Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På uke 18 UL fikk jeg beskjed om at morkaka lå foran, slik at jeg ikke kjente så mye spark som jeg ellers ville gjort. Lurer på om det er noe jeg bør få sjekket opp før fødsel, i tilfelle den fortsatt ligger lavt og foran, og dermed kan komme i veien for utgangen? Eller er dette en veldig vanlig ting som alltid ordner seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk og beskjed om at morkaka lå foran, men ikke nede, så jeg skulle ikke inn til noen ny ul og kan med sikkerhet føde vaginalt. Men hvis din lå nede og sperret, bestiller de automatisk ny ul som skal gjennomføres rundt uke 32 tror jeg det er.

Skrevet

Ville nok spurt jordmor om dette på neste kontroll, men tror nok du hadde fått beskjed på UL om den lå så langt foran at det vil bli problemer for fødselen. Har foranliggende morkake selv, men den ligger visst akkorat plassert slik at den ikke kan sperre for "utgangen" under fødsel.

Skrevet

Jeg har også morkaka foran,men den ligger langt fra "utgangen" så det skulle ikke sjekkes videre.

Tror ikke du skal bekymre deg,for hadde det hvert i nærheten av "utgangen" hadde du fått ny UL igjen til sjekk.

Skrevet

Det er forskjell på det at morkaka ligger foran, altså på fremre vegg av livmor og foranliggende morkake der den ligger langt nede og dekker over åpningen til livmorhalsen.

I ditt tilfelle høres det ut som om morkaken ligger på fremre vegg, da det ofte gjør at man kjenner spark mindre første tiden. Men det er ikke noe som trenger å sjekkes, det er helt normalt. Jeg har også det og hadde også det i forrige svangerskap.

Dersom du hadde hatt morkake som helt eller delvis lå foran livmorhalsen, ville du blitt satt opp til rutinemessig kontroll senere i svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...