Gå til innhold

Til dere bakeeksperter: Når det står "smør" i oppskriften, bruker dere da smør eller margarin??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Går mer på smak og behag. Jeg liker smørsmaken, og bruker som oftest det.

Bruk ikke Soft og "light" varianter, iallefall ikke Brelett.. Det står som regel på "smørpakkene" om de er egnet til baking ol...

Med bakgrunn i at margarin er kjemisk fremstilt, mens smør er naturlig bruker jeg aldri margarin. Margarin inneholder også transfett. Margarin har nærmest evig holdbarhet, noe som ikke akkurat er positivt. Smør harskner fordi det er naturlig.

Annonse

Alltid meierismør, det gir best smak og best resultat.

Margarin skal man ha i seg minst mulig av, det er et kjemisk fremstilt stoff som vi ikke har noen nytte eller glede av. Smør kan kroppen håndtere i normale mengder for det er et naturlig stoff.

Har sluttet helt å kjøpe margarin, bruker olje eller smør i all matlaging.

Jeg bruker kun meierismør. Vi har ikke margarin i hus, pga innhold og hvordan det er fremstilt.

(Til steking bruker vi forøvrig rapsolje, med en liten dæsj smør i. Dette for å slippe at det spruter så fælt.)

Trodde rapsolje var like ille som margarin jeg..? Jeg har ihvertfall lest at raps egentlig er giftig for mennesker, så for å få til en type olje som vi kan spise må den genmanipuleres og bearbeides den også.

Jammen ikke lett å vite hva som er best bestandig gitt..

Annonse

Kristin1974: Huh? Da har noe gått meg hus forbi *googlegoogle*

Jeg finner ikke noe om at rapsolje skal være mer ugunstig )enn andre oljer). Det er vel en av de oljene som best tåler høyere temperatur, som ved steking.

Hvis du absolutt må ha margarin er det vel Melange som gir best resultat. Hvis du også ønsker god smak + et innhold som er noe lunde bra for deg stemmer jeg for meierismør. Usaltet der det er spesifisert (ofte i sjokoladefondant, feks)

Bruker som regel melange, av og til smør. Visste ikke at melange/margarin ikke var bra, jeg da. Spiser ikke smør på brødskiva (hvis barna vil ha får de margarin) og bruker mest olje ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...