Gå til innhold

Samboer har redusert sædkvalitet

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Etter en sædprøve som samboer tok her, viste prøven at han har betydelig redusert sædkvalitet og at microinjeksjon vil være gunstig for oss for å få til en baby. Hvordan vil utrredningen evt på meg bli da når vi vet hva problemet er? Samboer var sterilisert i to år her før han åpnet igjen i mai i fjor og siden har vi prøvd. Må jeg gjennom masse tester eller er årsaken ganske klar?

Hvilken metode er mest brukt for de som sliter med dårlig sædkvalitet?

Jeg hadde regelmessig mens før jeg startet på p-pille og etter at jeg slutta på p-pilla i fjor etter 5 år kom den tilbake med en gang og er regelmessig hver mnd. Har vært gravid før så jeg vet jeg kan bli med.

Håper på mest mulig svar :-)

hege

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei :)

Mannen min har lavt antall "svømmere". Gyn sa til oss at det som må til nå er hormontesting av meg, for å ha en pekepinn på egglagere til ivf. Ellers er det jo en rekke andre tester som må tas: HIV, gen-test for arvelige sykdommer, kjønnssykdommer, hepatitt..

• 3 måneder senere...

Hei! Høres ut som for oss angående sæd. Da må mannen ta en kromosonprøve, denne tar noen mnder å få svar på.

Dere må begge testes for hiv hepatitt o.l. I tillegg tar de vanlige blodprøver...

Sannsynligvis vil du også bli utredet av gyn, da du også kan ha ett problem.

Så blir det sendt henvisning til assistert befruktning. Først en forsamtale med info og medisinlære(sprøyter). Så selve behandlingen.

Icsi er mest brukt ved nedsatt sædkvalitet.

• 3 uker senere...

Hei.

Vi er et par som har vært i samme båt som dere. Mannen min har også refertilisert seg, men resultatet ble ikke oppløftende. Han leverte 3 prøver på et år, med stadig synkende kvalitet. De fant først 3000 celler, så 700, til sist nå to levende...Vi tenkte samme alternativ som dere. Jeg leste masse på nettet - og fant at resultatet også kan skyldes en infeksjon etter operasjonen og at ting er gått tett, hevelser o.l. Fikk satt mannen min tok en kraftig antibiotika kur - noe legene var uenig i behovet av.. Nå - er vi 3 måneder. Aner jo ikke om dette skyldes den kuren eller et mirakel.. Men - lykkelige vordende foreldre er vi ihvertfall :)

http://www.infertile.com/media_pages/educational/mvr_explained.htm

Anbefaler deg å ta en titt her..

Vurderte reoperasjon etter dette siden ikke norske leger utfører operasjonen slik..

Lykke til !!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...