Gå til innhold

Bør jeg være veldig bekymret?

Anbefalte innlegg

Hei på dere. Jeg har en sønn på 22 mnd. Han er en veldig aktiv gutt som knapt klarer å sitte stille i det hele tatt. (Med untakk av når han sover, ser på tv, kjører bil eller sitter i vogna på trilleturer, da er han stort sett helt rolig og taus). Han er sen i språkutviklingen og bhg sier han er veldig ukonsentrert sammenlignet med de andre jevngamle. Han springer i stor grad fra aktivitet til aktivitet og har spesielt lite tid til rolige aktiviteter som tegning, pusling og andre aktiviteter som krever at han må sitte rolig på en stol. Han leker gjerne med de andre barna når de holder på med veldig fysiske leker med mye springing og klatring, men når de andre holder på med rolig lek stikker han og leker for seg selv (er gjerne bortom de andre ungene for å knuffe litt innimellom). Barnehagen sier han fungerer best i små grupper og har begynt å ta han ut av gruppen for å prøve å "trene" litt på å konsentrere seg om forskjellige aktiviteter. Jeg er jo veldig glad for at bhg prøver å legge til rette barnehagehverdagen så godt som mulig for gutten min, men jeg ble samtidig veldig bekymret med tanken på at de føler det trengs å gjennomføre slike tiltak på en gutt som ikke er to år engang. Bør jeg

være bekymret for at han har ADHD eller er det alt for tidlig¨å tenke i de baner mener dere?

Har jo vært inne på tanken selv, men det har stort sett ikke vært noe problem her hjemme. Vi er mye ute for det liker han godt, leker mye med bil og traktor som han elsker og når han begynner å bli litt i overkant elektrisk setter vi gjerne på en film for da roer han seg fort ned igjen. Hverdagen hjemme går altså stort sett bra, men jeg ser jo hva bhg snakker om. Hjemme har vi liksom ikke bryd oss så mye om å få han til å sitte stille med rolige aktiviteter for han har ikke vist den store interessen. Jeg trodde egentlig han var en ganske allminnelig 2 åring, men kansje jeg har hatt for lave forventninger til hva barn på hans alder bør klare? Hva tror dere?

Fortsetter under...

Uff dette maste de på lillebroren til min datter om også, nå må de gi seg, en 2 åring skal da ikke behøve like og sitte rolig og puzzle og tegne er ikke alle barn slikt ligger for, hvorfor skal vi tvinge barn til dette? Noen elsker det andre ikke, mitt barn med ADHD elsket og puzzle og kunne sitte puzzle store puzzlespill mens andre som ikke har det trenger ikke ha intressen, jeg trur barnehager vil ha ett a4 ark barn og slik har det aldri vært og kommer aldri til og bli.

Jeg hadde ikke vært redd, gjør som dere pleier gå ut og lek med han og vist dere må gjøre ting når han er urolig hjemme sett nå på en film, det er vel også alt for tidelig og sjekke om de har ADHD når de er 2 år.

Nei syns han høres ut som andre barn når han er hjemme iallfall.

Nei la gutten din leve og ikke dra inn alt bare for barnehagetantene vil ha ro, men vil han ikke sitte i rolig lek når han er 4 så kan du kanskje bli bekymret, og da mener jeg ikke som og tegne eller puzzle vist han ikke har intresse av det, men som lego bygging eller andre rolig aktiviteter.

Nei alle barn er ikke like, og mann skal eller ikke forvente det, syns timeplan virksomheten i barnehagen blir helt ille, få barna ut og opp i trerne, og de som er bygd for og sitte inne la de puzzle.

Har mann sett ett barn med ADHD så har mann sett ett, og slik er det med de uten ADHD også INGEN er like,

Jeg tenker at det har sammenheng med språket. Jeg har selv en med ADHD og diverse annet, og en som var sein med språket. Akkurat i den alderen du beskriver, og noen år til, så var der mistanke om ADHD hos den med språkvansker også :) Men det var det altså ikke :)

• 2 uker senere...

det er absolutt for tidlig å tenke diagnose som ADHD på en 2 åring !!! du kjenner barnet ditt best og kjenner hans utviklingstempo!!! jeg har lagt merke for eksempel at min er ca. 2 måneder forsinket i forhold til andre barn (dvs han begynner å interessere seg for samme ting som andre om ca. 2 måneder etter mange andre, ikke alle)

i forhold til aktiviteter som bh forventer at barnet ditt konsentrerer seg om, så har jo du svaret selv- du sier jo selv at dere ikke bryd dere så mye om å få sitte i ro. for å få litt mer balanse mellom deres familie og kulturen i bh ville jeg kanskje prøvd å finne på noen aktiviteter som han blir glad i, duplo, pusle, lese osv. istedenfor tv'en. ganske sikkert på at det er i hvert fall noen av disse aktivitetene som gutten din kommer til å like :) og det er mye enklere for han å lære hva man egentlig gjør med duplo, eller puslespill når han gjør det i rolige omgivelser hjemme med personer som kjenner han best- mamma og pappa, enn i barnehagen.

lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...