Gå til innhold

Jobb og gravid?!

Anbefalte innlegg

Hei jenter!

Jeg lurte på en ting; når vil dere fortelle på jobb at dere er gravide?

Jeg er litt usikker; har en jobb jeg stortrives i; men har knapt nok vært her et helt år, før jeg må inn 'på teppet' og fortelle av jeg snart må ut i permisjon. Syns det er litt ubehagelig, selv om vi har en ok tone her; jeg er litt redd for å møte misnøye rundt barselpermisjon..

Med mitt første barn mistet jeg jobben pga graviditet, og det henger nok litt igjen enda..! :o(

Noen som har gjort seg noen tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143007871-jobb-og-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det lov???

Jeg måtte si det når jeg var 7 uker på vei. ble så kvalm og sykemeldt pga det.. Men er kommunal bedrift da så jeg følte meg relativt trygg..

Dessuten har styreren selv nettopp kommet tilbake på jobb fra permisjon.

Du må jo ikke si det helt med en gang da? i teorien kan man faktisk vente inntil 3 mnd før fødsele.. da må man si det.. hehe..

Skjønner godt at du ikke har så veldig lyst å si det, men har dere tillitsvalgt eller fagforening eller noen du kan ha med deg??

Trodde det ikke var lov å sparke noen pga graviditet..?

Jobber alene hele dagen og har ingen pauser...bare står og går.. i tilegg er kvalmen min en dårlig kombinasjon med junk food etc...hehe

Men vi har også fått et ekstremt dårlig arbeids miljø pga en usæriøs sjef og en kollega som slarver og baksnakker konstant...alle andre vurderer å slutte pga dette.. har kjent lite lyst til å gå på jobb i over 2 år nå og føler at det sliter mer på meg nå som jeg er sliten og gravid ifra før..

Sjefen tok det veldig greit da j sa at j var gravid og var forberedt på at jeg kunne bli syk, ettersom samboeren hans var sykmeldt hele svangerskapet.

Men er like slarvete han som kollegaen vår har vi fått høre, så hvem vet hva som blir sag bak ryggen min..

skal tenke meg godt om og se om det blir forandringer der..hvis ikke får man vel prøve å finne noe annet...

så lenge du ikke er dårlig så trenger du ikke å si noe før nærmere terminen.. men samtidig tror jeg at sjefen setter pris på at du er ærlig.. hun har jo ikke lov å sparke deg pga graviditet...hvis ikke så kan du jo organisere deg om du er redd for at noe skal skje..:o)

Jeg har fortalt det i fortrolighet til min nærmeste leder som har personalansvar for meg allerede i uke 9. Årsaken var at jeg ble 40% sykemeldt pga svangerskapskvalme. Hun gratulerte meg og ga meg en stor klem - sa jeg kunne komme og gå som jeg ville :)

Skal sies at jeg jobben i en stor statlig bedrift hvor det er mange kvinner i fruktbar alder - og folk er ute i permisjon hele tiden. Her blir folk glade når andre går ut i permisjon fordi det betyr ofte en sjanse til å prøve seg på et vikariat i en høyere stilling.

Bare så det er sagt: Det er IKKE lov å sparke noen pga en graviditet!!! Det trodde jeg alle kvinner OG arbeidsgivere visste.

Uansett så har sjefen taushetsplikt, så alt du sier til han/henne skal skje i fortrolighet. Jeg jobber i helsevesenet i en liten privat bedrift (ambulanse), så jeg valgte å fortelle sjefen min det i uke 5 allerede. Rett og slett fordi jeg ville inngi til litt fortrolighet, men også fordi jeg ville han skulle ha forståelse for min uopplagthet..samt at han kunne begynne med tankegangen om hvordan han skulle få tak i folk som skal erstatte meg.

I ambulanse yrket så er det vanlig å jobbe de 3 første mnd, og deretter gå ut i permisjon. Dette er fordi arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for gravide, og fordi yrket er et høyrisisko-yrke i forhold til graviditet (tunge løft, branner, bilulykker, utrykningskjøring, smitte).

Det ble riktig for meg å fortelle sjefen min det (og mine kollegaer/makkere) tidlig. Alle ble kjempeglade (selv om jeg selv ikke var det i starten).

Skal jeg gi et råd så må det bli at ærlighet varer lengst. Og gjør det som føles riktig.

Lykke til!

P.S. Jeg var sykemeldt i 2 mnd (fikk en lite ønsket prolaps i rygg) før jeg ble gravid, så jeg følte meg ikke høy i hatten da jeg skulle fortelle sjefen at jeg i tillegg hadde klart å bli gravid midt oppi en langtids sykemelding.. Men se så fint det gikk!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...