Gå til innhold

Dere med babyer +/- 1 år som bare sover 1 dagdupp... (samme som småtroll 0-1)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på snart 10 mnd sliter med dagsovinga for tida, det går på en snurr hele greia. I tillegg har hun en god stund villet stå opp kl. 5, da er hun sprell våken:( Så jeg er ganske sikker på at hun får for lite søvn (blir ofte bare 1,5 t. tilsammen på dagtid nå), vet bare ikke hvordan jeg skal gå frem...

Hun har er/har vært en 30-min-dupper siden hun var ca. 3 mnd. Men har alltid klart å få henne til å sove lenger på dupp nr. 2 ved å rugge vogna etter at hun våkner. Dupp 1 og 3 har vært helt umulig å få henne til å sove lenger enn 30 min. For ca. 1 mnd siden begynte vi med 2 dupper, 30 min på formiddagen og ca. 2 timer på ettermiddagen (ofte mye rugging av vogna på denne duppen, spesielt i dwet siste).

Men som sagt har hun i det sista vært vrien på dagsovinga (det hører med til historien at hun brygger på sine første tenner). Hun sover bare 10 timer om natta, legges mellom 18.30-19 (alt er prøvd; legge sent, legge tidlig, lenge våken før legging...you name it). Nå holder jeg henne våken fra ca. 5-9 på morgenen. Da sover hun en halvtime. Neste dupp er ca. 12.30-14.30. Hadde hun bare sovet til kl. 7 så hadde hun jo fint klart seg med en dupp! Og jeg mistenker at det kanskje er dette som skal til for at hun skal begynne å forlenge natten... Så jeg føler at hun er kommet inn i en ond sirkel og jeg trenger derfor litt råd:)

Skal jeg prøve å holde henne våken til kl. 11 noen dager, og se om hun ikke kanskje sover til kl.14 hvis hun bare får en dagdupp? Håpet er jo at hun da også skal forlenge natta, og sove til 6-7, slik at jeg slipper å holde henne så lenge våken før duppen.

Hvor lenge er din baby før duppen og før legging? Når begynte h*n med en dupp? Hvor lenge er han våken før legging? Hvor lang er duppen? Og hvor lenge sover h*n om natta?

Sorry, mange spørsmål og aaalt for langt innlegg! Så takk til deg som gadd å lese hele greia!:) Trenger sårt litt råd nå....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bank i bordet, men jeg har aldri hatt en baby som har våknet før kl 6.30!

Så der kan jeg ikke hjelpe,men vi strevde med at 2dupper ble for tett i forhold til hverandre/tett i forholde til når hun våknet/legge seg på kvelden i den alderen(ble rotette dette, men jeg håper du forstår)

Vi kutta ned til 1 dupp da hun var ca 10,5mnd. De dagene det ikke gikk så greit så ga vi henne en powernap på ca 15min på ettermiddagen. Nå går det stort sett greit. Jenta er 13mnd og sover fra ca 19.30-7.00 og sover 1,5time(sjelden gang 2timer) på dagen fra kl ca 12.

Bare prøv deg frem og finn ut hva som passer for dere. Det sies at søvn avler søvn, men her i huset fungerer ikke det. Men jeg vet om foreldre som absolutt får det til å fungere!

Skrevet

Gutten vår på 11 mnd har også trøblet litt med soving. I en periode var han klar for dagen mellom 4.30 og 5.00. VI har gått over til en dupp om dagen, han sovner da en gang mellom 11.00 og 12.00, og sover i 1,5 - 2 timer. Om kvelden legger vi han ca 18.30 og sover til 6.30. Skal også sies at han fikk mange tenner i den perioden han våknet tidleg, så det kan jo hende at det er det som plager jenta di.

Sånn er det her i huset, jeg synes det er mye bedre med en lang dupp enn flere små. Herlig med en god lang "pause" midt på dagen da jeg bare kan tenke på meg selv...

Håper det går seg til, det er slitsomt når de ikke vil sove.

Skrevet

Mini begynte med kun 1 dupp når han begynte i bhg. De sover fra ca kl 12, han har da vært oppe siden kl 06/06.30. Sover i ca 1,5 time og legger seg ikke før til natta igjen som er kl 18.30 seinest.

Så kanskje du kan prøve å strekke det ut slik at du slår sammen duppene til en kl 11 f.eks?

Vår lille var den som hadde 20 minutters dupper hver 2. time i permisjonstiden, var veldig slitsomt - men heldigvis ble det sjeldnere og lengre etterhvert.

Skrevet

Vi begynte med 1 dupp da gutten var 9,5 mnd. For oss funket det fra dag 1, men det varierer sikker. Han sover da 19.30-07.30 på natta og ca 11.30-13.00 på dagen.

Hvis hun i en alder av 10 mnd bare sover en halvtime på første duppen ville jeg tolket det som at hun ikke er tilstrekkelig trøtt og forsøkt å utsette duppen.

Vi hadde også en typisk "halvtimessover" på dagtid. Men han sluttet konsekvent med halvtimesduppene når han gikk over til 2 dupper og dermed fikk lenger våkentid, dette fordi han da ble mer trøtt når han skulle legges.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:) Jeg prøvde med bare 1 dupp på søndag, for da sov hun litt lenger enn hun pleier, så jeg tenkte at nå må jeg bare forsøke. Det gikk sånn passe, men det var nok i lengste laget for henne å være våken fra 05.30-11.00 på morgenkvisten. Hun sov til ca. kl. 13.30 (måtte trille vogna noen ganger). Det ble i lengste laget fram mot legging også, og kl. 18.20 sluknet hun, helt ferdig stakkars. Jeg fikk litt vondt av henne når hun var så utslitt, så jeg tror jeg drøyer det litt til før jeg innfører 1 dupp. Det fikk heller ingen umiddelbar effekt på nattesøvnen (ikke at jeg hadde regnet med det heller, regner med det kommer til å bli en innkjøringsperiode). Men jeg har et lite håp om at det kanskje skal gå seg litt til av seg selv når vi stiller klokka neste uke:) Hun våkner nemlig i 5-tiden uansett om hun legges halvsju eller halvåtte på kvelden, så det vil jo forhåpentligvis føre til at hun sover til kl. 6 (ny tid). Så da kan jeg muligens begynne å vurdere 1 dupp, det bør kunne gå. Skal ikke være enkelt dette her;)

Du som skrev at tenner muligens påvirket barnet ditt sine tidlige morgener... Jenta mi våkner som regel aldri i løpet av natten, og når hun våkner i 5-tiden, virker det ikke som om det er noe som plager henne... Hun ligger å prater med seg selv og vil opp - virker som regel uthvilt! Men kan det likevel være tennene som forårsaker oppvåkningen? Selv hun ikke nødvendigvis har vondt? Har brutt gjennom en fortann nede nå, men er vel ikke lenge før nabotanna kommer etter:) Hun har vært veldig sutrete på dagtid den siste mnd, men ikke de siste dagene... Men er stort sett veldig fredelig på nettene, fram til i 5-tiden vel og merke (!);)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...