1. gangsmams Skrevet 10. mars 2011 #1 Skrevet 10. mars 2011 Er det helt fjernt at lilleloppa på snart 5 mnd ser på barne-tv? Hun sitter i Vippestolen eller på fanget med smokk og kosekanin og koser seg skikkelig..... Jeg ser liksom ikke problemet jeg? Er jo bare 20-30 min??? Hva syns dere ?
Tulipan2010 Skrevet 10. mars 2011 #2 Skrevet 10. mars 2011 Det er sikkert ok med litt TV titting for de små, men det man må huske på er jo at de blir fort slitne. Tenkt hvor mye inntrykk, farger og lyder som kommer fra en TV. Det er nok ikke bra for øynene deres med altfor mye av det, men som sagt, litt om dagen tror jeg ikke gjør noe!
Gjest Skrevet 10. mars 2011 #3 Skrevet 10. mars 2011 Jeg må først bare si at jeg ingen ekspert på dette og kanskje jeg er vel forsiktig, men jeg synes at 20-30min. er mye for en så liten kropp. Min datter er 11 mnd. og har nettopp oppdaget tv. Hun får se 5-10min. på morgenen når jeg rydder ut etter frokost. Det er nok syns jeg.
Puppen og lillemor Skrevet 10. mars 2011 #4 Skrevet 10. mars 2011 Jeg ville ikke ha vært bekymret for 30 min med tv-titting! Enkelt og greit!
poppi ** med babyjente Skrevet 10. mars 2011 #5 Skrevet 10. mars 2011 Jeg ser heller ikke problemet så lenge det ikke overstiger en halvtime om dagen. Vesla her fattet tidlig interesse for tv'en. Hun er 6.5 mnd og ser ikke mye på tv, men av og til får hun se barne-tv halv 6 som en liten avveksling fra å leke på gulvet, og rett og slett for at hun skal holde ut fram til kveldsmaten. Ser på iveren at hun har sansen for kipper og fantorangen. Hun får ikke sitte i vippestol foran tv'en, men ligger på sofaen med et par leker. Hun følger litt med på tv og leker om hverandre. På den måten bestemmer hun selv hvor mye hun vil se, og når hun vil ha en pause:)
Grand Old Lady Skrevet 10. mars 2011 #6 Skrevet 10. mars 2011 Junior har sett Drømmehagen på TV siden han var 7-8 mnd. Var kjempefasinert og slappet godt av i vippestolen mens han så på. Godt med litt variasjon fra gulvet og lekene også. Jeg passet på at han ikke satt for nært slik at det ble for intenst, og jeg mener bestemt at han ikke har tatt skade av det :-)
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 10. mars 2011 #7 Skrevet 10. mars 2011 Har aldri tenkt tanken engang jeg, at tv skal være et problem?? Her står tven på omtrent hele dagen når vi er hjemme, men lillegutt kunne ikke brydd seg mindre.
Jenny_m Skrevet 10. mars 2011 #8 Skrevet 10. mars 2011 Min baby er en stooor tv slave.. Altfor lik pappa'n sin hehe og han blir 4 mnd på lørdag. Han blir nesten sinna hvis jeg tar han bort fra tv'n . Elsker å titte opp, skriker, "synger" og spreller med . Sitter å smiler for seg selv og er stor fornøyd. Han sitter ikke lenge av gangen, kanskje 10 maks 15 min !
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. mars 2011 #9 Skrevet 10. mars 2011 Jeg ser ikke problemet med 20-30 minutters tv-titting. Alt med måte Det er ikke bare ulemper med tv'n. Det kan stimulere til aktivitet faktisk. Etterhvert som de blir større vil de klappe, danse, hoppe og kanskje herme etter det som blir gjort på tv. Det kan være lærerrikt også. Og småttisene sier stort sett ifra selv når de blir slitne Blir det for mye er det jo selvsagt ikke bra, da tv-titting kan gjøre en passiv, altså at man bruker ikke hjernen i samme grad som man ville gjort under lek. Men tv kan jo også være litt avkobling. Synes ikke 20-30 minutter er ille Tv skal visst ikke være skadelig for øynene, det er bare det at man blir sliten i øynene om det blir for mye.
studentioslo Skrevet 10. mars 2011 #10 Skrevet 10. mars 2011 Nyere studier i USA viser sammenheng mellom ADHD og tv-titting hos spedbarn. De anbefaler derfor ikke at spedbarn under 2 år verken ser tv eller benytter data (tror jeg leste dette i forrige nummer av foreldre og barn). Dette forsdi det er så hyppige skiftninger i farge, lyd, lys osv., dvs. for mye stimuli.Men andre forskere er uenige...Jeg velger å være føre var og vente med tv, men tror uansett det må være andre risikofaktorer til stede for ADHD. Tenker uansett at barn tidsnok får se på tv, og blir egentlig ganske overrasket over å høre om spedbarn under ett år som blir plassert foran skjermen.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 10. mars 2011 #11 Skrevet 10. mars 2011 Ja, det er helt klart store uenigheter om dette, men ting er jo ikke svart hvitt heller. Jeg satt jenta foran skjermen innimellom da hun var lita. Hun var en urolig baby som gråt mye, og den eneste muligheten jeg hadde for å få litt pustepause var å sette henne i vippestolen foran tv-skjermen. Da var hun stille i 10 minutt. Hun ville ikke se noe mer enn 10 minutt, da sa hun i fra på sin babymåte. Etterhvert som hun ble rundt 9-10 mnd begynte å se litt på playhouse disney. Ble veldig facinert og danset sammen med, men hun ble lei etter 10 minutt. Nå er hun 17 mnd og er nesten ikke interessert i se på tv overhodet. Hun er mer interessert i å leke. Så foreløpig ingen skade tatt
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. mars 2011 #12 Skrevet 10. mars 2011 Jeg ser liksom ikke helt poenget jeg? De er jo bare små babyer enda, uten noen som helst forutsetning for å skjønne hva som skjer, og uten noe "filter" til å skille ut eller begrense strømmen av inntrykk... De kan derfor lett bli overstimulert- det blir for mye lyd, lys, flimring av kjappe bilder for dem rett og slett.. Tror absolutt ikke at de tar noe skade av et par minutter her og der når TV står på i bakgrunnen, men å sette en liten baby foran Tv-skjermen for å se på barne-TV lyder litt feil i mine ører ihvertfall. 2-åringen min skjønner hva som skjer på skjermen, vi kan prate om det underveis og etterpå - jenta mi på 5 mnd derimot skjønner ikke bæret, og har heller ikke mulighet for å kommunisere hva hun tenker eller føler om det som skjer. Prøv heller peisen hehe- lilleloppis er helt utrolig fascinert av å se på flammene der inne, og kan ligge leeenge og bare kikke;)
stearin Skrevet 11. mars 2011 #13 Skrevet 11. mars 2011 Hehe, peisen er god underholdning her også "Dessverre" er hun så stor at hun bare krabber bort til den nå. Enig med lykkelig & gla, babyer forstår ingenting av hva som skjer på tv uansett, så det blir galt da. De er heller ikke godt nok utviklet i hjernen til at de kan takle alle de sterke inntrykkene tv gir. TV får de sikkert sett nok av når de blir eldre, ingen vits å stresse enda:))
enits40 Skrevet 11. mars 2011 #14 Skrevet 11. mars 2011 Tror det går helt fint, jeg! Her er ikke interessen tilstede i det hele tatt, men med de større barna ble tv etterhvert redningen for å få litt "time off". Barne-tv ble skrudd på hver tidlige morgen i helgene. De er rolige, flotte unger nå og bærer ingen mèn av tv-tittingen. Ikke har de blitt tv-slaver heller - det er det bare faren som er! ;-)
LittLykkelig Skrevet 11. mars 2011 #15 Skrevet 11. mars 2011 Bruker å sette mini på gulvet med leker mens det er barne TV. Han er bare 9 mnd, men har klare preferanser på hva han liker på barne TV! Han gynger fram og tilbake av begeistring og klapper i hendene når fantorangen kommer. Når det er tegnefilm ser han heller vekk og konsentrerer seg om lekene sine. Han har styrt dette selv hele veien. Drømmehagen, Fantorangen og egentlig alt av "dukkefilm" liker han, mens tegnefilm ofte blir for voldsomt. Setter han ikke rett foran TVen i vippestol, legger han heller på gulvet slik at han kan velge selv om han vil se på. Men min baby har alltid sagt ifra når han blir sliten, så jeg ser ikke vitsen i å være for restriktiv med TV-titting. Men det er nå meg da
1. gangsmams Skrevet 12. mars 2011 Forfatter #16 Skrevet 12. mars 2011 Oi, her var det mange og forskjellige meninger takk for svar alle sammen! Her er det absolutt interesse for tv, og hun viser tydelig hva av barne-tv som er morsomst! Fantorangen, tassen, kipper og drømmehagen er poppis, mens timmy bare er slitsomt! Med en gang hun viser tegn på å bli sliten/kjeder seg finner vi på noe annet prøvde igår å ha henne på teppe istedenfor i Vippestolen, og det slo an det og, så da gjør vi det isteden. Er jo lettere å se bort da om hun skulle bli sliten.... ADHD-undersøkelsen velger jeg å ikke tro på! Dette er en så overdiagnostisert tilstand her til lands, og tror forøvrig det er helt andre faktorer som spiller inn når denne diagnosen faktisk stemmer! Alt med måte tenker jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå