Gå til innhold

Noen som har tatt sertifikat nylig/ i voksen alder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger så smått å starte nå. har ikke helt sett behovet for bil tidligere, da jeg alltid har bodd svært sentralt osv. Men, nå er jeg plutselig 30, har to barn, og skjønner jo at det er på tide. Hvilken ende skal jeg starte i? Lese teori, øve til teoriprøve, øvelseskjøre, kjøretimer...? Takknemlig for tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skulle tatt førerkortet for 1,5 år siden, da jeg ble 18 år. Så jeg går vel ikke under kategorien "voksen alder";)

Jeg holder på å lese til teorien nå.

Det du aller først må ha for å få kjøretimer og teori er trafikalt grunnkurs. Det må du forøvrig også ha for å kunne øvelseskjøre. Du kan ikke ta kjøreprøven før du har bestått teorien.

Lykke til!

Skrevet

Begynn med traffikalt grunnkurs; du har ikke lov til å øvelseskjøre før dette er tatt og du får i tillegg hjelp med teorien :)

Skrevet

Jeg tok kontakt direkte med en kjørelærer å ba han lage en plan for at jeg skulle få sertifikat så fort som mulig. Han planla fra A til Å for meg. Jeg tok 1 uke ferie fra jobb og fikk inn det meste obligatoriske på den uka. Hjemme kjørte jeg med min mann. Teori leste jeg ikke, øvde meg på teoritentamen.no og andre nettsteder.

Jeg brukte hver ledige stund i èn mnd på dette prosjektet (utenom jobb med unntak av den ene feireuken) og innen mnd var omme hadde jeg tatt sertifikat. Betalte ca 23.000,-

Lykke til!

Skrevet

Trenger ikke det når man er over 25 (?)

Skrevet

Selvfølgelig trenger man trafikalt grunnkurs selv om man er over 25... Hmf.. Hvor fikk du det ifra?

Skrevet

Anonym 22:35 - det var imponerende! Kjørelæreren du hadde holder ikke til i nærheten av oslo vel? i så fall vil jeg gjerne overta han! Det stemmer at man er fritatt for det meste av trafikalt grunnkurs om man har passert 25. Det man må ta fra kurset er førstehjelp og mørkekjøring, som må være gjennomført før oppkjøring. Man kan med andre ord starte øvelseskjøring før dette.

Skrevet

Var på vestlandet dessverre:)

Jeg opplevde at jeg med min "bestilling" kom først i køen. Hørte mange andre kunder var misfornøyde med at ting tok tid, men jeg ba han lage en plan før jeg bestemte meg for at det var han jeg ville kjøre med.

Denne "metoden" fungerte utmerket for meg da jeg ikke orket å holde på med dette over lang tid og trengte en plan som fikk meg til å ha tro på at dette faktisk kunne gjennomføres (dårlig selvtillit når det kom til bilkjøring).

Anbefaler deg å ta kontakt med et par stk og be dem komme med et tilbud til deg.

22.35

Skrevet

De som var over 16 år i 2003, da Trafikalt grunnkurs ble innført, trenger ikke ta det.

Skrevet

Wow! For en viljestyrke! Misunner deg;-)

Høres ut som du traff på en hyggelig kjørelærer også, heldig.

Hvor var det du kjørte opp, navn på kjøreskolen om det var i Oslo/Lørenskog?

Jeg har allerede tatt bykjøring, glattkjøring og landeveiskjøring, men det er omtrent 10 år siden (ja, vet det var dumt ikke å fullføre da, men fikk beskjed om at dette var gyldig i mange år). Er dette fortsagtt gyldig? Vet at jeg slipper trafikalt grunnkurs siden jeg er over 25, men hva annet er obligatorisk?

Skrevet

Takk:)

Det er bare gyldig i 5 år tror jeg.

Dette var i Knarvik utenfor Bergen.

Obligatorisk er (dersom jeg husker rett):

Førstehjelp

Mørkekjøring

Veiledningstime

Glattkjøring

Landeveiskjøring/langkjøring

Teoriprøve

Oppkjøring

22.35

Skrevet

Jeg gjorde slik:

Lese teori

Teoriprøve

Trafikalt grunnkurs

Kjøring

Mørkekurset

Mer kjøring

Resten av det obligatoriske

Oppkjøring

Lappen!

Men jeg brukte over et år da. Det tok litt tid å bli trygg på trafikken (vi bor i Oslo :) )

Skrevet

anonym 22.35 - hvilke andre nettsteder enn www.teoritentamen.no brukte du?

Skrevet

Dette er den som sies å være nærmest den man får på Biltilsynet http://teoriprover.no/teoriprove.asp

Jeg anbefaler at man har bare 1-2 stryk i gjennomsnitt på en ca 10 prøver her, før man går opp til prøve på Biltilsynet. Jeg hadde 0 feil på de fleste prøvene her, men fikk likevel 3 feil på prøven hos Biltilsynet. Greit å være helt sikker før man tar den siden man må vente 2 uker før man får ta den på ny dersom man stryker.

22.35

Skrevet

Det du MÅ gjøre går vel i rekkefølgen trafikalt grunnkurs, teorilesing, mørkekjøring, øvekjøring, teoriprøve, øvekjøring, glattkjøring, langkjøring, oppkjøring.

Selvfølgelig bør du slenge inn kjøretimer med kjørelærer også. Anbefaler deg å lære deg basics (hvilke pedaler som er hvor, hvordan starte bilen, hvordan kjøre igang, bremse, skifte gir etc.) utenfor trafikken før du tar første kjøretime, da får du nok mer ut av kjøretimen :) hvem som helst kan lære deg at bremsen er DER og at du girer sånn eller sånn; det er først når man kan litt at en kjørelærer har noe å korrigere.

Kjør så mye du kan! Kjøretimer blir fort dyrt, og dessuten slapper man ofte bedre av når man har kjentfolk i bilen enn en kjørelærer. Slapper man av lærer man bedre. Dessuten er cluet med å bli en god sjåfør å repetere og få inn rutiner, og det blir dyrt om du skal repetere alt femten ganger med kjørelærer tilstede.

Jeg kan heller ikke understreke viktigheten av å kunne teorien GODT før du begynner å kjøre mye ... Har du det teoretiske i bakhånd er det så mye lettere å koble det du har lest til det praktiske trafikkbildet, og du vil få "knagger" å henge kunnskapen på som du vil dra stor nytte av når du sitter med teoriprøven og sliter med å huske det du har lest. Få gjerne en kjørelærer eller en dreven sjåfør til å komme med teorispørsmål til deg - gjerne ut av det blå. "Du får ikke lov til å kjøre avgårde før du har ramset opp de forskjellige lysene på bilen samt testet om de virker!" :P

Mørkekjøring er det også greit å få tatt så fort som mulig.

Langkjøring og glattkjøring får du definitivt mest utbytte av om du tar dette helt på slutten, gjerne bare et par uker før oppkjøring.

Ta kjøretimer ved behov! Ring gjerne kjørelæreren og bestill time til å terpe på noe spesifikt - rundkjøringer, trafikklys, kjøring på vei med flere felter, bykjøring, landeveiskjøring, bakkestart, rygging, parkering (lukeparkering?) ... Hva som trenger å terpes på finner du best ut selv, ved å kjøre mye og være litt kritisk til deg selv. Kjørelæreren merker ofte hva du trenger å øve på, men det er greit å komme ham/henne litt i forkjøpet også.

Skrevet

Dersom jeg skulle gjort dette på nytt ville jeg faktisk ha tatt sertifikat bare på automatgir. Det de fleste strever mest med er nemlig giring sammen med alt annet man skal huske på. SÅ kan man heller ta ny oppkjøring etter noen år når man er god på alt det andre, dersom man øsnker det.

Jeg tok med manuell gir, men har siden oppkjøring bare kjørt automatgir. Mye enklere!

22.35

Skrevet

Jeg kjørte opp i oktober i en alder av 27, jeg hadde så vidt sittet bak rattet da jeg gravid og med en gutt på litt over året fant ut at NÅ MÅ jeg ta lappen. bor på landet og er avhengig av bil. hele den dagen satt jeg på nettstedet teoritentamen.no.

dagen etter dro jeg til biltilsynet å tok teoriprøven og bestod ;). ringte en kjøreskole som drev med intensiv opplæring. (førerkortet på under 2 uker) bestilte tid til oppkjøring. rakk å ta førstehjelpskurset hjemme før jeg reiste.

3 uker etter jeg hadde bestemt meg satt jeg med førerkortet i hånden. Jeg tok mørkekjøringen i januar i år, så nå kan jeg kjøre så mye jeg vil :)

betalte totalt ca 23 000 for hele opplegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...