Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser at noen har funnet gjennomsnittlig antall forsøk etter hvilken alder den som ønsker å bli mamma har... Er selv 35 år, blir nok ikke forsøk på et år, tenker jeg- økonomi og må ned i vekt. Har noen erfaring med å være "så gammel", skjønnre jo an sjansen er større dersom man er yngre..

Leser også om høy- og lavstimulering, er dette ved IFV?

Har klinikkene i utlandet ogå kø slik som på Rikshospitalet?

Anbefaler folk Volvat (tidligere Volvat) eller Danmark,noen som har erfaring?

Et siste spørsmål (skjønner jo at jeg burde kontakte klinikk jeg som har så mye jeg lurer på;); er det slik at noen er så heldige at de blir gravid ved første inseminasjon og slipper hormoner, medisiner, IFV og alt dette andre? Hjelp jeg skjønner at dette ikke bare blir lett... Jobber med å komme ned 15 kilo i vekt, vil at kroppen skal være best mulig form til en eventuell graviditet, men kanskje man bare må kjøre på...?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei og velkommen!!

Det å bli gravid er jo helt individulet, her kommer mye flaks, alder, helse, livstil etc etc inn. Så det er jo umulig å spå. Men mye av dette kan man jo gjøre noe med. Men det hjelper ikke hvis ting har grodd sammen eller eggene allerede har blitt av dårlig kvalitet.

Vet ikke hvilken situasjon du er i, det sier du ingenting om, men er du singel, gjøres det ikke i Norge. Da må du til f.eks danmark. Er du lesbisk er det mulig, men dette kan ikke jeg så mye om.

Hormoner kan jeg heller ikke så mye om.

Da jeg startet, gikk jeg inn på storkklinik.de sine sider og fant alt jeg trengte av informasjon der. dro til gynekologen min tok de prøvene jeg måtte og reiste.

Tror de fleste klinikker har en del informasnjon med svar du lurer på før du evt. søker råd hos en klinikk/lege.

Siden jeg hadde flaks, var 33år, har og har hatt en sunn livstil ble det blink på første forsøk og kom aldri til hormoner etc etc. men det er mange med erfaring her inne.

ønsker deg lykke til!!

Skrevet

Heisann!

Du og dine 35 år er absolutt ikke gamle oppi dette :) Det er damer eldre enn deg som får full klaff på første inseminasjon, så selv om fruktabarheten grunnet alder på eggene går ned etter fylte 35, så er det nok likevel fortsatt veldig individuelt.

Høy og lavstimulering gjelder nok IVF behandlinger ja. Og når det gjelder det så har jeg ikke egen erfaring og dermed ikke nok kunnskap, men har inntrykk av at lavstimulert ofte kan være det beste.

Klinikkene i Danmark har ingen venteliste nei. Hvertfall ikke Stork og Copenhagen Fertility Center (CFC) som er de to klinikkene jeg har undersøkt litt rundt. Selv bruker jeg CFC og kontaktet de to uker før jeg var der for min første inseminasjon :)

Det å gå ned i vekt er nok en god idé. Spør man de ved klinikkene om dette så anbefaler de det. Men selv har jeg mer enn 15 kilo til overs... Og skal snart reise avgårde for min tredje inseminasjon. Hverken gynekologen min her i Norge eller legen i Danmark har nevnt kiloene mine med et eneste ord. Vet at sjansene mine for å kunne bli gravid er like store som alle andres etter prøver og undersøkelser, og greier da ikke vente - selv om det nok har en del å si i en eventuell graviditet.

Jeg er utålmodig!

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger videre! :)

Skrevet

Hei!

Kan ikke allverden om hormoner, men går selv på "litt" progesteron nå etter ins. Min magefølelse er at jeg hadde blitt gravid uten hormoner også, men når legen vil gi kroppen litt hjelp sier man jo ikke nei. :-)

Når det gjelder alder, gir det en pekepinn om du har kvinnelige familimedlemmer som har fått barn sent. Moren min fikk brødrene mine i en alder av 38 og 41 år, så vi er fertile i vår familie. Du kan jo sjekke litt bakover i familien din.

Ellers lever jeg veldig sunt, og hadde tatt av en kilo eller to før jeg satte igang. (Er normalvektig, men ville ha litt å gå på.)

Jeg har inntrykk av at endel av klinikkene i Danmark har kapasitet til å ta i mot deg raskt. De jordmor-drevne hadde litt lenger ventetid enn de legedrevne. Så da må du bestemme deg for om du vil ha åpen eller anonym donor først.

Jeg ble gravid på 2. ins, uten hormoner, men den tror jeg satt feil eller noe, mye smerter og alt var over 3 uker etter ins. Neste runde satt den igjen, men denne gangen virker alt normalt, og jeg tar litt progesteron hver kveld. (1. ins jobbet jeg hardt fysisk hele tiden, med mye tunge løft osv, så sjansene var dårligere da, tror jeg da.)

Jeg er snart 39 år og har to barn på 3 og 5 år fra før. Ble vedlig lett gravid med de barna jeg allerede har.

Du kan jo bare koste på deg en tur nedover for inseminasjon, sånn bare for å prøve, om du er ivrig? Går det ikke kan du jo fortsette med planen din og reise nedover når du føler at du er i mål med forberedelsene.

Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg er nett fylt 40, begynte forsøk med inseminasjon for et halvt år siden. Jeg angrer på at jeg ikke begynte mye tidligere fordi det da kanskje hadde vært enklere å lykkes. Men jeg var ikke klar for det i hodet mitt før så sånn sett tenker jeg minst mulig på angeren. :)

Har hatt 5 inseminasjoner som ikke ga antydning til at noe spesielt skjedde. Var nede nå i uken for IVF og ruger nå på 2 egg. Jeg fikk ut 6, men det var kun 2 som ble bra nok til å kunne brukes videre ( 1/3 del altså!). Det sier jo litt om hvor bingo dette egentlig er.

I Danmark er det ikke mye kø. Du må ha hatt en samtale med dem når alle prøvene er tatt, men så er de i grunnen klar for å ta i mot deg. Det er hvertfall slik jeg har blitt mottatt både på Stork og CFC.

Det er ikke alle som trenger hormoner, men det finner gynekologen din ut av. Jeg måtte ha hormontilskudd for å få eggløsning, det var da snakk om hormonpiller i 7(?) dager. Jeg fikk ingen bivirkninger av de.

Ved IVF (snakker nå om kort regime) er det mer hormoner som settes som sprøyter. I tillegg må man ned for å ta ut egg og får innsett 2 dager etterpå.

Jeg er noe uenig med de som anbefaler å gå rett på IVF. IVF tar på kroppen med alle medisinene + er økonomisk sett krevende. Jeg ville prøvd noen ganger med inseminasjon først.

Jeg er heller ikke enig i at du skal ta en tur for moro skyld. Man skal ikke gjøre dette dersom man ikke er sikker på at det er dette man vil. Man skal ha tenkt gjennom problematikken åpen / lukket donor og dersom barnet spør etter far i fremtiden, hva svarer man og ser man muligheten til å gi barnet den selvtilliten som kan hende kreves for å takle det... slike ting.

Skrevet

Heihei!

Jeg var klar når jeg var 35 år - men tenkte jeg skulle møte mannen i mitt liv før jeg visste ordet av det, så jeg utsatte prosjekt baby i 2 år. Nå angrer jeg på at jeg ikke startet når jeg var 35.

Start når du er klar - men alderen betyr en del i denne prosesen. Jeg har inntrykk av at alder betyr mer enn vekt.

Dersom du er singel, kan du kun utføre dette i utlandet. De fleste her på sidene reiser til Danmark. Det er lovlig i Finnland også.

Før du setter i gang, må du til lege for å ta en del prøver: HIV, hepatitt, div hormon nivå - og muligens noe mer. Du får info om hvilke prøver du må ta fra klinikken du velger. Du må også til gynekolog. Dersom alt ser bra ut, blir du nok ikke anbefalt å bruke hormoner.

Lykke til med dine valg:-)

LA

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...