste jeg har opplevd! Lecitin er et helsekostprodukt som ammehjelpen anbefaler. Produktet skal visstnok forebygge tette melkekanaler da det forhindrer at fett og vann skiller seg, men har ikke hjulpet meg så veldig. Jeg skal til 6 ukers kontroll til uken så jeg får høre litt med lege og helsestasjon, håper virkelig dette løser seg, orker snart ikke mer.
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Uff, ikke godt og høre at du har det så vondt min venn:/ Håper virkelig dette retter seg for deg, men får du mindre melk eller når de er tette??? Mange varme klemmer fra oss to:)
Ella S Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Kjenner problemet! Jeg gikk til anskaffelse av elektrisk pumpe for å være sikker på å få tømt puppene etter at snuppa er ferdig - når man ammer så ofte som du gjør så kan det jo være h*n er mett før puppen er tom? I tillegg fikk jeg resept på nesespray hos fastlegen, som hjelper på å få i gang utdrivingsrefleksen for å få ut alt. Kanskje verdt å sjekke ut? For meg hjelper det i alle fall å få pumpet og "massert" (les: klemt) ut kulene så snart jeg kjenner at noe er i gjære. Håper det ordner seg for deg og!
Mama88 Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Jeg har ikke tette melkekanaler selv, men bestevenninnen min hadde dette med sitt andre barn. For henne hjalp det å legge varme omslag på brystene/dusje i varmt vann i ca 20 minutter hver morgen og kveld! Hun hadde også store smerter, så for henne var det en lettelse når brystene ble varme og melken klarte å komme seg ut "uten hjelp". Verdt et forsøk hvertfall!
J -76 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 14. mars 2011 Takk kjære deg, har det litt tøft nå og gleder meg til det retter seg. Aner ikke hvor mye melk jeg har om dagen for jeg ammer og pumper som en gal. Er litt selvmedliden, føler vi allerede har hatt en ganske så tøff start, så skulle jeg måtte slite med dette og, æsj, Klem til deg og
J -76 Skrevet 14. mars 2011 Forfatter #8 Skrevet 14. mars 2011 Tusen takk for tips. Jeg har elektrisk pumpe og pumper for harde livet. Skal forhøre meg om den nesesprayen når jeg skal vil legen :-D
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 14. mars 2011 #9 Skrevet 14. mars 2011 Jeg hadde tette melkeganger selv for et par ukers tid siden. Det rådet jeg fikk (og som hjalp hos meg) var å ta en god, varm dusj, og så amme lillegutt mens jeg masserte ut kulene fra roten og fram mot brystvorten. Det var sinnsykt vondt, og tårene sprutet (sambo måtte faktisk holde fast lillegutt for jeg skalv så fælt), men etter å ha holdt på et kvarters tid begynte det å bli litt mindre vondt, og så løsnet det litt etter litt. Men måtte fortsatt massere ved hver amming i et døgns tid, så var det borte. For min del var det kulda som hadde skylden. Jeg har siden levd med ullinnlegg både natt og dag, med engangsinnlegg innenfor. Og jeg har *bank i bordet* ikke fått det tilbake enda Så mitt råd er - dusj og varm opp, amme og masser, masser, masser! La tårene trille, og få det ut Og ikke minst - hold det varmt ellers - bruk ullinnlegg eller noe lignende så du ikke blir kald! Lykke til, og håper det bedrer seg!
J -76 Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 15. mars 2011 Takk for nye tips, det er supert! Var hos lege i dag og har fått påvist brystbetennelse så nå er det antibiotikakur samt fortsette med amming, og massering. Skal prøve mer varm dusj, har ikke gjort det så mye, mest varmepute.
laroos Skrevet 15. mars 2011 #11 Skrevet 15. mars 2011 Har hatt det sånn jeg også, med begge ungene. Men det gikk seg til etter et par mnd - det er akkurat som om brystene ble vant til ammingen, dessuten tømmer vel ungen brystet bedre etter hvert også. Jeg slet dessuten med overproduksjon, som ikek akkurat hjalp på tette melkeganger. Men det som har hjulpet meg aller aller mest, er å bruke ammehjelpens varmeputer. Disse er GULL! Legger dem på brystet (evt med en tynn klut rundt) noen minutter før amming, og da løsner kulene kjapt når ungen begynner å spise. Kan gjøre det samme før du pumper også - har samme effekten. Håper det går seg til for dere også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå