Baby Bliss Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Gutten min er 4 mnd om noen dager og holder ikke hodet sitt skikkelig selv enda. Har snakket om det med helsesøster tidligere og skal til fysioterapaut neste uke. Helsesøster sier han fortsatt er innenfor normalen, men er kanskje litt sen med tanke på motorikken. Heldigvis er vår helsesøster av den oppfatning at det er bedre å henvise for tidlig til fysio enn for seint! Godt å få sjekket og evt få noen treningstips! Men jeg er litt nysgjerrig hva som er vanlig... så når klarte deres babyer å holde hodet sitt selv??
MillaLilla Skrevet 13. mars 2011 #2 Skrevet 13. mars 2011 Så bra at dere får sjekket det ut! Lillerusken begynte å holde hodet skikkelig nokså tidlig (tror jeg? vet ikke hva som er vanlig, men jeg har liksom hele tiden hatt det inntrykket at hun er over gjennomsnittet sterk). Husker ikke helt nøyaktig når, men har gått gjennom bilder og ved 7 ukers alder hadde hun i alle fall full kontroll. Vet ikke hva som er vanlig? Spennende å se hva andre sier!
*LillaMeg* Skrevet 13. mars 2011 #3 Skrevet 13. mars 2011 Bra at du får sjekket det. Har ei venninne med en liten en som ikke holdt hodet selv før han var 4,5 mnd. Ikke noe galt der. Min var sterk i nakken fra dag 1. Og fra han var ca. 6uker så holdt han hodet selv, og trengte ikke støtte på samme måte som før. Han var tidlig ute da.
mamma til lillingen Skrevet 13. mars 2011 #4 Skrevet 13. mars 2011 Var vel rundt 7-8 uker, tror jeg, da hun fint kunne holde hodet oppe selv, i kortere perioder. Gikk ikke lang tid da, før hun var helt stødig.
Guttemamma75 Skrevet 13. mars 2011 #5 Skrevet 13. mars 2011 Min holdt hodet i korte perioder helt fra fødselen av, og etter et par uker holdt han det helt selv.. Men det skal sies at han var veldig sterk i kroppen allerede fra fødsel og i løpet av spedbarnsperioden var han hele tiden veldig sterk og tidlig ute med motoriske ting..
Mama88 Skrevet 13. mars 2011 #6 Skrevet 13. mars 2011 Min gutt var også sterk fra dag 1. Han er 4 uker gammel, og har allerede holdt hodet nokså kontrollert oppe i to uker halvannen uke allerede. Blir jo litt småkast fra side til side når jeg holder han oppreist, men det er ikke mye.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 13. mars 2011 #7 Skrevet 13. mars 2011 Begge jentene mine har vært veldig sterke i nakken fra dag 1, og de har kunnet holde hodet selv nesten helt i fra starten. MEN de har begge vært litt stive øverst i nakken (svak form for KISS 2), så det er ikke alltid så bra å være FOR sterk heller. Etter et par behandlinger hos manuellterapeut ble de begge "friskmeldt" igjen, og da merket jeg at hun ikke holdt hodet like høyt hevet i mageleie lenger- hun ble mer "normalt sterk" kan du si..
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 13. mars 2011 #8 Skrevet 13. mars 2011 begge mine har også vært sterke fra dag 1. husker ikke når eldste kunne holde det selv, men mini holdt vel hode litt selv ca 1 mnd. tror jeg..og har løftet hele overkroppen i mageleie fra 2 mnd.
Tingenes Herre Skrevet 13. mars 2011 #9 Skrevet 13. mars 2011 Jenta mi var ca 8 uker. Husker det godt, for jeg synes det var så deilig å slippe å passe på hele tiden.
trøndera Skrevet 13. mars 2011 #10 Skrevet 13. mars 2011 Jenta mi blir 4 mnd om noen dager og hun løfter overhodet ikke hodet selv. Når jeg legger henne på magen legger hun bare hodet nedpå og begynner å gråte etter hvert. Hmmm må si jeg begynner å bli litt bekymret. Må vel høre med helsesøster når vi skal på kontroll til uka.
Baby Bliss Skrevet 13. mars 2011 Forfatter #11 Skrevet 13. mars 2011 Trøndera: Er litt det samme her. Løfter hodet litt selg, men ikke mye. Og det er iallefall det samme når jeg legger ham på magen!! Da ligger han der litt uten å løfte seg og tenker "like eller ikke like?" og bestemmer seg fort for "IKKE LIKE - VRÆÆÆL!" Takk for alle svar forresten! Er jo klar over at dette er noe som varierer fra barn til barn og at man ikke bør sammenligne, men er likevel litt greit å vite litt om når andre barn klarer det...!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. mars 2011 #12 Skrevet 15. mars 2011 Min gutt er 4 uker nå. Han løftet hodet og så på meg på brystet etter fødselen, og likedan flere ganger i løpet av første døgnet (inntil 10 sekunder at gangen). Han er forholdsvis stabil i hele kroppen. Holder man han opprett under armene så står han strak og prøver å sparke fra. Men legger jeg ham på magen på et teppe, så orkar/vill han ikke løfte så lenge. Og løfter ikke brystkassen. Det er vel ikke "enten eller" det der.
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. mars 2011 #13 Skrevet 15. mars 2011 Fra rundt 6-7 uker trengte vi ikke lengre å passe på hodet hans, da hadde han full kontroll over det selv. "Alle" sier dette er så tidlig, men etter denne tråden å dømme ,- virker det som det er dette som er normalt..
Baby Bliss Skrevet 15. mars 2011 Forfatter #14 Skrevet 15. mars 2011 Da har vi vært hos fysioterapaut og det viser seg at han har en liten greie med nakken, jah! Er ikke store greiene, men stort nok til at han ikke klarer å løfte hodet sitt skikkelig. Det er nok derfor han ikke liker å ligge på magen også... og det er også mulig at det er derfor han har problemer med å finne søvnen selv! Hadde vært veldig deilig om dette løser både problemet med nakken og med sovingen hans! Krysser fingrene! Er uansett glad for at helsesøster henviste oss til fysio som nå har henvist oss videre til manuellterapaut!
MammanTilVerdensFineste Skrevet 16. mars 2011 #15 Skrevet 16. mars 2011 Frøken fryd holdt hodet når hun var ca 6 uker og i lengre perioder når hun var 8 uker. Hun ville heller ikke ligge lenge på magen, men kjøpte en babygym på toys r us med en pute for å ligge på magen og nå ligger hun på magen uten problem og koser seg med lekene. Kanskje det kan hjelpe med litt støtte undet magen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå