Gå til innhold

Har du født på ABC Ullevål?

Anbefalte innlegg

Gjest isimagen

Jeg vurderer sterkt å søke plass på ABC-avd på Ullevål. Er det noen som har erfaringer derfra?

Lurer spesielt på:

- Hvordan ser fødestuene ut? Føder man i dobbeltseng?

- Hva synes du var den største fordelen med ABC?

- Hvordan opplevde du jordmødrene?

- Får man bedøvelse dersom man må sys nedentil etter fødselen?

Fortsetter under...

Det er store fødestuer. Man kan føde i vann eller dobbeltseng.

Største fordelen er at fødestuen er stor og fin, du får oppfølgin på ABC gjennom hele svangerskapet, barselrommene var mye finere enn på Ullevål pasienthotell. På ABC får man dobbeltseng på barsel og på vanlig hotell får man enkeltseng med en skuff under som kan dras ut.

Jordmødrene var veldig flinke alle sammen.

Jeg måtte sys en god del av lege og fikk selvsagt bedøvelse. Jeg antar at man får bedøvelse hvis man sys av jordmor på ABC også.

• 2 måneder senere...

Jeg har ikke født der ennå, men kan svare til en viss grad.

Som nevnt over, fødestuene er store, med dobbeltseng og badekar, uten noen form for medisinske apparater. Hele ABC er på en etasje i "hotellavdelingen" på Ullevål, med fødestuer, barselrom og undersøkelsesrom for svangerskapskontroller.

Man får en "egen" jordmor som følger en under sv.skapet, men man vet jo ikke om denne vil være på vakt under fødsel, så man hilser på dem man møter når man er der. Alle virker veldig flinke og hyggelige.

Det er en dør som fører inn på vanlig fødeavdeling hvis det skulle være behov for det. Man kan f.eks. ikke føde der ved igangsetting, premature fødsler (før 37 uke) eller dersom noe skulle skje under fødselen. Det stilles også visse krav for å få plass, men skal f.eks. være normalvektig og evt. tidligere fødsler skal ha vært ukompliserte.

Man får lokalbedøvelse ved sting etter fødsel.

Mange føder i vann der, så jordmødrene har god erfaring med det. De setter også akupunktur etc.

Avdelingen blir nå styrket ved jordmødrene som jobbet på Føderiket siden dette er nedlagt. Det skjer ikke at man får beskjed om å reise til et annet sykehus. Er det mange fødende samtidig, finner de alltid en løsning, evt. benytter seg av barselrom som fødestue.

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg har født på ABC og har bare positivt å si.

Rolige omgivelser, store fine fødestuer, man kan føde i vann eller på land, veldig hyggelige jordmødre med god tid og stor forståelse av hvordan kvinnekroppen fungerer i fødsel. Familierommene på barsel er supre.

Kan ikke forstå hvordan noen vil føde på riksen og ligge på barsel på flermannsrom uten pappaen tilstede...

Skal føde på ABC igjen!!

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Annonse

Gjest isimagen

Vil bare oppdatere denne:

Jeg endte med å søke plass på ABC og fødte der i september. Det var en fantastisk opplevelse, og jeg er sjeleglad for at jeg valgte ABC.

Flotte jordmødre, store fødestuer, kjempefint med eget barselrom hvor også pappaen bor. Jeg kommer til å søke plass der igjen. Anbefales til alle!

Slenger meg på. Fødte der i des 2008. Skal søke plass denne gangen også, men venter til etter tidl ul førstkommende onsdag. Var behagelig og god opplevelse. Trygt fordi men er kjent når man har hatt kontrollene der underveis. Deltok også på forberedende kurs der sist. Flott det. Hadde akupunktur sist. Fungerte fint for meg. Selvsagt ikke helt smertefritt, men pos smerte ettersom den kuleste gutten noen sinne skulle ut i verden. En smerte man vet hvorfor er der, som nærmer seg slutten mer og mer for hver ri og som ender opp med det mest fantastiske er etter mitt syn ikke noe å frykte. Fokus på det positive gjør smerten mindre intens og lettere å komme gjennom. Dette får du hjelp til å fokusere på på ABC.

• 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...