Gå til innhold

Min samboer har dårlig sædkvalitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min samboers sædprøve viste betydelig redusert sædkvalitet og jeg har time hos fastlegen min den 25 mars for videre utredning/henvisning videre.

Må jeg ta masse av undersøkelser og slikt når vi nå har det svart på hvitt at det er samboers sæd som det er feil med?

Hvilken prøverørsmetode blir mest brukt for par hvor mannen har dårlig sædkvalitet og er det mindre ventetid på disse metodene enn ved full ivf-behandling hvis dere skjønner?

Er ny på dette området, veldig nysgjerrig og er spent på timen hos min fastlege og håper ingenting er galt med meg. Har regelmessig mens selv etter 5 år på pilla og fikk tilbake mensen med en gang etter pilleslutt i fjor. Har vært gravid før så vet jeg kan bli det.

Mvh

Hege

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Hege, ditt innlegg er nøyaktlig likt min situasjon :)

Jeg gikk til min fastlege i april 2010, for da hadde vi prøvd å bli gravide i 1,5 år uten resultat. Jeg har vært gravid før, så jeg visste jo egentlig at jeg var "ok" - men jeg var 37 år, så årene jobber ikke med meg akkurat.

Fastlegen min henviste meg til en gynokolog, som sjekket meg, måtte ta blodprøver på visse dager i syklusen min, så det tok litt tid - jeg var ok - så da dro mannen min og sjekket kvaliteten i juni 10. Den var da ikke ok. Gynokologen sendte henvisning til Rikshospitalet, Ullevål og til Porsgrunn i juli - og vi fikk raskt svar fra alle tre om ventetid etc, men vi valgte Porsgrunn fordi det var nærmest. Var da til samtale i oktober i Porsgrunn, hvor de fortalte at vi skulle gjennom ICSI-metoden, pga mannens dårlige sædkvalitet. Det virker ikke som om det er noen ulik ventetid på ulike behandlinger, og jeg tror nok du må belage deg på en undersøkelse du også - her må alt utelukkes :)

I desember startet jeg behandlingen. Nå ble riktignok den behandlingen avbrutt i januar fordi (til min store overraskelse) mine eggposer ikke responderte riktig på kuren jeg ble satt på. Men jeg er igang igjen nå :)

Masse lykke til!!

Skrevet

Hei,det samme gjelder mannen min:/

Jeg er ny på dette selv,men kan si litt om hva som skjedde med oss.

Etter ca 1år prøving, så fikk jeg endelig overtalt mannen min til å gå til legen å sjekke om det var noe galt, han brukte laaaaaang tid før han torte dette, og han leverte sæd prøve på sæd prøve, men de fant ingen sædceller i noen av prøvene han leverte- noe som kom som ett sjokk for oss begge. Men i sommer fant de ut at han hadde årebrokk i den ene pungen,og mente dette kunne være grunnen,så ble han operert for dette i oktober, han leverte ny sæd prøve to uker etter operasjonen,og de fant sædceller,men de var svømme Udyktige... Så sendte fast legen henvisning til porsgrunn, vi fikk konsultasjon den 17 januar i år, jeg ble sjekket med innvendig UL og så var det igang. Jeg har egguttak imorgen:D og innsett til onsdag:D

De sjekket ikke meg noe mer enn at de så på tidligere plager, og syklus,tok den UL som jeg nevte, og mente jeg kunne ha endromitrose.men dette måtte bekreftes med en kikhulloperasjon,noe jeg ikke mente var nødvendig i første omgang,de var enig.

Så nå er alt opp til hva mannen min "får" ut av svømmere imorgen, alt så bra ut med meg da jeg var på sjekk på fredag, jeg vet ikke så mye mer en det her jeg da. er usikker på hva som er best, jeg har bare gjort som de har sagt. men tviler på at du må igjennom mange undersøkelser,da jeg hvertfall ikke måtte det,når de visste det var mannem min som hadde "problemet" uansett så er det en lang prosess,og jeg har holdt på å bli gal innimellom,hehe, så lykke til,ønsker deg alt godt:)

Skrevet

Samme problem her, noen få levdyktige sædceller. Ble henvist etter 3 års prøving, egentlig burde vi ikke ventet så lenge da jeg allerede var blitt 36 år. Hadde et avbrutt icsi-forsøk da ingen av eggene overlevde, så et negativt forsøk og tilslutt ble det et fantastisk icsi gutt i 2009. Er nå gravid med fryse-egg fra dette forsøket. Må legge til at det ikke ble funnet noe i veien med meg. Det var en tøff prosess i 2008, men det er glemt for lenge siden:0)

Masse lykke til

Skrevet

og lykke til dere andre som er midt oppe i forsøk:0)

Skrevet

Hei igjen!

Takk til dere som svart :-) greit å vite at flere er i samme båt. Måtte dere vente noe lengre eller kortere ved inseminering enn ved full ivf behandling? Ser på riksen sine sider at det er kortere ventetid ved inseminering enn ved ivf, har dere noen opplevelser rundt det?

Skrevet

Vennina mi hadde ICSI som er jo i grunnen det samme som ivf bare at sæden blir spøyta oppi selve egget. Så du må jo gjennom det samme opplegget som ivf jentene. Hun veninna mi tok de samme medisiner som jeg tar med IVF og hun kunne ikke starte noe fortere på grunn av det.

Dei som har inseminering må nok ha gode sædcella vil jeg tippe. Og hvis mannen din sine sædcellar er dårlige så tror ikke du blir tilbutd denne behandlingen. Det er FSP som ikke har ventetid. Tror ikke man får denne type behandling når man har dårlige sædceller.

Skrevet

Takk for svar igjen og takk for linken :-) Dette blir spennende må jeg si, samboer har to barn fra før han ble sterilisert og nå håper vi å få et sammen :-) Mistenker at det er steriliseringen som har bidratt noe til nedsatt kvalitet på sæden men håper på å at det vil være noen friske i blant der som kan brukes :-) har lest rundt på nettet og i bøker at det for meste blir brukt microinjekson ved nedsatt sædkvalitet. Håper egentlig det er det blir, men det får vi høre mer om :-) er det riksen man blir hørende til når man bor i oppland fylke?

Skrevet

Yepp spennende tid du går i møtet!!! Jeg husker selv hvordan jeg "slukka" all info som jeg klarte å komme over ;) Man lærer mye av å lese bare gjennom gamle tråd her i forumet. Er jo over 400 sider å gå gjennom! Men verdt er det. Man får vite mye.

Hvis han har barn fra før så kan jo hende at det skal være enklere da!

Skrevet

Absolutt dincene :-) har sittet noen timer her på barnimagen på debattsidene og lest over innlegg som folk har skrevet :-) veldig spennende å lese om og man blir bare mer og mer nysgjerrig :-)

Blir spennende fremover, ikke minst hvor lang tid det vil ta før det vil skje noe, hehe. Vi hadde håpet at sædproduksjonen hans skulle være i orden etter "bare" 2 år som sterilisert, men slik gikk det ikke. Veldig glad for at han tok den prøva og fikk en bekreftelse på hvordan det ikke har klaffet enda, selv om vi har prøvd rundt el-tider hvor det har vært mest el-slim og alt og likevel ikke blitt noe. Nå har vi en grunn til å få hjelp og jeg håper ikke at man blir avvist, at man ikke blir sendt til noe videre henvisning fra fastlegen. Går å er litt nervøs for det, hehe :-)

men tror det er svært liten sjanse for å bli avvist av fastlegen når jeg har med skriv om at samboers sædkvalitet er betydelig redusert :-)

Skrevet

Men selv om at virker normalt hos kvinnen og spesielt hvis man mistenker endometriose burde man gjøre kikkhullsoperasjon, før forsøk.. det er så mange som gruer seg for dette og hvor legene sier ikke nødvendig som da får hjelp og to klarer å bli gravid på egenhånd.. vel hvis mannens svømmere er noenlunde bra da.

Men får man i Norge virkelig betalt ivf når den ene parten har frivillig sterilisert seg?

Her i Tyskland spiller det NULL rolle om man har ny partner som man vil ha barn med, ivf/icsi blir ikke ebtat av staten da man tok et valg og desverre må eve med det/betale forsøk selv.

Skrevet

Jeg har ikke hørt noe om at man ikke får hjelp selv om mannen har sterilisert seg, reåpnet igjen og ønsker seg barn. Jeg leste enten på en av sidene til sykehusene rundt omkring her som driver med assistert befruktning, husker ikke hvilken, men der stod at man helst burde ha prøvd å et år regelmessig uten beskyttelse før man søkte om henvisning til ivf. Men i spesielle tilfeller burde man ta kontakt med lege og søke om ivf tidligere, og det gjaldt blant annet etter reversering av vasektomi. Mener det var noe slik det stod, skal se om jeg finner det igjen og legge det ut her :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...