magica og lille tryll ♡ Skrevet 12. mars 2011 #1 Skrevet 12. mars 2011 Mannen skal ha lillknott alene idag for første gang og tenkte å ha en flaske i bakhand. Og kjenner jeg mannen rett så er det greit med alt som er klart. Kan man det? Altså gjøre flaska med mme ferdig, så det bare er for han å varme på ved behov? Kan den varmes i mikron? *grønn*
pip pip Skrevet 12. mars 2011 #2 Skrevet 12. mars 2011 Det er ikke anbefalt. Man skal helst drikkes etter at den er ferdig blandet. Det du kan gjøre, er å fylle opp vann på flaske og gjøre klart mengden mme pulver. Så når minsten skal ha mat, kan han bare varme og blande:) Jeg varmer vannet i mikroen når det trengs
*Lissi* Skrevet 12. mars 2011 #3 Skrevet 12. mars 2011 Eller man kan kjøpe slike ferdige bokser med mme på butikken.
Ella78 m/ A&M Skrevet 12. mars 2011 #4 Skrevet 12. mars 2011 Vel, det er vel som å "banne i kjerka", dette, men hvis barnet ditt ikke er altfor lite, så går det sikkert bra. Jeg må innrømme at jeg gjorde dette ganske mange ganger da eldstemann var liten, men altså ikke de første månedene av hans liv. De får jo litt bedre utviklet tarmer etter hvert og tåler litt mer, tenker jeg. Men ellers så er det jo ikke så innviklet å gjøre klar en flaske med rett mengde vann, og måle opp pulveret i en sånn dispenser, og så fortelle han hvor lenge han må varme vannet i mikroen før han har oppi pulveret... Det klarer han sikkert!! :-)
1. gangsmams Skrevet 12. mars 2011 #5 Skrevet 12. mars 2011 Helsesøsteren vår sa at det bare er å blande for en hel dag, for så å varme i vannbad/micro når den skal brukes! Da var mini 4 mnd da...
Juni10 <3 og April12 <3 Skrevet 12. mars 2011 #6 Skrevet 12. mars 2011 Tror ikke helsesøstre er de med mest peiling på mme.. tror ikke dette er anbefalt, pga. bakterieopphopning som kan komme i melk.
Nea og juniors mamma Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 Om du trenger mme raskt, anbefaler jeg også å ha et par kartonger med ferdigblandet som bare er å varme opp. Ellers er jeg enig i det som blir sagt lengre opp, at helsesøstre ikke har alle svar eller god kompetanse på alt. Er selv sykepleier til barn og har satt min egen hs fast på uttalelser hun har kommet med som jeg kan motargumentere på bakgrunn av forskning og uttalelser fra mine barnelegekolleger. Vi bør alle være litt kritisk til uttalelser uten god argumentasjon på enkelte områder.
Grand Old Lady Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Jeg spurte på apoteket hvordan det kunne gjøres med morsmelkertstatningen Nutramigen. De ringte produsenten og der sa de at ferdigblandet MME kunne oppbevares 24 timer i kjøleskap og varmes når vi trengte den. En påbegynt flaske måtte drikkes opp ila 1 time, og en flaske som ikke var drukket av kunne stå i romtemperatur i 2 timer før den burde kastes. Regner med at de samme reglene gjelder for de andre MME merkene og. Jeg blandet for en halv dag av gangen og oppbevarte i kjøleskap. Mitt barn var prematurt og dette gjorde jeg helt fra begynnelsen (sykehuset gjorde det også slik). Gikk helt fint.
magica og lille tryll ♡ Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2011 Ok. takk for utfyllende svar alle sammen
Trultemor73 Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Med de to eldste barna mine, så laget jeg alltid i stand flere flasker som jeg hadde hadde stående i kjøleskapet. Da hadde jeg ferdige flasker som jeg bare varmet opp om natten i vannbad. Dette gjorde de også på føden. Har også vært på barneavdelingen på a-hus og de hadde også ferdigblandet mme i kjøleskapet. De to første barna fikk mme de to første månedene til jeg fikk nok melk til å fullamme. Så denngangen var det ihvertfall helt normalt, men det er nå snart 5 år siden. Minstemann har jeg kun ammet, så har ikke noen nylige erfaringer. Men en skal aldri varme opp igjen f.eks rester av mme som barnet har drukket av tidligere. Det skal kastes.
Trultemor73 Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 Ps. Fikk også beskjed om at ferdig mme kunne stå i kjøleskapet i 24 timer. Dette gjalt ihvertfall for collet og nan. De hadde begge deler på sykehuset.
Nat27 Skrevet 12. mars 2011 #12 Skrevet 12. mars 2011 Er ikke dette litt forskjellig fra merke til merke? Jeg følger anvisningene på pakken. Synes det er det tryggeste...
Hanna30 Skrevet 12. mars 2011 #13 Skrevet 12. mars 2011 Man kan bare gjøre det med mme som skal blandes ved 70 grader, og det er det bare Babysemp som skal. De andre skal blandes ferskt. Mme-pulver kan i sjeldne tilfeller inneholde en bakterie som kan være dødelig, så man skal følge det som står på pakken, og bruke blandet mme innen en time (med unntak av Babysemp da). Nutramigen er annerledes, fordi den ikke er laget som andre morsmelkerstatninger. Vil anbefale å kjøpe ferdigblandet, den skal bare varmes og er da ferdig til å gi:) Les mer på flaskeposten.org eller flaskemelkforumet her inne.
Sunshine med småtroll:) Skrevet 12. mars 2011 #14 Skrevet 12. mars 2011 Jada. Man skal vel egentlig ikke gjøre det,men jeg gjør det ofte. Gjorde det med storebror også. Så lenge det ikke står over lang tid så går det bra:-) Flere som gjør det å uten problemer. Feks: et vennepar hadde flaskebarn og de fikk anbefalt å lage store doser som de varmet opp;-)
stearin Skrevet 12. mars 2011 #15 Skrevet 12. mars 2011 Har lest en plass at NAN mme skal drikkes umiddelbart etter blanding, senest en halvtime etter blanding. Har også alltid fulgt dette, men av og til skjer det at flasken blir smakt på opptil en time etter at den er laget og oppvarmet. Da merker jeg at jenta mi får luft i magen selv nå når hun er 10 mnd gammel. Vil heller anbefale å kjøpe noen pakker ferdig-blandet mme og bruke de i farta. De bruker vi ofte på tur eller om snuppa er syk. Men så koster de også ganske mye da.. Det rimeligere alternativet er å sette flasker med riktig mengde vann i kjøleskapet og måle opp pulver i f.eks. barnematglass for så å bare varme vannet i micro og helle pulveret i. Gjør det når vi drar på tur også, små beholdere med pulver i og flaske med riktig mengde vann. Urinprøveglass har fungert bra her synes jeg, de er ikke altfor store, og de er av plast.
Trultemor73 Skrevet 13. mars 2011 #16 Skrevet 13. mars 2011 Nå har jeg goglet litt og fant dette: Årsaken til at Nestlè ikke kan stille seg bak de generelle rådene om å lage klar flere porsjoner melk i gangen, er at det finnes en bakterie i melkepulveret (ikke bare i Nan, men i alle) som KAN utvikle seg uheldig hvis det får stå en stund. En annen ting er at c-vitamin raskt blir dårlig og forsvinner. C-vitamin "dør" også ved rundt 60 grader, og det er derfor det anbefales å tillage melken med vann som holder 40 grader. C-vitamin er viktig for jernopptaket ;-) Så da stemmer det som er sagt over her. Men rart at dette ikke kan skje med de som alt er ferdigblandet i butikken? Da er det nok tryggest å lage for hver gang. Jeg er glad jeg har ammet, da jeg er utrolig trøtt om natta:-)
Mrs. Fix It- stor+liten Skrevet 13. mars 2011 #17 Skrevet 13. mars 2011 alle dere flaskemammaer: lager dere HVER eneste flaske HVER gang de skal ha mat å aldri har noe stående,?? tilogmed når dere skal på tur? det jeg gjør, og har gjort til både mini og storesøster(som overhodet ikke har tatt noe skade av det) er at jeg har flasker til 1 døgn stående ferdig i kjøleskapet og varmer i mocroen etterhvert som det trengst skyt meg den som vil, men ingen av mine har hatt noen problemer med dette, å fikk høre fra hs, lege, og flere andre foreldre at dette var helt greit.. så jeg ser desverre ikke problemet. hadde aldri orket å drive å koke å lage å styre flere ganger på natta... men det er jo meg..
Canari Skrevet 13. mars 2011 #18 Skrevet 13. mars 2011 Det tar jo veldig kort tid å lage en flaske vann da, mini er så stor at man ikke renger kpoke vannet lengre - lager ca 160 ml, tar da 85 ml kaldt vann og fyller opp med varmt vann (koker opp på 10 sekunder i vannkokeren) til 140 ml, oppi med knapt 5 skjer pulver, rister - ferdig på under 30 sekunder. Mannen må vel lære seg å blande en gang han også. Vi også bruker ferdigblandet av og til, men er ofte lettere å ha med varmt vann, ikke alltid man finner en mikro å varme i ute på tur..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå