Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset blir det mer og mer flaske og mindre og mindre pupp. Håper derfor noen har tid til å svare på spørsmål fra en clueless nybegynner:

1. Er det verdt å kjøpe sterilisator når baby er 4,5 mndr (i så fall hva slags)? Eller like enkelt å koke dem hver kveld i gryte?

2. Må flaskene både vaskes og kokes til de slutter med flaske?

3. Når man er ute på tur: er det lurt å kjøpe flaskevarmer av noe slag (hva slags?), eller like greit å ta med kaldt vann på flaska og varmt på termos og blande der og da?

4. Om man skal bort på hotell en helg - hvordan i huleste får man vasket og sterilisert flaskene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann og velkommen til "The No Milk Today"-club:)

1. Jeg brukte, og kjøpte, ikke flaskesterilisator. Kokte flaskene hver kveld. En enkel jobb som gjør seg selv og alt man trenger å gjøre er å legge flaskene i kjelen, passe klokka og fiske dem ut igjen.

2. Jeg kokte flaskene og tutene til hun var ca. 6 måneder. Etter det vasket jeg dem i oppvaskmaskinen og skylte i kaldt vann etterpå (bare for å være sikker på at det ikke satt igjen såperester)

3. På tur hadde jeg med tom tåteflaske og pulver. Vann får man alltids ett sted. Og skulle jeg på steder uten vann så lagde jeg en flaske, eller to, ferdig på forhånd. MME kan oppbevares i 4 timer i romtemp.

4. Da tar du med nok flasker som rekker til en hel helg eller ber pent om du kan få koke en flaske eller to på kjøkkenet.

Skrevet

1. Vi har aldri brukt sterlisator, og jeg hadde HVERTFALL ikke giddi å kjøpt det når ungen er så stor som 4,5 mnd. Lillegutt her er 5,5 mnd og drikker bare 2-3 flasker i løpet av dagen (får grøt og middag i tillegg..) så vi koker bare flaskene i kjele på kvelden.

2. Regelen er vel at flaskene ikke trenger å kokes lengre når dem begynner med fast føde. Jeg koker alikvel alltid flaske-tuttene og de andre smådelene ( har dr browns flasker).

3. Vi bruker sånn ispor-flaskevarmer. Lager bare flasken ferdig før vi går ut, og har den i denne isopor-tingen, holder godt på varmen i opptil 4 timer.

4. Har aldri hatt denne problemstillingen selv, men da hadde jeg bare tatt med meg nok ferdig steriliserte flasker så det holdt til hele helgen..

=)

Skrevet

Takk takk - når man først har akseptert at babyen ikke får nok og er mye friskere og gladere med flaske så er det faktisk ganske allright (etter mange uker uten vektøkning har hun nå lagt på seg 250g i uka i flere uker - kommer til å bli en skikkelig slugge...)

Da dropper vi sterilisator.

Vi har også Dr. Browns flasker, men hadde håpet å slippe å måtte kjøpe 10 stk så de varer en hel helg.

Lille NurketMitt - hvor har du skaffet en isopordings som fungerer?

Visstnok skal sidelommene på min stelleveske holde flaskene varme men de er iskalde etter 10 min...

Skrevet

1.jeg synes det holder at man vasker og koker flaskene i gryte hver kveld-det gjør jeg

2. Ja,flaskene bør vaskes og kokes helt til de slutter med flaske.

3. Jeg har ikke noe oppvarmer men bruker å ha kaldt kokt vann i flaska og varmt vann i termos og blander der og da-enkelt og greit

4. Har ikke vært på hotel med flaskebarn men løsningen er kanskje å ha flere/nok flasker for hele oppholdet hvis du ikke skal være der lenge.

Håper jeg kunne hjelpe. lykke til!

Skrevet

1. Jeg kjøpte ikke. Hørte av HS at når ungene begynner med fast føde er det nok å vaske dem på 65 grader i oppvaskmaskin. Altså trenger ikke koke lengre. Tips. Om du koker så er det greit å huske at på slike gamle ovner, så kan du slå av varmen etter at de har kokt så kokes det i ca. 10 min etterpå dersom du ikke har en nymotens ovn da.

2. Nei, se over.

3. Jeg hadde flaskevarmer, var aldri på tur plasser hvor jeg hadde behov får det. Spurte som regel f.eks på kafe e.l om de kunne varme vann. (hadde kanskje med kokt vann på flaske selv.

4. Har de ikke som regel kjøkken på hotell, jeg ville ha spurt på forhånd om de kunne gjort det for meg.

Skrevet

Hei, her blir det også mer og mer flaske - jeg har strittet imot lenge, men vesla har strittet like iherdig imot puppen, og detvser ut som om hun vinner.. Hehe

1. Vesla er snart 5 mndr - jeg kommer kun til å koke i kjele! Har kjøpt så mange flasker at jeg kan hoppe over en kveld hvis jeg ikke gidder :)

2. Hs sa flaskene burde kokes frem til 6 mndr

3. Jeg har kjøpt Termos til varmt vann.. Men som regel tar jeg med sånn ferdigblandet Nan når vi er ute på tur. Vesla godtar å drikke den kald og sa er det superenkelt!

4. Jeg er sikker på at du får kokt flaskene på hotellet. Så lenge man spør pent lar det meste seg gjøre - la babyen sjarmere resepsjonisten (vi brukte babyens sjarm for å få byttet høysetet en gang.. Funket som bare det.. Hehe)

Ammer du fortsatt litt eller har du kuttet ut helt? Jeg er veldig usikker på om jeg skal fortsette å tilby pupp eller om jeg bare skal kutte helt ut!

Skrevet

Hm, da kjøper jeg et par flasker til og sjekker med hotellet.

Jeg ammer fortsatt, men det blir jo mindre og mindre. Har rett og slett ikke nok, får flaske etter pupp til alle måltider bortsett fra om natten. usikker på hvor lenge jeg skal holde på og aner ikke hvordan man slutter, får jo tette melkeganger heeele tiden... og du?

Skrevet

Har ikke sett hva de andre svarer, men her er mine svar:

1. Du kan vaske flaskene i oppvaskmaskin når babyen er så stor, på program over 65 grader, da dør bakteriene. Jeg steriliserer dem i blandt og har dem i oppvaskmaskin til daglig.

2. De må enten vaskes for hånd og kokes/steriliseres på annen måte etterpå, eller ha dem i oppvaskmaskin.

3. Synes det er greit med ferdigblandet på kartong når vi bare er på cafetur (får varma i mikro der). Når vi reiser med fly eller bil er det greiest med termos og flaske,og ferdig oppmålt pulver på dispenser eller urinprøveglass. Går veldig raskt.

4. Jeg bruker å ha med vannkoker på hotell, og børste og oppvaskmiddel. Vasker GRUNDIG først, og heller over kokende vann til slutt. Litt sånn nødløsning, mend et går helt fint. Kan jo vaske i varmtvann fra springen og med kokende vann til slutt, så satser iallefall jeg på at alle bakterier er borte:) Vasker dem så fort jeg får mulighet, så de ikke står så lenge med melk i først.

Skrevet

problemet mitt er egentlig ikke for lite melk, men at snuppa ikke alltid vil ha puppen. Derfor tilbyr jeg alltid pupp først og flaske etterpå hvis ikke hun ikke ville ha noe særlig pupp.. men gradvis blir jo melkemengden mindre siden hun spiser mindre - så jeg ser for meg at det blir en gradvis overgang som ender med kun flaske etterhvert. Men ammer fortsatt om natten, og det vil jeg prøve å fortsette med (har forstått det slik at det skal gå an å amme kun om natten, fordi kroppen i teorien skal produsere så mye melk som barnet trenger.. så hvis jeg ammen en gang per natt vil jeg ha nok melk til en gang per natt).

Men synes det er mye styr med disse flaskene.. og særlig det å få rett temperatur på melka. Har som regel kokt vann på morgenen som jeg bruker utover dagen. Varmer da bare opp det jeg trenger i mikroen og blander i pulver - men det blir alltid for varmt og så tar det ca hundre år før den blir kald nok.

Derfor blir det veldig ofte til at jeg bare bruker sånn ferdigblandet nan - vesla godtar som nevnt å drikke den kald/romtemperert. Men den er jo dyrere da..

Skrevet

Jeg er også ny flaskemamma. Problemet her var heller ikke for lite melk, snarere altfor mye, med total brystnekt som resultat. Jeg tilbyr ikke lenger puppen før flaske. Men ammer om natta, da godtar han det av en eller annen grunn. (han er 5 mnd). Jeg har kaldt kokt vann i kjøleskapet og koker opp vann som jeg blander i det kalde. Har lært meg blandingsforholdet mellom kaldt og varmt nå og da er det veldiug enkelt å få det ferdig på 1-2-3.

Problemet her er imidlertid at han legger på seg dårlig, mye dårligere enn da jeg ammet. Syns det ofte er vanskelig å få han til å spise godt, og han virker tidvis ganske uinteressert. Ikke meninga å kuppe tråden her altså, men når jeg først fant noen flere i litt tilsvarende situasjon må jeg spørre litt om hvordan deres barn spiser av flaska? Er det "enklere" enn pupp, eller opplever dere også tidvis kaving og styring og litt "kamp" for å få inn maten? Og hvor mye spiser barna deres ifht vekten?

Skrevet

Nr 4.. Når du skal på hotell tar du med en liten bok med zalo og flaskekost og vasker de på badet.. Så kjøper du inn sånne poser som du putter flaskene i og setter i microen.. Medela har noen som selges på apotek. (Microsteriliseringsposer?) Går sikkert greit å låne en micro til det.. Tar ikke mange sekunder..

Nr 1 Fungerer like greit å bruke se posene hjemme og, siden babyen begynner å bli så stor... hver pose kan brukes 20 ganger tror jeg.

Nr 2 Jeg sluttet å sterilisere flaskene når hun var ca 5 mnd tror jeg, og sluttet å koke vannet når hun var 6 mnd.

Nr3 Hvis det finnes micro der du skal tar du bare med riktig mengde kaldt kokt vann på flaskene. Restauranter o.l. er stort sett greie og varmer.. Ellers syns jeg det var greit å ha med varmt og kaldt vann..

Skrevet

Når vannet er litt varmere enn fingertemperatur er det passe... Kjøler seg ned litt når du rister...

Skrevet

Til akvarangen:

(Tar tak i amminga, jeg.)

Ang tette melkeganger så kan du forsøke lecitin eller SPC-flakes, som visstnok kan fungere for noen. Se http://www.ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger

For å minske melkeproduksjonen kan du prøve blokkamming, se "Ny metode" på http://www.ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

På kort sikt går det også an å prøve å pumpe litt først, slik at det er litt mindre trykk, men pumping kan naturligvis virke motsatt også.

Det finnes også legemidler mot mye melk, be legen din ta kontakt med Norsk kompetansesenter for amming ang dette.

Ellers går det fint an å fortsette å amme bare en gang om dagen LENGE, man MÅ ikke slutte fordi om barnet bare vil ha om natta. Det er som regel sånn eldre barn blir ammet.

Skrevet

Mye gode råd, takker. Men da holder det altså å vaske godt og så legge dem i kokt vann en stund?

Vet noen hvor man får kjøpt sånn isoporbeholdet som holder vannet varmt en stund?

Akvarangen:

Vi måtte begynne med flaske da hun ikke la på seg på en måned (mellom to og 3 mnd). Kveldsflaska gjorde at hun la på seg 80g på en uke.. Så nå må vi gi 4-5 om dagen, hun har lagt på seg 250g i uka i det siste.

Hun blir mye mindre sinna på flaska enn puppen ja, selv om vi fortsatt bruker nr.1 tutten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...