..snøklokke.. Skrevet 11. mars 2011 #1 Skrevet 11. mars 2011 Lille mannen her er nå 12 uker. Han har selv stilt seg inn på legging i 19-tiden om kvelden, da sovner han veldig bra stort sett. Noen ganger vil han sove allerede i 18 tiden, vi prøver å holde han til halv syv ihvertfall. Får mat av meg når jeg legger meg i 23 tiden. Så spiser han igjen i 2/3 tiden.. Og sover igjen en time, halvannen.. Men så, når kl beg bli halv fem, ja da begynner ollingen, styrer på i sengen, lager mye lyder, griner ikke direkte, men det blir til grining til slutt hvis jeg ikke går inn og ut hele veien (han har eget rom). Tutt, tutt, spilledåse, er det en rap?, tutt, tutt osv osv... Tips noen?? Jeg vil ikke det skal bli en vane for han å stå opp så tidlig:( Å ta han inn i min seng hjelper heller ikke for øvrig..
mamma til lillingen Skrevet 11. mars 2011 #2 Skrevet 11. mars 2011 Prøvd å gi han mat? Før kunne jeg gi mat når det egentlig var på tide å stå opp, da sovna hun igjen når jeg la henne. Men nå er natta så stabil at vi likegreit står opp. Men om klokka ikke har bikka 7, da gir jeg mat og legger henne igjen.
..snøklokke.. Skrevet 11. mars 2011 Forfatter #3 Skrevet 11. mars 2011 Ja,jeg har prøvd det også, og føler ikke han spiser så veldig mye.. Men det gjør han egentlig ikke når han våkner i 2/3 tiden heller, så kanskje cluet er å holde han over det måltidet med tutt, og så heller gi skikkelig med mat i 4/5 tiden.. tror jeg skal prøve det i natt:)
fridasmokk Skrevet 11. mars 2011 #4 Skrevet 11. mars 2011 Sover han ettermiddagsluren sin sent? Vi hadde samme problem, men så fulgte jeg helsesøsters råd om å ikke la han sove etter klokken 16 (hun sa gjerne ikke sove etter klokka 15, men da blir han skikkelig overtrett) og da sover han fra 19 til 06 i alle fall (med mating i 23-tiden og 02/03-tiden som deg) Det er noe med at sen soving på dagen gjør at de våkner tidligere og vi pleide gjerne å la han sove siste duppen sin til 17- 1730..
Siamese Hellhound Skrevet 11. mars 2011 #5 Skrevet 11. mars 2011 Vi holdt på sånn i månedsvis. Gutten hadde luft i magen (ikke vondt - i hvertfall ikke ved 3-måneders alder), men plagsomt likevel. Det hjalp noe å legge en stor pute under knærne hans, sånn at han lå med beina høyt. Når de ligger stille så lenge, så samler det seg opp. Hvis dere samsover om morgenen, så kan du bruke ditt eget lår oppunder rompa hans. Det kan også hjelpe å trykke knærne hans mot brystet for å få ut litt luft - hvis det er det som plager ham, da! Håper dette kan være et tips? Verdt å prøve i hvertfall, for å få sove litt lenger!
mammaløve Skrevet 11. mars 2011 #6 Skrevet 11. mars 2011 Hei! Skjønner godt du er sliten, for akkurat dette er skikkelig tungt! Har en liten gutt på 7 måneder som må være "ollekongen" for han har holdt på sånn i i allefall 5 måneder. Så jeg har nok desverre ikke noe handfast råd til deg desverre. Eneste er at det kan være lurt å "slå sammen" måltidet klokka 3 og 5, samt være obs på luft. Vær nøye med å få han til å rape/hev hodeenden litt så ikke innestengt luft i magen gjør han urolig i søvne. Om det lar seg gjøre. Jeg tenker nemlig at 12 uker er veldig tidlig å prøve å gjøre noe som helst i forhold til sovetrening og avvenning/flytting av måltider. Da min var 12 uker hadde han fremdeles tydelige økedøgn der alt ble snudd på hodet, han sov mer eller mindre når han var trøtt, og rutinene begynte først å komme utover i hans fjerde måned. Og da hadde jeg fremdeles ikke så stor råderett over leggetid og når nattmåltider skulle inntas. Han fant sin egen rytme. Helsesøsteren min sier at det har lite for seg med forskjellige metoder før babyer nærmer seg et halvt år. Her er det helt sikkert en hel del forskjellige meninger, men jeg merker selv at det først er i det siste småen her har begynt å "forstå" endringer. Denne fyren her våkner også i et banka kjør fra 4-5 og helt fram til jeg bestemmer det er morgen (6.30). Vi har forsøkt det meste, og nå er han nattavvent men fortsetter med denne "ollingen" sånn i halvsøvne på morran. Siste utvei er å bare la han holde på uten å gi han oppmerksomhet, og det er desverre det eneste som har gitt noen effekt så langt. Forresten...en annen ting som hjalp (om enn for en stund) var å legge småen tidligere. Så nå går han til sengs klokken 18. Sover tyngre og bedre når han ikke rekker å bli overtrøtt før han legges. Mykke til, håper det ordner seg fortere for dere enn for oss!
..snøklokke.. Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2011 Takk for svar dere! Disse sidene er så kjekke:) I natt våknet han kl 3, da hadde han sovet fra kl 20. Spiste kl 22. Så den perioden er flott. Så våknet han igjen halv fem, og da ga jeg han mat igjen, så sov han til seks. Så kanskje han trenger litt mer mat i en periode om natten. Sov ikke noe særlig etter seks, så ti på syv sto vi opp., Jeg syns jo det er fryktelig tidlig da, særlig siden vi er vant til å ligge til ni om morningen i helgene pga de større barna styrer seg selv. Slutt på de tider gitt.. Du som skrev om duppen på ettermiddag har rett i at han har den sent ja, så sent som i 17 tiden. Og så tar han kvelden rundt 19 stort sett.. Det tipset skal jeg huske på , skal heller prøve å holde han litt der, og så legge han litt før hvis han blir for trett.. Det må vel bare prøves frem og tilbake i mange uker til, men inimellom blir man jo helt koko av ikke å få sove. Av en eller annen grunn syns jeg å være våken fra 4 tiden og utover er det værste, lettere å være våken kl 2 enn 4..
mammaløve Skrevet 12. mars 2011 #8 Skrevet 12. mars 2011 Tester viser at vi gjerne sover tyngst rundt klokka 4, så det er ikke så rart at det føles helt uutholdelig å måtte opp rundt den tiden. Spesielt når man ikke har hatt muligheten til å få den tunge søvnen tidligere på natten. Får du noe avlastning? Kan småen ta flaske så du i allefall får sove godt en natt i blandt?
mammaløve Skrevet 12. mars 2011 #9 Skrevet 12. mars 2011 Tester viser at vi gjerne sover tyngst rundt klokka 4, så det er ikke så rart at det føles helt uutholdelig å måtte opp rundt den tiden. Spesielt når man ikke har hatt muligheten til å få den tunge søvnen tidligere på natten. Får du noe avlastning? Kan småen ta flaske så du i allefall får sove godt en natt i blandt?
..snøklokke.. Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #10 Skrevet 12. mars 2011 Ja, han får bare flaske så det er greit nok det.. Men vi har to andre barn ogå, jeg syns det er greit at far er uthvilt og kan ta seg mer av dem i løpet av dagen:) Men hvis det fortsetter kan han nok bli nødt å ta en natt i helgene av og til! Nåja, det går seg vel til etterhvert. De er jo ikke små for alltid, man får jo huske på det:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå