Gå til innhold

Har visst en tjukk baby..Eller en som er på faren til å bli det..litt fortvilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

hadde en anelse om at han fikk for mye tillegg og nå er det bekreftet.

Har hadd lite melk til gutten da han krever mye (var stor da han ble født) og har derfor fått tillegg. det startet med ei flaske om kvelden,men så ble det mer da han var utrolig grinete på dagen. Var så behagelig etter vi begynte med det.

Nå, på 4 mndrskontrollen, har det vist seg at han har fått for mye. Kruven har steget rett til værs så ifl hs har jeg mer melk enn jeg tror. Så nå er det bare på puppen igjen unnatt grøt på kvelden og flaska før han legger seg etter anb.efaling fra hs.

MEN..han er potte sur på dagen, urolig osv..Har begynt å gi han litt fruktmos i håp om at det hjelper men han brekker seg av det.

Har gått litt likere i dag da jeg tror produksjonen er litt på vei opp,men gudene vet. Mistet melka mi på tida her med storebror å,men han var så mye mindre og forlangte også mindre..

Dritt dette. Vanskelige saker og skal jeg være ærlig? Jeg GLEDER meg til han skal begynne å få mat og mindre mm/mme. Føler jeg ikke har kontroll i det hele tatt og ammer konstant da han aldri blir fornøyd.

Skal gjøre det hs mener jeg skal gjøre nå i ei ukes tid så skal jeg veie han for å se om det er likere. De skal jo gå opp 100-150gram i uka,men han her har gått opp 250g i uka:-O

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså vet du hva.... Drit i hva hs sier. Barn legger på seg i rykk og napp. Jeg fikk beskjed om mitt barn hadde for lite hode og kanskje vi måtte på sykehuset og ta ultralyd av det. Det som er det viktigste her er at din sønn er fornøyd!! Hvis han er grinete og du vet han ikke er trøtt så trenger han mer mat. Jeg er så irritert på hs som ser papirer og kurver i stedet for å SE på barnet!

Skrevet

Og jeg ville introdusert et grøtmåltid til. For å kutte ned på melka og holde han mett lengre. :)

Skrevet

Synes dette høres litt merkelig ut jeg da... Hvis gutten er sulten på dagen så må han da få mat (!). Trodde nå det skulle en del til før en 4 mnd gammel baby kan kalles overvektig. En ting er hva de etter boka skal legge på seg, en annen ting er individuelle forskjeller. Er jo nye verre om de får i seg for lite! Da jeg var liten, veide jeg utrolige 10 kg på 4 mnd-ktr., fikk bare mm. Eller mamma hadde vel sikkert begynt med litt grøt, siden det var vanlig å begynne tidligere med det på den tiden. Jeg var ei sulten jente, og fikk mat når jeg ønsket det. God og rund og frisk:) Selvfølgelig er det flott at du vil fullamme, og du kan jo følge HS sitt råd og prøve det noen dager for å se om melkeproduksjonen går opp. Men om han tydelig er sulten og får for lite, ville jeg ikke nølt med å gi tillegg. Da anbefales det jo i første omgang å gi grøt, så du kan jo evt. forsøke å gi formiddagsgrøt også? Og så frukt innimellom, som du skriver at du gjør... Banan er jo f. eks. en mettende og næringsrik frukt:)

Ellers så har jeg selv ei jente på 9,5 mnd som fikk i seg lite på den alderen, så jeg synes du er kjempeheldig som har en matglad gutt! Det har heldigvis snudd nå for vår del også:) Lykke til!

Skrevet

HELT ENIG MED SILLYFILLY OG OLIVIA!!!

Skrevet

Jeg må si meg enig med henne over her, drit i det. Så lenge barnet ditt er fornøyd, som er det viktigste, så gå for det. Det er bare du som vet hvordan barnet ditt har det, og hva som funker. Ikke helsesøster som sitter å ser på den forbanna kurven :-)

Beklager, men jeg irriterer meg så grundig over helsesøstre!!

Jeg fikk beskjed om å slutte å gi sønnen vår så mye, heller prøve med vann - 2 måneder gammel, da ble jeg regelrett forbanna. Han var født 3 uker før termin, og var 2700gr da han kom til, så selvfølgelig, tok han seg opp brått og havnet godt innenfor kurven.

Vi spiser når vi er sulten, og slik bør det være for barna også. :-)

Skrevet

enig med deg eg sillyfilly og Olivia, de vokser som de skal.. vil aldri kalle en baby tjukk, min gutt har lagt på seg 250 g i uka siden fødsel.

fødsel 4034, 6 uker 6 kg og 3 mnd 7,6 kg. skal på kontroll neste uke (4mnd) og tipper han er iallefall 8,5kg. synes det er feil å "slanke" en baby. noen trenger mer mat enn andre. her drakk mini 160ml fra vi kom fra sykehuset, til hvert måltid 8 ganger i døgnet. de "anbefaler" jo da ca 60-100ml..

gjør det du synes er best, er du som kjenner han og hans behov best :)

Skrevet

Ser ut som vi er mange som er enige her og som har blitt litt provosert av hu helsesøstra di;) mødre vet ofte bet hva om er det beste for barnet sitt, vi kjenner dem tross alt bedre enn HS om ser dem en gang i ny og ne og da ikke ser BARNET, men en kurve (!).

Skrevet

Jeg og har en stor gutt. Nå husker ikke jeg tallene da jeg ikke har veiekortet her jeg er nå, men han har lagt på seg 200-300 g (som oftest 250, men enkelte ganger mer) i uka. Jeg og fikk beskjed om å minske inntaket til gutten min, men det nektet jeg! Er et barn sulten, skal det uten tvil få mat!! Nå er min "lille" straks 7 mnd og veier godt over 10 kg. Vekten har flatet ut den siste mnd siden han har blitt mye mer aktiv.

Stol på deg selv og magefølelsen din!! :-D

Skrevet

Hs sa til meg når jenta mi var 6 mnd at nå var hun aaaaltfor stor og at jeg måtte slanke henne. De brukte til og med ordet "slanke". Ble helt sjokka da barnelegen som var der sa dette til meg. Ble også drit hakke forbanna og bestemte meg for at jeg skal stole på min egen magefølelse og se an jenta mi. Fortsatte som før og etter hun rundet 1 år og kunne gå ble hun slank. Hun gikk av seg alt babyfettet. Og strakk seg skikkelig.

Det verste var at hun ikke var tjukk engang. Hun var lang og god og rund men babyrund. Og er UTROLIG glad for at jeg ikke hørte på hs. Hun fikk også svineinfluensaen da hun var 1 år (første gang hun var syk) og da gikk hun så mye ned i vekt at vi så ribbeina hennes. Glad for at hun hadde litt å gå på.

Stol på deg selv er mitt råd!

Hs har også en tendens til å bare se på vekt og ikke se på lengden også.

Skrevet

takk for støtte her:-) Hs snakka om å introdusere måltid istede for mme. Skal prøve å starte dagen med grøt også for å se hvordan det går. Han er ikke så hypp på grøten enda,men det blir bedre og bedre merker jeg. Har litt småangst for neste veiing må innrømme det. Redd for at han har gått opp for mye,men skal prøve meg frem i uka som kommer nå. Er bare på dag 2 så kanskje det blir bedre..Hvis ikke får han vel bare bli tykk.

Ble bare så fortvila da hun sa jeg måtte kutte ned på tillegget da hun mente jeg hadde nok melk, men merker jo selv at jeg ikke har det. Går greit på morgenen/formiddagen,men etter det er det lite gitt

Skrevet

Kan legge til at ved fødsel var han 3935g og 52 cm. På 4mndrskontroll var han 8430g og 67 cm. Gått opp 1 kg i mnd

Skrevet

Da hadde jeg satset på å gi han en grøtmåltid til kvelds i stedet. Siden du har mindre melk da.

Spiser han noe om natta? Hvis han gjør det er det enda en grunn til å begynne med grøt til kvelds. Blir han mer mett og kanskje dere slipper det ekstra måltidet om natta :)

Skrevet

haha, jeg må jo være full. Så først nå at du skrev han allerede får et måltid med grøt om kvelden.

Hva med å kjøpe et sånt nett å ha frukt inni så kan han bite og suge på det?

Skrevet

Blir også litt irritert over hva helsesøstrene kan si om slikt "de skal gå opp 100-150 gram i uka". Stakkar babyer, de er jo ulike! Min var veldig lubben for å si det slik da han var på alderen til babyen din. han drakk ca. 1,5 liter mme i døgnet fra han var to måneder og kurva gikk bratt oppover. Jeg var redd for hva helesøster kom til å si, og nevnte for henne at han har litt ekstra på kroppen. Helsesøstra vi var til mente det bare var godt å se, og hun ville ALDRI bedt meg om å "slanke" babyen på noe vis (trappe ned på mat/mme). Hun sa rett og slett at "jeg er kanskje litt gal, men SÅ gal er jeg ikke at jeg ville bedt noen slanke babyen sin!".

Min drakk mye fra han var to til fire måneder. Så spiste han veldig mye til han var et halvt år, og når har det gått seg sakte med sikkert til, til mer normalt inntak. De regulerer slikt selv mente helsesøstra vi går til og det har stemt hos oss iallefall! han hadde en bratt øknng på kurva en periode, men det har jevnet seg ut etter hvert.

Når jeg regner på det, så har min faktisk lagt på seg i snitt 250 gram i uka siden han ble født, og nå er han 8 måneder. Det er jo normalt det også! Babyen min er ikke tjukk nå han har strekt seg også, og er bare vanlig babylubben. :) Jeg ville ikke ha stressa om jeg var deg. Kanskje du kan snakke med en annen helsesøster for å få hennes mening? Vi her inne kjenner jo ikke babyen din, så kan jo ikke råde deg til å ikke høre på helsesøster heller. Men vil iallefall fortelle at det ikke er unormalt at de legger på seg 250gram i uka, og at ikke alle helsesøstre er enige om at man skal begrense matinntak hos små bebyer.

Skrevet

Ehh....har ikke vurdert å bytte hs?? Babyer er vel ikke tjukke? Så lenge babyen er fornøyd, må vel det være det viktigste?

Datteren til min svigerinne var godt over 10 kg på 6 mnd. kontrollen hugser jeg. I dag er hun en tynn flis, som klærne knapt henger på.

Bare vent til gutten din begynner å bevege seg, da forsvinner alt det ekstra fort!

Skrevet

Gutten min har omtrent samme mål som din, 4050 ved fødsel og 8600 ved 4 mnd kontroll. Og min helsesøster syns han var rund og fin hun :-) Og dette er også et blandingsbarn, mm og mme:-) Følger sin egen kurve, i rykk og napp! Du får si til helsesøstra di at alle vi lure mødre inn på DIB mente at barnet ditt skulle få spise så mye han ville!!!

Skrevet

Det er ikke ok av helsestasjonen å buse ut med at babyene er for tykke. MEN........ noen babyer blir faktisk så store at de får problemer med å bevege seg naturlig. De får problemer med å krabbe, snu seg, sitte osv. Og det er noe en prøver å unngå. Men det er klart, da snakker vi svært store babyer, og ikke gode og lubne.

Min datter er 68 cm og veier 8500g nå (9 mnd). Hun har en herlig og stor mage, men krabber i full fart uten problemer. Hun var liten ved fødsel og mager en god stund. Men nå er apetitten på topp og det samme er aktivitetsnivået.

Skrevet

er helt enig med de over her! Det er bare bra de har litt ekstra og de skal være gode og runde! Det er bare et sunnhetstegn at de har næringsvett. Jenta mil ligger an til å bli like tjukk og god som storebroren hennes var og jeg kommer aldri i livet til å slanke henne. Tro meg, så fort de begynner og krabbe og gå så blir de fort slanke.

Skrevet

Hvem bestemmer egentlig "malen" for barna våre???

Sønnen min på 7,5 mnd veier i underkant av 7 kg, og det er like ufint at folk (HS, "eldre" damer, de med "normalvektige" barn osv) kommenterer hvor liten han er.

Det ligger som oftest grunner bak.

Vi måtte være på sykehuset en mnd etter fødsel, sønnen min la på seg usle 50 gram på 4 uker...

Lite hyggelig når folk sier "stakkars deg, får du ikke mat du da?"

Så denne malen de prøver å bruke på alle og enhver; neste gang burde vi frese litt og spørre om vedkommede følger SIN EGEN kurve iht vekt og lengde. Da får sikkert pipa en annen låt!

Skrevet

Er veldig enig med det dere skriver.

Opplevde det samme med min lille når han var 2 mnd. Ga han mme i tillegg og kurven skøt i været. Han hadde rett og slett ikke magemål når det gjaldt mme. Han åt til han kasta opp. Ser på bilder fra den tiden at, jo han var veldig tjukk. Hehe. Slutta å gi mme nesten, ga bare en liten flaske rett før sovetid. Kurven sank sakte men sikkert tilbake til normalen, men det har faktisk tatt et halvt år før han var der han skulle være vektmessig.

Hvis jeg var deg ville jeg følt litt på hva magefølelsen sa meg. Ville gitt han litt mme dersom jeg trodde jeg ikke hadde nok melk og han virket sulten. Men ikke for mye. Uff, det er ikke lett å være mamma alltid.. Lykke til! (Og ikke bekymre deg, om han blir litt "tjukk" så beveger han det av seg når han rører seg mer :))

Skrevet

hei

jeg har også en liten god og rund gutt med godt næringsvett.(han fikk også mm og mme) For å minke litt på inntaket mme tok jeg og brukte litt mer vann i erstatninga slik at den ble tynnet ut litt.

Syns forøvrig det er rart at noen HS kaller babyer tykke og at de må slankes. De har godt av å ha litt å gå på, når de begynner å gå/løpe forsvinner det nok fort igjen.

Skrevet

Godt å høre at det ikke er bare vi som har en liten tjukkas:-) hehe. Hun sa han ikke var tykk nå,men var på fare til å bli det pga kruven. Jeg syns ikke han er noe tykk. Bare vanlig babytykk hvis dere skjønner. Han er jo veldig lang også.

Han får 1-2 måltider på natta. I natt var det kl 4 og kl 7 (var da våken og vi sto opp etterpå).

Han fikk grøt til frokost i dag,men spiste ikke særlig mye. Har virket OK i dag. Litt sutrete, men usikker på om dette er fordi han har fått for lite mat eller om det er at han har øyekatar. Merket det da han skulle legge seg i dag og det kan jo være ubehagelig.

Fikk 60ml mme i tillegg til lunsj i dag og slukte det så jeg vet ikke jeg... Merker også at produksjonen min har tatt seg godt opp så kanskje det er et håp for oss. Skal uansett prøve dette nå til neste veiedag på helsestasjonen da det kun er 1 gang i uka. Eller kanskje jeg skal ringe de på slutten av uka å forklare litt og spørre om vi kan komme alikevel? prøver det:-)

Skrevet

Må også si en ting til:

HS til lillebror er ganske rett på,men alikevel min type hvis dere skjønner. Kurven har steget rett til værs og hun sier det som det er men..ja..vet ikke jeg..

HS til storebror (samme helsestasjon) er utrolig trivelig og god, men kanskje for snill igjen.. man blir vel aldri helt fornøyd blir man vel?

Skrevet

Ja, jeg kommer til å få høre det motsatte på tirsdag.

Vesla mi har vært syk, forkjølet, og slet med å puste skikkelig, noe som førte til at på 3 uker gikk hun NED 90 gram. Hun er 5 mnd og 1 uke nå, 1 uke siden vi veide henne, så er spent på om vekta er på tur opp igjen og hva helsesøster kommer til å si...

Det skal ikke være slik at man gruer seg til å høre hva helsesøster sier! Man kjenner jo sitt barn best, og så lenge barnet har det bra er vel alt strengt tatt bra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...