Gå til innhold

Noen som vil se hit litt? Jeg syns det er så "skummelt" å skulle snakke med legen om sykemelding....!

Anbefalte innlegg

Jeg er 21 uker på vei, og har jobbet 100% hittil. Nå orker jeg rett og slett ikke mer; har INGEN energi igjen etter endt arbeidsdag, og dét resulterer i at jeg sover bort resten av døgnet. (Og med to små barn fra før, samt alt annet som må ordnes i hus og med fritidsaktiviteter/kjøring osv, så blir jo ikke dét akkurat like gjennomførbart for mannen min..) Har dessuten hatt bekkenplager i tidligere svangerskap, og også disse har begynt å melde sin ankomst igjen nå. Noe som gjør at jeg ikke fungerer optimalt på jobb lenger heller. Er vel egentlig ikke i tvil om at jeg har gode grunner for å kunne få sykemelding hos legen - men gruer meg likevel utrolig til å skulle snakke med ham om det. Jeg er fra før så innprentet med "Man er ikke syk, man er gravid!!" og lignende utsagn at jeg er redd det er feil av meg å ikke presse meg gjennom dette de resterende månedene av svangerskapet.. For er det slik at det er det man BØR gjøre?

Samtidig hadde jeg hatt ulidelig godt av å trappe ned til f.eks. 60% jobbing nå. FÅtt hentet meg litt inn og hatt overskudd til NOE annet enn bare jobb.. men jeg kan jo ikke si opp 40% av stillingen min heller, bare fordi jeg har "sykemeldings-vegring". Usj.. ikke gøy dette! :-(

Noen som kan gi meg gode råd ang hva jeg bør gjøre?

Fortsetter under...

Du kan desverre ikke bli sykmeldt fordi du ikke klarer å følge opp fritidsaktiviteter/kjøring osv. Det er ikke arbeidsgivers ansvar (eller statens for den del) å betale for at du skal klare dette.

Men du kan sykmeldes dersom du pga en funksjonsnedsettelse ikke lenger klarer jobben din:)

Jeg hadde det slik fra uke 9 pluss litt kvalme også. Sa rett ut til legen at jeg ikke orket noe når jeg kom hjem fra jobb. Lå rett ut på sofaen og sov. Var tungt å vaske klær og lage mat. Hadde 1 barn.

Jeg sa jeg ønsket sykemelding en periode og han sa det var helt greit. Jeg måtte kjenne på det selv. Var sykemeldt 2 mnd.

Du må nok bare bestille time og oppgi til sekretæren at det gjelder sykemelding ang. graviditet. Da vet legen hva det gjelder og har fokus på at du ikke føler deg bra når du kommer inn til time.

Hun sier jo at hun ikke makter å følge opp nå noe som helst etter endt arbeidsdag 10:28. Jeg er sykemeldt fordi jeg møtte veggen i et forsøk på å holde 10 baller i luften samtidig, jeg kan jo helt greit gå på jobb, men det går på bekostning av all tiden jeg ikke er på jobb (på samme måte som jeg jo fint kan vaske huset, men med det resultat at jeg ikke makter noe annet etterpå) - så jeg ble sykemeldt fordi jobben er den plassen som kan legges til side akkurat nå, barna mine MÅ jeg jo forholde meg til - kan ikke sykemeldes fra dem.

Å ikke greie hverdagen mer under graviditeten kan helt fint være en grunn til sykemelding for en tid, det er ikke det samme som at HI aldri mer vil mestre hverdagen med familie og jobb.

Sykmelding eller ikke skjer i samtale mellom deg og legen din hvor du legger frem problemstillingen og han vurderer.

Jeg synes det høres veldig fornuftig ut å ikke slite seg helt ut før fødsel. Det vil koste dyrt både for deg og familien.

TIPS: Om du får sykmelding - velg å gå kortere dager dersom det er mulig. Det er de lange dagene som sliter mest.

Jeg er delvis ufør pga en ulykke og jobber 30% på tre dager....

Kan høres ut som litt mye pes, men samtidig er det slik jeg kan fungere på sikt.

OG en ting til - se etter hva det er du kan la vær å gjøre! Mange gjør så mye som jeg har vært nødt til å prioritere bort og de er så "slitne". Sier ikke at det gjelder deg, men tenk over det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...