~sjiraff~ Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Regner med at det finnes et alternativ for oss uten budnad. Er det galla? Altså lang kjole? Ellers? (er super dårlig på kleskodefronten innser jeg)
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Ja, hvis kleskoden er bunad, så er det egentlig galla, altså lang kjole. Men det kommer jo an på anledningen, da! Er det snakk om bryllup, så ville jeg nok gått for noe veldig i nærheten av galla, ja, hvis jeg ikke hadde bunad.
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Har da aldri hørt om noen som setter "bunad" som kleskode. Det er da særdeles arrogant? Ikke alle som har bunad liksom. Trodde det var vanlig at man da setter galla, da kan man gå i bunad om man ønsker. Ellers, hvis det først er sånn at antrekket er "bunad", så ville jeg i hvert fall gått i lang kjole, på grensen til galla, men for min egen del hadde jeg nok hoppet over hansker osv., som jeg synes blir litt over the top.
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Hør med de som har invitert, ikke sikkert at de har tenkt tanken at noen ikke har bunad - litt synd å fornærme dem hvis man kommer i galla (selv om det er deres egen skyld når de ikke vet hva kleskoder er og kan oversettes med)
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Hvis vanlige klær ødelegger hele happeningen, kan man vurdere å leie el låne bunad, eller kjøpe stakk, skjorte og skjerf til damen og busserull og vadmelsbukse til herren
OsloMor Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Er helt med Mom2Two på denne, virkelig arrogant.
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #7 Skrevet 11. mars 2011 Jeg må si jeg faktisk er litt sjokkert over at noen synes det er okay å sette kleskode "bunad". Jeg har bunad selv, men er da også smertelig klar over hvilket dyrt plagg det er. Har hatt den siden jeg var 15, og hadde jeg ikke fått den av foreldrene mine, så hadde nok ikke jeg skaffet meg det selv i voksen alder. Og seriøst, skal man forvente at folk leier bunad til en anledning? Synes man er passe primadonna med slike forventinger av gjestene sine. Altså bunad er da et bondsk og særnorsk fenomen, kan ikke forvente at alle liker å gå med et slikt plagg en gang. Hadde det vært like okay å skrive antrekk "Armani-kjole"?
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #10 Skrevet 11. mars 2011 Mom2Two: Det der med at bunad er bondsk og særnorsk kan du vær'såsnill å ta tilbake, for det stemmer overhode ikke! Særnorsk? Hæ? Sett svenske folkedrakter? Danske? Russiske? Skotske? Sorry, her er du på feil jorde! Og hvorfor kaller du det bondsk? Hvor mange etniske norske innbyggere har vel ikke opprinnelse i bondesamfunnet? Nei, damen, stikk fingeren i jorda og finn ut hvor du er! Ikke ofte jeg blir irritert, altså, men... Men noe er jeg enig med deg i: Det er ganske drygt å sette "Bunad" som kleskode!
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #11 Skrevet 11. mars 2011 Jeg forklarte meg kanskje litt dårlig.. Enig i at det ikke er særnorsk i den forstand. Jeg står for at jeg synes bunad er bondsk. Og ja, jeg vet at man også har folkedrakter/nasjonaldrakter i andre land, men kanskje ikke så utbredt brukt som her til den prisen? Jeg har bunad selv, bare så det er sagt. Til og med fra der jeg kommer fra;) Men jeg synes helt ærlig ikke bunad er spesielt pent, jeg. Synes det ser bondsk og teit ut. Vet det ikke er særlig politisk korrekt å si det, men det er min opprikige og ærlige mening:-)
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #12 Skrevet 11. mars 2011 OK, jeg tar synspunktene dine til etterretning. Men det er i alle fall tydelig at du og jeg har svært ulik definisjon av ordet "bondsk", siden du bruker det sammen med "teit". Jeg er stolt av å være av bondeslekt (selv om jeg ikke engang er av bondeslekt, men av småbruker- og husmannsslekt).
kitty litter Skrevet 11. mars 2011 #13 Skrevet 11. mars 2011 Hadde blitt skikkelig fornærma hvis jeg hadde fått en slik innbydelse altså. tror ikke jeg hadde giddi å kommet engang... og du som mener man skal leie bunad..hvor mye skal man liksom bruke på et antrekk til bryllup?
Gjest Skrevet 11. mars 2011 #14 Skrevet 11. mars 2011 En kjole som passer til samme kleskode som bunad, vil nok forte koste minst like mye, helst mer, enn hva det koster å leie en bunad. ;-)
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #15 Skrevet 11. mars 2011 Det har da ikke noe med at jeg ikke er stolt av å være norsk eller av røttene mine. Vet ikke helt om jeg er av bondeslekt langt bakover, men det er jeg da sikkert. Trenger da ikke like de klærne av den grunn, gjør jeg vel? :-p
~sjiraff~ Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2011 Enig at "bunad" er en latterlig kleskode. Og for å være helt korrekt står det vel "mørk dress/bunad" - så da er kanskje galla mer inn i bildet av seg selv? Vet med sikkerhet at bruden hvertfall ikke kommer til å bruke bunad. Personlig synes jeg kleskoder utover "pent" e.l. er idiotisk. Og vurderer knelang kjole bare på trass )
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #17 Skrevet 11. mars 2011 Men de fleste har vel en kjole de kan bruke, trenger da ikke være ny hver gang.
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #18 Skrevet 11. mars 2011 Enig med deg, sjiraff? Hva er dette pokkers greiene med å diktere hva folk skal ha på seg da? Hvor primadonna skal det gå an å bli. Det holder da mer enn nok å skrive "pent antrekk". Folk må da for pokker selv få velge hva de synes er pent? Noen jenter liker korte kjoler (som utgår ved galla), andre liker en pen buksedrakt, noen bunad og noen gallakjole med hansker og hatt. Jeg synes i grunnen folk er penest når de selv har på seg noe de synes er pent. PS. Genrelt betyr ikke mørk dress galla, så da synes jeg i grunnen du står friere. Synes faktisk du kan ha knelang kjole, jeg.
~sjiraff~ Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #19 Skrevet 11. mars 2011 Så enig! Kunne ikke falt meg inn et sekund og diktere hvordan folk skal kle seg i et bryllup. Alle de jeg ville ha invitert er faktisk oppegående nok til å skjønne at antrekket er pent i et bryllup ) Kjenner ei som faktisk fikk kun "bunad" som kleskode i en bryllupsinvitasjon. Hun ringte og spurte om hun kunne bruke noe annet i og med at hun ikke hadde bunad. Svaret var nei...!! Sikkert unødvendig å si at hun ikke dro i det bryllupet.
Mom2Two Skrevet 11. mars 2011 #20 Skrevet 11. mars 2011 Det tror jeg ikke jeg haddet giddet å gå i heller, på ren trass!! Hva er det med folk da?
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 12. mars 2011 #21 Skrevet 12. mars 2011 Det er da helt vanlig å skrive kleskode i innbydelsen?? Kleskode "bunad" har jeg aldri hørt pom, men "mørk dress" er en vanlig kleskode. Jeg synes det er pyton når det IKKE står kleskode jeg, for da aner jeg jo virkelig ikke hva slags antrekk de forventer. "Mørk dress" er vel en av de minst strenge kleskodene, og man står ganske fritt til å kle seg (som dame ihvertfall).
3 små!:) Gutt, gutt og jente! Skrevet 12. mars 2011 #22 Skrevet 12. mars 2011 Enig med stinen... Jeg ser på kleskode som å gi en pekepinn på "hva slags" fest og hvilke forventninger man har, hva den som inviterer skal ha på seg osv. Syns ikke det er teit i det hele tatt, og foretrekker helst at det står i invitasjonen hvilken kleskode som gjelder for festen:) Og kleskode Mørk dress/bunad syns jeg i grunnen også var greit... Sånn jeg forstår det er mørk dress den kleskoden de går ut ifra, men kom gjerne i bunad om man ønsker:)
lille sprelle Skrevet 12. mars 2011 #23 Skrevet 12. mars 2011 Bunad er galla - og det betyr ingen korte kjoler. Vi valgte i vår invitasjon å sette bunad/mørk dress. De aller fleste kom i bunad. Utrolig mange som har eller som kan låne og det er veldig hyggelig å se så mange bunader på en plass.
Mom2Two Skrevet 12. mars 2011 #24 Skrevet 12. mars 2011 lille sprelle: Dere legger jo et enormt press på de som ikke har bunad da. Synes det er ganske ufint, jeg. Man kan heller ikke forvente at folk ønsker å låne bort et så dyrt plagg. Mørk dress er i hvert fall ikke galla, og man kan da fint gå med kort kjole.
gerd Skrevet 12. mars 2011 #25 Skrevet 12. mars 2011 Arrogant?? Kanskje brudeparet skal gifte seg i bunad og ønsker å ha en gammeldags ramme rundt det hele? Det er da lov å skrive bunad som kleskode om de vil? Det er jo en gang slik at en del velger å gå i kjole selv om man har bunad. Ved å skrive bunad som kleskode sier de jo bare at i dette bryllupet passer det bra med bunad. Har man ikke så har man ikke - det er jo greit. Men å kalle det arrogant å sette bunad som kleskode synest jeg er drøyt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå