ElisabethAa Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Eg venter barn i begynnelsen av mai, og har en kompis som skal få kattunger nå snart. men di er jo ikke leveringsklare før i juni.. noen som har noen råd? burde eg få en kattunge i juni eller vente?
Maia&Mathias <3 Skrevet 11. mars 2011 #3 Skrevet 11. mars 2011 Jeg vil anbefale deg å IKKE få katt! Det er kjempekoselig med en liten pys, men de krever masse, ihvertfall i begynnelsen og med en nyfødt baby i hus vet du ikke om du har tid til å gi den det den trenger... Vi hadde to katter når vi fikk vår lille gutt og de ble fullstendig satt i andre rekke. De begynte å tisse på dyna til lillegutt og ble utrolig masete så vi bestemte oss for å kvitte oss med de når lillegutt var 3 mnd gammel. Så jeg ville absolutt venta hvis jeg var deg!
Elsebeth Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Heia Vi har vært litt i samme situasjon.. Men vi har en katt fra før, og får en til i midten av mai, og har termin 3 juni.. Vi ser ikke på dette som noe problem, men det er jo selvfølgelig veldig personavhengig hva man ønsker selv og hvilken innstilling man har til det Lykke til uansett hva du velger!
Mia2011 Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Jeg ville ventet, katter er krevende.. vi har to rasekatter på drøyt tre år og de er av en ekstremt krevende rase. Vi har hatt de med på forberedelsene underveis, alt fra oppussing av baby rom, til å skru sammen seng og brette tøy. De har vært med på alt, men er allerede tilvent å ikke få være i hverken våre senger babyens eller vogna. Det har gått greit sålangt, de er vel oppdratt men det til tross er vi forberedt på utfordringer.. Så klart det er nusselig og kos med kattunge, og en fin tid å få den på, men jeg ville ventet til neste vår, da har dere alle litt mer glede av den og den får oppmerksomheten den trenger.. du vet det er alltids kattunger å få, litt annerledes med dyr som må bestilles osv.. Lykke til med valgets kval
Oktobergutt2010:) Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Er katter krevende? Beklager, men jeg har vokst opp med katt, og drevet med oppdrett, katter er overhodet ikke krevende. I min mening da Om du ønsker deg katt, få deg katt Det blir så krevende som du ønsker det. Katter er jo ikke helt forsvarsløse, og utrolig selvstendig
Oktobergutt2010:) Skrevet 12. mars 2011 #7 Skrevet 12. mars 2011 Lillegullgutten + julitulle: Snakker vi voksne katter nå? Det er isåfall en veldig "vanlig" reaksjon hos katter som er vandt med å bli satt i fokus. Ellers kan det være fryktelig mange andre grunner til at de blir masete. Uten at man kan si noe med sikkerhet. En kattunge tilvennes det den får
Mia2011 Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Ja rasekatter er krevende vi har to orientalere, og valgte to nettopp for at de skulle ha hverandre.. men de krever mye stimuli og oppmerksomhet. og som ei over her skriver, katter har lett for å markere seg, tisse, bite/klore, søke varme og legge seg i vogn/seng oppå barnet osv, som du selv skriver, de er jo ikke helt forsvarsløse, noe som kan være både positivt og ikke minst (farlig) negativt) dersom det skjer endringer av vesentlig karakter.. og for de av oss som har hatt både kattunger og småbarn så vet vi at barna er første proritet til enhver tid, uansett Men hva HI her velger å gjøre er jo pp til henne selv, helt og holdent, vi som svarer her kommer jo bare med våre erfaringer.. akkurat som du Forresten kjenner ikke jeg til en eneste oppdretter som ville solgt en rasekatt til en familie som venter en nyfødt på ca samme tidspunkt som katten var leveringsklar ..
Oktobergutt2010:) Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Ja, rasekattene har gjerne litt mer personlighet. Men nå forstod jeg det ikke slik at HI skal kjøpe seg rasekatt heller, uten at jeg vet noe om det. Det er klart de kan endre adferd i det babyen kommer, men det vanligste er jo at voksne katter som har vært i fokus store deler av livet sitt gjerne kan bli sjalue og masete i det babyen kommer å tar oppmerksomhet. Ikke kattunger som ikke takler det da de aldri har fått livet med full fokus.
Elsebeth Skrevet 12. mars 2011 #10 Skrevet 12. mars 2011 Den katten vi har nå er rasekatt, og vi får ny katt ca 1 mnd før termin fra samme oppdretter, altså fortsatt rasekatt ;-) Hun ser ikke dette som noe problem, så lenge vi har tenkt nøye gjennom dette og at vi er sikker i vårt valg Det er jo selvfølgelig mye å tenke i gjennom når man skal ta et sånt valg, og man må jo være sikker på at en er villig til å prioritere den tiden katten også krever i tillegg til babyen
Tira Skrevet 12. mars 2011 #11 Skrevet 12. mars 2011 Uansett hva det blir til og ett råd til alle andre som har katt! Bruk 250 kroner og kjøp ett kattenett! ALLE som har baby og katt bør ha ett kattenett. Det er en så billig forsikring. Var ei dame her jeg bor som mistet babyen sin i fjor sommer fordi ungen lå i vogna og sov med ett helseteppe til lysskydd. Snek seg inn en katt som syntes babyen var svært så varm og god, og en svært liten baby klarer jo ikke å dytte vekk en diger katt som bestemmer seg for å sove på toppen av babyen. Ungen døde av surstoffmangel selv om mamma sjekket på babyen ofte. Det er ikke greit å vite hva som finnes og hva som trengs av babyutstyr, men snille dere! Kjøp kattenett!
kittecat *guttutenpåoginni* Skrevet 12. mars 2011 #12 Skrevet 12. mars 2011 vi hadde både hund og katt når vi fikk første mann..det gikk kjempe fint:) både katten og hunden tok i mot babyen bra:) nå skal vi få en til og ser ikke på det som noe utfordring i det hele tatt.. beste er bare å gjøre ting som om alt er normalt, ikke lag så mye styr.. en kattunge kan du tilvenne babyen så det tror jeg går super bra..få deg en kattunge du:) kos deg:) ps: er ikke verre å få flere barn sånn i forhold til oppmerksomhets greia enn det er å få dyr samtidig med baby... det blir hva du gjør det til selv.) har du troa så går det supert:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå