Gå til innhold

Garantert operasjon for å fjerne mandlene hvis en kommer inn til legekonsultasjon på sykehuset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som blir 2 år i april som har vært mye syk siden han ble født. Har to leger (en på legevakta og fastlegen hans) som har sagt at han har store mandler. Har nå fått innkallelse til Ahus neste torsdag til legekonsultasjon med operasjon på fredag hvis legen mener det er nødvendig. Har alle dere som har barn som har vært til legekonsultasjon fått godkjent operasjon? Er litt spent på det her.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Normalt vil de ikke operere mandler på barn før barnet har fylt tre år. Det kan være greit å ha i bakhodet så du evt ikke blir skuffet hvis det er svaret du får.

klem

Skrevet

Dattera vår var på konsultasjon i høst, med planlagt operasjon noen dager etterpå (hun var 4). Fikk beskjed om at mandlene var store, men var ikke noe poeng å fjerne dem til tross for snorking og gjentatte infeksjoner. Så operasjonen ble avlyst.

Gikk bare noen uker før hun ble innlagt på barneavdelingen pga. infeksjon igjen, og barnelegen der henviste på nytt. 6 mnd ventetid på ny konsultasjon, var denne uka, og fikk beskjed om at de så tydelig at hun hadde hatt mange infeksjoner, og mandlene var store, så hvis vi vil kan vi få dem fjernet. Men det er opp til oss. Risiko ved både narkose og at blødning kan oppstå i ettertid.

Vi satte henne på venteliste til operasjon, men jeg er fremdeles veldig i tvil om jeg skal utsette henne for den. Livredd for eventuell blødning eller at noe skal skje under narkosen. Tenker på om det virkelig er nødvendig eller om infeksjonene går over av seg selv etterhvert. Har selv kjempestore mandler og snorker mye, men er frisk og lykkelig for det... Kunne aldri tenke meg å fjerne dem selv. Samtidig er det verre for henne å fjerne dem senere i livet enn når hun er fem. Uff, what to do?

Skrevet

Få de fjerna nå... Er bedre for ungene at de blir fjerna nå så de sliper infeksjon på infeksjon på infeksjon framover.... Bedre at de har litt småsmerter 1 uke framover og så fullstendig ferdig med det enn at de skal gå året rundt og være sjuk... :/

Selv om man sier det at man er frisk og lykkelig, hva vet man om at man kanskje ikke har søvn-apne? våkner du bestandig/ som regel opp fullstendig uthvilt?

Hvis dere har fått henvisning til legekonsultasjon og med evnt operasjon så hadde jeg ikke vært i tvil...

Kjenner forresten 3 gutter, 2 på 3 og 1 på litt over 2 som har blitt operert i det siste og livskvaliteten deres har økt betraktelig! :) Hadde ikke vært i tvil om det hadde vært mitt barn ihvertfall!! :)

Skrevet

Jeg synes også det er veldig skummelt med tanke på operasjon, men samtidig er dette en operasjon de foretar daglig og er en av de vanligste operasjonene i Norge, så vet innerst inne i hodet at det ikke er så stor fare. Men mammahjertet spør jo om dette er nødvendig da... Får legge liten min til legene i Oslo og håpe de vet hva de gjør. Har pratet med mange som har barn som har fjernet mandlene og de sier at de har fått ett helt nytt liv etter operasjonen. Får vente å si hva de sier til torsdag!

Skrevet

Det som er veldig skummelt er jo at en ikke vet hvordan de små reagerer på narkose og blødningsfaren... Huff, veldig skummelt det her!! :(

Skrevet

Småen her var mye plaget med halsbetennelser og andre plager med halsen. Han ble operert reett før han fylte fire år. Vi hadde konsultasjon på våren, og han ble operert på sommeren. Legen vi var hos virket helt fjern, og spurte bare om JEG ville at han skulle fjerne mandlene. Men jeg var overbevist om at han ville bli bedre om han fikk de fjernet. Så han fikk fjernet både mandler og polypper, og etter det ble snorkingen HELT borte, og han har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden! Han har det mye bedre nå, og han kom seg kjemperaskt etter operasjonen! Null problemer! :D Selvfølgelig er det tungt å legge sitt eget barn på operasjonsbordet, men vi må bare stole på at legene vet hva de driver med, og så må vi ikke tenke på skrekkhistoriene. De er på sykehuset til dagen etter de har operert.

Skrevet

Til sommeren er det forresten to år siden han ble operert, og den siste tiden før operasjonen hadde han halsbetennelser hver 6. uke.

Skrevet

Trollmora86-5pp: hvor vondt hadde han lille hos deg etter operasjonen? Gikk d lang tid før han kunne spise vanlig mat igjen? Hvor lenge holdt dere han hjemme fra bhg (hvis han går i bhg da...) og brukte dere mye smertestillende? Blødde han mye i perioden etter operasjonen og når skorpene falt av? Mange spørsmål det her... ;P

Skrevet

Så lenge han fikk kontinuerlig med smertestillende så var han ikke plaget med vondt i det hele tatt. Han hadde mest vondt om kvelden og natta. Han fikk vel smertestillende en ukes tid. Han ble operert når vi hadde ferie, så han var hjemme en ukes tid. Og småen blødde ingenting som vi kunne se når skorpene ramlet av. Han blødde derimot en del rett etter operasjonen, men det gav seg av seg selv iløpet av tre timers tid. 6-7 timer etter operasjonen lekte han med en annen gutt som ble operert før oss, så de kommer seg kjemperaskt etter operasjonen. :) vanlig mat spiste han igjen etter en dag eller to, men vi passet på at det ikke var mat som var så hard at den kunne skrape opp såret. Med sånn som feks pølse og stappe var null problem.

Skrevet

Tusen takk for svar, Trollmora86-5pp! Kjenner jeg gruer meg mer og mer men hjelper litt når de ikke har sånn kjempevondt lenge etterpå..... Heldigvis ELSKER gutten vår pølse så han kommer til å bli superfornøyd hvis han får lov å få pølse hver dag etter operasjonen! ;P Nå er d jo ikke sikkert d blir noen op, men har ihvertfall fått innkallelse til både legekonsultasjon og operasjon..

Skrevet

Hei

VI fikk henvisning til A.hus etter rundt 8 pencilinkurer på under et halvt år.

Vi var inne i 5 minutter, så ble det satt opp operasjon til fjerning av mandler og polypp 2 uker senere. Barnet mitt er 2 1/2 år.

Han har vært så plaget med pustestopp og snakkingen i tillegg, så det var ikke noe grunn å få det utsatt til høsten når han fyller 3 år.

Nå er det 3 uker siden operasjonen. Helt ærlig så trodde jeg ikke han kom til å bli såååå plaget etterpå, men nå som ALT er overstått var det verdt det. MYE gråting, lite spising, infeksjon i sårene og en slapp gutt.

MEN når det er sagt, så sa kirurgen at det var veldig store mandler på en så liten gutt, så det kom til å ta tid før de grodde.

Han ble innlagt i et døgn etter operasjonen.

Skrevet

Det som er med min gutt er at han aldri får en infeksjon som slår ut på CRP'en, så hver gang han har vært syk har vi fått beskjed om at det er ingenting de kan gjøre fordi han ikke har noe CRP selv om jeg har vært overbevist om at han har hatt vondt i halsen. Siste ganga han var skikkelig syk, i januar, var vi på legevakta og da hadde han akkurat nok CRP til at vi fikk pencilin til han. Legen på legevakta sa: "Jøss, jeg kan godt skjønne han griner mye med disse kjøttkakene i halsen! Disse var store!!!!" ;P Han er konstant forkjøla, snorker HØYT, er træg med snakkinga, har ofte vondt i ørene og har sånn søvn apne`så får satse på at de tar mandlene selv om han bare er 2... Både jeg og pappaen har hatt problemer med det, jeg fjernet polyppene når jeg var to og pappaen fjernet polyppene og mandlene når han var 2 så d ligger jo i genene... Får bare shoppe inn masse paracet, is, smoothie og pølser og krysse fingrene for at d går bra.... :)

Skrevet

Veldig greit å få det gjort nå.

Så lenge gutten har pustestopp om natten, er det god nok grunn.

Vi fant ut at drikkeyoghurt var det beste. ( for vår gutt). Han ville ikke svelge noe som helst, så vi ble helt rådville. Prøvde ALT. Men det viktigste er å få i han vann/ juice, så må bare maten vente. Men er jo ikke sikkert din gutt blir så plaget etterpå som vår.

Vi måtte jo få pencilinkur for en infeksjon i tillegg.

Det var uannsett verdt det :)

Lykke til :)

Skrevet

Stakkars dere, må ha vært skikkelig ille for alle sammen! Håper han ikke blir mer syk nå ihvertfall, siden han har blitt operert!

Takk for tipset om drikkeyoughurt. Han elsker youghurt, så får satse på at d går ned om han ikke vil ha noe annet... Krysser fingrene for at alt går greit! :)

Skrevet

Søsteren min er en av de som ikke ble operert. Gjorde det ikke i voksen alder heller fordi hun er livredd smerter, sykehus og operasjoner. Til slutt gikk hun med på å operere bort mandlene i en alder av 40 år... Hun sa at smertene etter operasjonen ikke en gang tilsvarte smertene av EN av de ørten halsbetennelsene hun har hatt gjennom årene!

Hvis legen mener det er greit, ville jeg spart han for masse infeksjoner, ja. Det går nok bra! :-)

Skrevet

Jeg fikk fjernet mine mandler da jeg var 34 år, og det var ekstrem vondt (bare gallesteinanfall og nyrebekkenbetennelse var verre) i 2 uker, fikk ikke spise, måtte ha smertestillende i stikkpiller siden jeg ikke kunne svelge tabletter, ny innleggelse da jeg ble dehyrert - MEN jeg hadde glatt gjort det igjen! Har ikke hatt en eneste halsbetennelse siden (snart 7 år siden) og nesten ingen andre sykdommer heller (fikk omgangsyke for en måned siden, men det teller ikke akkurat tenker jeg).

Datteren min hadde svære mandler, ikke så mange infeksjoner i halsen, men hadde litt nedsatt hørsel, og jeg var forbauset da det ble anbefalt å fjerne mandlene og falske mandlene. Jeg gikk med på det da jeg ikke ville at hun skulle gjennomgå det som voksen, selv om jeg tenkte at det var litt skummelt. Tenkte mye på en jente jeg hadde hørt om som ble livsvarig skadet etter fjerning av mandlene bare et par år før, og var litt redd (er dyrepleier selv, så skjønner alt med anestesi og er ikke redd det, men redd noe kunne skje barnet mitt - en sjanse som alltid er tilstede når det gjelder anestesi).

Operasjonen gikk greit, kirugen sa at det var enda bra vi gjorde det da mandlene var mye større enn antatt og hadde vært altfor store for en voksen (datteren var nettopp fylt 6 år da vi gjorde dette). Hun var dårlig den dagen, ingen matlyst, kvalm, kastet opp mye blod, og ble natten over. Men dagen etter var hun i fin form og ville spise som normal. Hun ble operert en onsdag og var tilbake på skolen mandagen etter med beskjed om at hun ikke måtte anstrenge seg i storefri. Det gikk så bra!

Merkelig nok traff jeg mamma'n til jenta som jeg hadde tenkt så mye om i forkant av operasjonen på min datter (hun var i praksis på sykehuset). Det var veldig rart, i og med at jeg hadde tenkt så mye på henne, og ikke visste at de bodde i området.

Jeg tror ikke du angrer om du velge å få fjernet mandlene nå, om du får tilbud om det. Drikkeyogurt, og også disse drikkene man får på apoteket (nutri-drink ??) er veldig gode etterpå. De var det eneste jeg fikk ned. Datteren fikk noen av dem da hun liker dem, men spiste for det meste vanlig mat i følge "reglene" vi fikk fra sykehuset.

Skrevet

Glemte å si at min datter snorket ALLTID når hun sov, helt fra nyfødt, og første natta etter mandlene ble fjernet, var første gang noensinne hun IKKE snorket. Og hun har ikke gjort det siden. Jeg merker at hun sover bedre og konsentrerer seg bedre på skolen. Hun er nå 9,5 år, så 3,5 år siden mandlene ble fjernet.

Skrevet

Tusen takk for alle bra svar! Blir mer og mer betrygget om at d å operere han nå er d riktige å gjøre så nå håper jeg d blir noe av operasjonen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...