mamma til Armand & Even Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Jeh har fått NOK av angt . Jeg er i uke 34 og klarer ikke fortsatt å sove godt om natta. tenker på fødesl hele tiden . har fått konsentrasjon vansker. mitt første fødsel var mareritt og pga min arvelig sykdom får jeg ikke epidural pga fare for indre blødning. jeg hadde flere samtaler med legen. men siden jeg føda engang vagninal før får jeg ikke keisersnitt. det går raskere og letter denne gangen sier min lege. Ja det gjør vondt å føde sier han fødselslegen på sykehuset. ))))): synes dere at det er sent å søke igjen??????. tenkte å prøve en gang til hvis det er ikke sent.
lus246 Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Nei det er ikke for sent. Send en mail og si at du vil ha samtale om ks. du stiller faktisk sterkere i forhold til å kunne "kreve" ks som 2. gangs fødende. Uansett hva legen sier. De nasjonale retningslinjene (stortingsmelding nr 12, en gledelig begivenhet og kvalitetskrav til fødselsomsorgen) omtaler spesifikt fødselsangst, bla pga tidligere fødsel, som en mulig medisinsk grunn til ks. kvalitetskravene er utformet slik at man selv bestemmer hva slags type smertelindring man vil ha. Når du ikke kan få epidural vil jo manglende adekvat smertelindring sammen med fødselsangst fra første fødsel være nok til at du ikke kan nektes ks. Men du må regne med at de prøver seg. Du må derfor være krystallklar. Skriv i mailen at en vaginal fødsel er helt utenkelig fordi du opplevde første fødsel som et mareritt. Skriv at smertene var helt uutholdelige og medvirkende til at du har utviklet angst. Arvelig sykdom gjør at det ikke finnes mulighet for tilstrekkelig smertelindring for deg og dette gjør det uaktuelt å førsøke en ny vaginal fødsel. Skriv at en vaginal fødsel i så fall må gjennomføres gjennom tvang og at dette vil oppleves som et klart overgrep. Skriv at dersom du nektes keisersnitt på ditt grunnlag skal det journalføres at du opplever følgende: til tross for sterk fødselsangst grunnet det du opplevde som en svært traumatisk første fødsel og manglende mulighet for smertelindring, tvinges du til å gjennomføre en vaginal fødsel. Du opplever dette som tvangsbruk og et overgrep mot din person. Tanken på å føde vaginalt går utover din psykiske helse og ødelegger for gleden det burde være å gå gravid. Du er redd for at stresset som din uavklarte siruasjon medfører, kan virke uheldig på barnet. Du får ikke sove og klarer ikke å spise skikkelig. Du anser derfor at å nekte deg keisersnitt vil være et brudd på helsepersonellovens paragraf 4 og de nasjonale retningslinjene for fødselsomsorgen i Norge. Jeg ville ha sendt en mail til sykehuset som inneholdt disse opplysningene. Det er krav til at helsepersonellet journalfører alt av betydning for saken så derfor skal din opplevelse av angst, tvang og overgrep skrives ned. Det vil gjøre det meget vanskelig for noen å nekte deg ks. Slik jeg leser regelverket har du krav på ks med mindre det skulle foreligge en medisinsk kontraindikasjon. Hold oss oppdaterte da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå